
V sobotu
26. července 2025 se bude
oslavovat rovných
200 let od zahájení stavby koněspřežné železnice, která propojila
České Budějovice a Linec. Zkrátila tak vzdálenost nejen mezi oběma městy, ale i jejich obyvateli. Program velkolepých oslav se bude odehrávat na více místech Jihočeského kraje: na
nádražích v Českých Budějovicích,
Kaplici a také v
Bujanově. Milovníci železniční historie a fandové techniky se mohou těšit na unikátní tematická představení nebo tradiční
Koláčové slavnosti.
Na trasu
Praha –
Tábor –
České Budějovice –
Kaplice –
Bujanov a zpět se vydá
protokolární vlak František Antonín Gerstner. Můžete si tak vychutnat pohodlí moderní vlakové soupravy Pendolino na cestě do minulosti železnice. Pokud však dáváte přednost parní lokomotivě, vystupte v
Českých Budějovicích. Poté, co vás na
českobudějovickém nádraží pozdraví sám František Antonín Gerstner se svým žákem Matthiasem Schönererem, můžete odjet do stanice
Kaplice, a to
zvláštním vlakem Sp 28481 Josef Gerstner, který potáhne stoletá parní lokomotiva 354.195 přezdívaná Všudybylka.
Středobod oslav v Kaplicích a Hannibal v Bujanově

Na kaplickém nádraží se pak oba
vlaky potkají. Kromě hudebního programu a občerstvení se zde můžete těšit i na
dobovou scénku, která přiblíží počáteční těžkosti vzniku
koněspřežné dráhy. Pan Jiří Kafka ze společnosti JIKORD s.r.o. doporučuje z důvodu omezené parkovací kapacity využít autobusové kyvadlové dopravy na trase Kaplice – Kaplice nádraží a zpět. Jednotlivé autobusy budou navazovat na program a odjezdy vlaků.
Vrcholem oslav budou již zmíněné
Koláčové slavnosti v Bujanově. Autor myšlenky, uspořádat
velkolepé oslavy 200 let koněspřežky, a zároveň starosta
Bujanova, pan Luděk Detour, pozval návštěvníky nejen na pestrý hudební program, který doplní
historická ceremonie, ale i na ukázky dobových
řemesel a odhalení sochy Františka Antonína Gerstnera. Pomyslnou třešničkou na dortu oslav bude vystavená
replika vozu Hannibal, kterou zcela mimořádně pro tuto příležitost ze svých sbírek zapůjčilo ze svých sbírek
Národní technické muzeum.
Nejstarší železnice kontinentální Evropy
Koněspřežní železnice České Budějovice – Linec, vystavěná v letech 1825 – 1832 byla nejstarší železnicí na evropském kontinentě. Za myšlenkou a realizací dráhy stáli otec a syn Gerstnerovi. František Antonín Gerstner vytvořil projekt trati a vedl výstavbu její první části. Výstavba dráhy byla započata 28. července 1825 u Netřebic, 20 kilometrů jižně od centra Českých Budějovic. Jejím hlavním cílem bylo propojit oblast Solnohradska v Horních Rakousích se splavnou Vltavou v Českých Budějovicích. Pravidelný provoz do Lince byl zahájen v roce 1832, o čtyři roky později byla trať dovedena do Gmundenu. Od této doby až po přestavbu na dráhu parostrojní v roce 1873 fungoval provoz na dráze bez větších změn.

Celá trasa měřila cca 129 kilometrů a spojovala české země s Horním Rakouskem.
Pravidelný provoz na trati trval plných
čtyřicet let. Osobní vlaky vyjížděly z obou cílových stanic pravidelně jednou denně v 5 hodin ráno a křižovaly se v poledne v rakouském Kerschbaumu. Celá cesta tehdy
trvala přibližně 14 hodin. Společnost provozovala řádově stovky nákladních a desítky osobních vozů. Dochoval se pouze jediný – kočárový
vůz II. třídy Hannibal vyrobený v roce 1841 dílnami společnosti v Urfahru. Ten se stal majetkem vídeňského technického muzea. Národní technické muzeum má ve sbírce repliku vozu, která byla v roce 2024 restaurována.
Strážní domek číslo 1 v Mánesově ulici v
Českých Budějovicích je i přes dílčí stavební úpravy jedinou autentickou stavbou, mající přímý vztah ke koněspřežní železnici. Sloužil jako
bydlení pro drážní strážníky – zaměstnance železniční společnosti. Každému strážníkovi byl svěřen dohled nad úsekem dlouhým
cca 3 kilometry, kde kromě
ostrahy prováděl zároveň i
nejnutnější práce na údržbě kolejiště. Dnes zde najdete unikátní
Muzeum koněspřežky, které vám historii této fenomenální dráhy přiblíží do nejmenších podrobností. Po ukončení provozu dráhy byly budovy a pozemky rozprodány. Převážně opuštěné stavby postupně chátraly a zanikly. Zřejmě nejvíce památek na koněspřežku na české straně je na Českokrumlovsku, kde lze navštívit další
stanici koněspřežné dráhy, a to v
Bujanově. Za hranicemi
v rakouském Kerschbaumu se můžete projet po koněspřežce v replice luxusního vozu Hannibal nebo ve společenském voze Franz Josef. Udělat si můžete i zajímavý
vlakovo-pěší výlet za historií koněspřežné železnice – trasa vás zavede z
Českých Budějovic na
Dolní i Horní Dvořiště.
Připojte se k oslavám 200 let od zahájení koněspřežné železnice. Objevte historické repliky, muzea a unikátní programy v Jihočeském kraji.
Koněspřežná železnice propojila České Budějovice a Linec.
Stavba byla zahájena v roce 1825.
Cesta trvala přibližně 14 hodin.
Repliku vozu Hannibal si mohou návštěvníci prohlédnout v Bujanově.
Muzeum v Českých Budějovicích přiblíží historii první železnice na evropském kontinentu.
Během oslav se konají tematická představení, Koláčové slavnosti a hudební program.
Za myšlenkou a realizací dráhy stáli František Antonín Gerstner a jeho syn.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.