Po čtyřměsíční přestávce Národní galerie v Praze znovu otevírá poslední část stálé expozice starého evropského umění ve Šternberském paláci na Hradčanském náměstí.
Návštěvnickým tahákem obnovené
stálé expozice rozhodně bude i
obraz Josepha Heintze mladšího, známého také jako Giuseppe Enzo, jehož námětem je Dís jedoucí z Tartaru.
Heintz byl obdivovatelem díla
Hieronyma Bosche. Právě Boschovy vize po svém využil u obrazu na němž bůh podsvětí Hádes (Dís) vyjíždí na voze s koňským čtyřspřežím z ohněm osvětleného Tartaru. Dísovu ponurou říši obývají na obraze monstra a příšery, malované podle Boschova vzoru.
V novém prostoru pro krátkodobé výstavy uvidíte výstavu Mistrovská díla rakouského a německého malířství 19. století. Představuje kolekci obrazů, v níž nechybějí díla Caspara Davida Friedricha, Carla Spitzwega či Ferdinanda Georga Waldmüllera. Mnohá z těchto pláten nebyla vystavována dlouhá desetiletí.
Vedle nové instalace kladli autoři expozice důraz na zlepšení informačního komfortu pro návštěvníky. Obrazy a sochy jsou na rozdíl od minulosti doprovázeny rozšířenými popiskami, které se už neomezují pouze na autora, název a vročení díla, ale doplňují také další fakta o jednotlivých malbách či plastikách. Pro lepší celkové porozumění jednotlivým uměleckým školám a žánrově či tematicky seskupeným souborům jsou v expozici umístěny také informační panely, uvádějící návštěvníka do historického a uměleckého kontextu vystavených děl. Rozšířené popisky s informačními texty se doplňují s již fungujícím systémem audioprůvodce a společně poskytují návštěvníkům obsáhlou informaci o vystavených dílech, jejich autorech i době, v níž vystavené artefakty vznikaly.