
1. července 1902 byl slavnostně zahájen
pravidelný provoz z Tanvaldu do Grünthalu, tedy do dnešního
Kořenova. Provoz do Oberschreiberhau (dnešní Szklarska Poręba Górna), začal o několik měsíců později, 1. října 1902.
Unikátní horská trať, která byla vystavěna především pro dopravu levného pruského uhlí do průmyslového Liberecka, dnes slouží především turistům. Mezi Tanvaldem a Kořenovem trať
dosahuje sklonu až 58 promile – je tak nejstrmější tratí v Česku. Stavitelé trati si pomohli dvoulamelovou Abtovou ozubnicí, která se při nostalgických jízdách používá dodnes.
Zvláštní vlaky na ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova bude tvořit unikátní ozubnicová lokomotiva
T426.0 „Rakušanka“, vozy
Balm a
Ce. Mezi
Kořenovem a
Harrachovem bude cestující
vozit historický motorový
vůz
M240.056 „Singrovka“.
Jízdenky do zvláštních vlaků
zakoupíte v den akce v předprodeji na nádražích v
Tanvaldě a v
Kořenově nebo přímo ve zvláštních vlacích. Budete odbaveni historickými lepenkovými jízdenkami i průvodčími v historických uniformách. V barovém voze můžete kromě občerstvení zakoupit i upomínkové předměty ze Zubačky. Pivo a limonáda se roznášejí po celém vlaku.
Do muzea i na pěkný výlet
V Kořenově bude k vidění i originální
poštovní vůz z roku 1941 včetně expozice dějin vlakové pošty. V
Kořenově také můžete navštívit
Muzeum ozubnicové dráhy a Výtopnu Kořenov, svézt se tu můžete
vláčkem Důlní železnice či
historickým autobusem na
Jizerku nebo do Příchovic do
areálu u Čápa. Ze železniční stanice
Harrachov si můžete udělat nádherný pěší
výlet podél státní hranice s Polskem.
Z Tanvaldu do Kořenova vlaky odjíždí v 10:32, 13:43 a 17:43. Z Kořenova do Tanvaldu jedou vlaky v 8:47, 12:45 a 16:48.