Hrady a zámky hrají ve vnímání turistů stěžejní roli – ne nadarmo se o nich říká, že nahrazují Česku moře. Lidé jich tu mohou navštívit více než dvě stovky. Přesto ale nepatří mezi nejnavštěvovanější turistické cíle: v roce 2009 se mezi elitní top 20 dostaly jen zámky v
Lednici a
Českém Krumlově, které překonaly hranici 300 tisíc návštěvníků. V žebříčku je předstihly zoo nebo muzea.
Z pohledu zahraničních návštěvníků je
Praha jednoznačně číslem jedna. Drtivá většina cizinců (65 %) totiž loni navštívila jen hlavní město. To je ostatně v zahraničí vnímáno jako nejdůležitější turistická atrakce České republiky. Lidé hlasující v anketě však dali Praze necelou pětinu hlasů (18 %).
Pivo je považováno za národní nápoj a jako turistický magnet jej bere 14 % respondentů. Zatímco spotřeba piva klesá, pivní turistika je v Česku na vzestupu – svědčí o tom přibývající počet pivních lázní a koupelí nebo nových pivních expozic a prohlídek.
Příroda zdánlivě nepatří mezi hlavní atributy České republiky – není tu moře, divoké řeky ani velehory. Mezi její přednosti ale patří především pestrost a rozmanitost – od skalních měst, hor, přes krajinu s rybníky až po vinice. Také z tohoto důvodu je pro 12 % lidí největším turistickým lákadlem.
Přílišný význam naopak respondenti nedávají
značce UNESCO, kterou v Česku nese 12 míst. Tak vysoká koncentrace je přitom jedním z komunikačních témat propagace Česka v zahraničí, kde je UNESCO synonymem toho nejlepšího, co lze v dané zemi vidět. Stejně tak účastníci ankety nevidí velký potenciál v
lázních, technických památkách nebo české kuchyni, kterým svůj hlas dalo jen po 1 % lidí.
Anketa tak přinesla
zajímavá zjištění, jak vlastně lidé vnímají turistický potenciál Česka. Témata, která patří mezi současné trendy propagace (např. gastronomie, lázeňství a wellness), příliš nevyzdvihují a naopak více preferují tradiční turistické cíle (hrady, zámky).
Největším turistickým lákadlem Česka jsou:
Hrady a zámky
39 % Praha 18 %
Pivo 14 %
Příroda 12 %
Památky UNESCO 5 %
Sportovní a kulturní akce 2 %
Lázně 1 %
Církevní památky 1 %
Česká kuchyně 1 %
Technické památky 1 %
Jiné 1 %