V letošním roce si připomínáme několik významných výročí. Před 175 lety přijel do
Prahy první vlak, před 175 lety bylo tedy také otevřeno
Masarykovo nádraží a před 170 lety byl uveden do provozu
Negrelliho viadukt. V pondělí 28. září pak uplyne 110 let od
otevření prvních expozic Národního technického muzea ve
Schwarzenberském paláci. V sobotu
12. září si
NTM připomíná historii, ale především chce návštěvníkům představit na
Masarykově nádraží budoucnost –
projekt Muzea železnice a elektrotechniky NTM.
V areálu Národního technického muzea na
Masarykově nádraž, v
památkově chráněných objektech bývalých dílen, čeká na návštěvníky na
Pražský železniční den zajímavý program. Při prohlídce areálu se seznámí s projektem nového muzea, které v tomto prostoru vznikne. Budoucí
Muzeum železnice a elektrotechniky NTM, které bude
otevřeno v roce 2028, si bude možné prohlédnout v plánech a vizualizacích. Z železniční sbírky
NTM bude vystaven
salonní vůz Františka Ferdinanda d´Este Aza 1-0086 z roku 1909,
salónní vůz prezidentů ČSSR Aza 061 z roku 1968, lokomotiva T478.1010 zvaná
Bardotka z roku z roku 1967 a lehátkový vůz s bufetovým oddílem řady
BRcm z roku 1984.
Vyzkoušejte si práci topiče a svezte se vozem Komárek
Především mladší návštěvníci se budou moci s železniční tematikou seznámit hravou formou.
Národní technické muzeum v současnosti realizuje moderní
edukační projekt Startin, podpořený z ESF, který je zaměřený na podporu přípravy žáků ke vstupu na trh práce. Ze čtyř nových moderních vzdělávacích programů pro školy, které v rámci projektu vznikají, budou prezentovány
aktivity z tématu energie, konkrétně energie a železnice. Zájemci si budou moci
vyzkoušet na modelu stanoviště strojvedoucího parní lokomotivy
práci topiče, díky modelu kolejové dráhy pochopí,
proč se vlak udrží na kolejích i v zatáčce, a při další aktivitě si vyzkouší,
jak brzdí vlak. Projekt Startin a práci s pomůckami představí návštěvníků tým zkušených lektorů.
Parní motorový vůz Komarek ze sbírky
NTM bude vozit zájemce na dvou různých trasách: Praha
Masarykovo nádraží –
Praha-Dejvice nebo vyhlídkovou trasou po
Negrelliho viaduktu. Jízdenky se budou prodávat přímo ve voze, předprodej není zajištěn. Vůz odjíždí ze železniční stanice Praha Masarykovo nádraží.
Parní motorový vůz
M 124.001 Komarek byl vyroben v roce 1903 v Ringhofferově vagonce na Smíchově. Jedná se o jeden z nejvzácnějších exponátů železniční sbírky NTM, který
spojuje v jednom vozidle lokomotivu a osobní vagon, a jako
jediný vůz tohoto typu z našich tratí se dochoval dodnes. Jeho význam překračuje hranice České republiky. Vůz Komarek byl po náročné rekonstrukci v roce 2016 zprovozněn.
Rallye Vltava 2020 na Letné
Na sobotu
12. září 2020 zve
NTM zájemce o automobilovou historii před svou budovu na pražskou Letnou, kde v 9 hodin startuje automobilová soutěž
Rallye Vltava. Soutěž pod názvem „Ideální stopou Rallye Vltava 2020“ navazuje na tradici rallye z roku 1960.
Vozy a jejich posádky můžete vidět také na trati jízdy: 11:00 cíl I. etapy – Buš u Slap, 13:30 cíl II. etapy – Cholín (autokemp), 13:30 cíl III. etapy a soutěže + jízda zručnosti – Praha–
Letenská pláň.