Koněspřežní železnice České Budějovice – Linec, vystavěná v letech 1825 – 1832 byla nejstarší železnicí na evropském kontinentě. Celá trasa měřila cca 129 kilometrů a spojovala české země s Horním Rakouskem.
Pravidelný provoz na trati trval plných
čtyřicet let. Osobní vlaky vyjížděly z obou cílových stanic pravidelně jednou denně v 5 hodin ráno a křižovaly se v poledne v rakouském Kerschbaumu. Celá cesta tehdy
trvala přibližně 14 hodin.
Strážní domek číslo 1 v Mánesově ulici v
Českých Budějovicích je i přes dílčí stavební úpravy jedinou autentickou stavbou, mající přímý vztah ke koněspřežní železnici. Sloužil jako
bydlení pro drážní strážníky – zaměstnance železniční společnosti. Každému strážníkovi byl svěřen dohled nad úsekem dlouhým
cca 3 kilometry, kde kromě
ostrahy prováděl zároveň i
nejnutnější práce na údržbě kolejiště.
Po ukončení provozu dráhy byly budovy a pozemky rozprodány. Převážně opuštěné stavby postupně chátraly a zanikly. Zřejmě nejvíce památek na koněspřežku na české straně je na Českokrumlovsku, kde lze navštívit další
stanici koněspřežné dráhy, a to v
Bujanově. Za hranicemi
v rakouském Kerschbaumu se můžete projet po koněspřežce v replice luxusního vozu Hanibal nebo ve společenském voze Franz Josef.