Poprvé v historii
festival současného umění 4+4 dny v pohybu představí umělce, kteří se narodili nebo stále tvoří
daleko za hranicemi evropského kontinentu. Jde o špičkové tvůrce, kteří nejen, že vycházejí z jedinečné kulturní tradice, ale současně jsou průkopníky moderního divadla, tance a hudby v zemích jako je
Angola, Alžírsko, Maroko či Pobřeží slonoviny. Dramaturgie je proto lemována sérií otázek týkající se tabu, společenských zvyklostí a tradic s odkazem na
dědictví kolonialismu.
Představení
Respectable Thief angolského multimediálního umělce
Nástio Mosquita spojuje hudbu, poezii, videa a texty s kritickými postoji vůči nejrůznějším stereotypům ovládajícím západní kulturu. Multimediální představení
Zvizdal (Černobyl – tak daleko, tak blízko) belgického souboru
Berlin nabízí portrét stařičkého páru, který se po výbuchu černobylské elektrárny odmítl vystěhovat ze zakázané zóny a dodnes zde v naprosté izolovanosti hospodaří na svých pozemcích.
Seskupení sedmi ukrajinských umělkyň
Dakh Daughters Band se na Ukrajině stalo jedním z hlavních symbolů boje za demokracii. Ve svých kabaretně pojatých performancích mísí prvky punku, rocku a rapu s ukrajinským folklórem. Švýcarský choreograf alžírského původu
Philippe Saire ve své poslední experimentální choreografii
Vacuum propojuje pohyb a výtvarné umění – dvě neonové trubice vytvářejí optickou iluzi prázdného prostoru, v němž se jakoby vznášejí těla dvou tanečníků. Montrealská skladatelka a multimediální umělkyně
Myriam Bleau v audiovizuální performanci
autopsy.glass experimentuje se zvukovým, vizuálním a symbolickým potenciálem vinných sklenic. Živý záznam zvuků – vibrací, rezonancí nebo praskání – prochází zvukovou transformací a zpětně ovlivňuje světelnou instalaci. Finská choreografka a hudebnice
Elina Pirinen se rozhodla ve své nejnovější choreografii
Personal Symphonic Moment “rozpitvat” Šostakovičovu symfonii č. 7.
V představení
En Alerte se osobní vzpomínky předního marockého choreografa
Taoufiqa Izeddiou na první setkání se súfijským obřadem prolínají se současnou arabskou poezií. Choreografka a tanečnice
Nadia Beugré z Pobřeží slonoviny zkoumá ve fascinující vizuálně interaktivní choreografii
Quartiers Libres otázky zakázaných míst či svobody pohybu. Newyorská legendární avantgardní umělkyně a spolupracovnice Andy Warhola
Penny Arcade představení
Longing Lasts Longer pojala jako divokou směs rock’n’rollu, parodií na sólová vystoupení komiků a osobních vzpomínek na 40 let prožitých ve světě pop-kultury. Show věnovanou v první řadě New Yorku doposud uvedla již ve 22 městech po celém světě.
Rozsáhlá
výstava současného umění letos nazvaná
Amiwhatiamthinkingabout? bude sestavená z objektů, maleb či instalací 40 autorů, které vyberou kurátoři Tomáš Svoboda a Ondřej Chrobák. Návštěvníci kasáren dále uvidí
krátké filmy, budou se moci zúčastnit
workshopů, komentovaných procházek po Karlíně, diskusí o současném umění, festivalové školy a nebudou chybět také kavárna a bar. Proběhnou zde také výtvarné dílny pro základní a střední školy i
premiéry řady site-specific divadelních projektů – např. souboru VOSTO5, performance holandského umělce Lucase de Mana, mysteriózní
opery Deník zloděje Jana Nebeského, dvojic Johana Švarcová a Petr Vaněk, Kristýny Lhotákové a Ládi Soukupa, Cristiny Maldonado, Philippa Schenkera se studenty DAMU, souboru 11,55, Petra Boháče se Spitfire Company nebo projektu Howieho Lotkera
v okolí Karlínských kasáren.