Chronologicky koncipovaná
výstava je členěna do tematických celků, které umožňují sledovat
umělcovu cestu od symbolismu k abstrakci, u jejíhož zrodu Kupka stál. Retrospektiva se zaměřila na jeho symbolistické malby, první expresionistické
portréty, cestu k
abstraktnímu umění,
barevné vertikály,
řeč tvarů a barev, mašinismus i geometrickou abstrakci. Četné práce na papíře představí Kupku jako
satirického kreslíře a znamenitého ilustrátora, umělce se zájmem o filozofii, antiku, náboženství i vědu.
Například známé dílo z let 1901 a 1902 zpodobňující
dvě nahé ženy na koních u mořského břehu je stěžejním Kupkovým dílem z prvních let po jeho přesídlení do Paříže.
Národní galerie ho získala darem v rámci restituce Waldesovy sbírky. Celá kolekce, kterou tehdy NG převzala, byla prohlášena za památku, včetně akvarelové studie k
Radostem života. Dále je na výstavě k vidění například
Ženská pro Galliena (Gallienovo gusto, Herečka z kabaretu) z roku 1909,
Velký akt (Plochy podle barev) z roku 1910 z Guggenheimova muzea v New Yorku,
Amorfa. Dvojbarevná fuga z roku 1912,
Tryskání II (Víření) zhotovené v roce 1923 nebo
Hudba z roku 1936, dílo ve sbírkách Musée national d'art moderne v Paříži.
Originalita Kupkova díla netkví pouze v odmítnutí tradičního zobrazování. Své
kořeny má ve vídeňském symbolismu, obohaceném o duchovní a filozofické dědictví střední Evropy. To vše Kupka doplnil zájmem o nejnovější vědecké objevy,
studium kosmu a v neposlední řadě i pozorování zákonitostí přírody a organického světa.
Výstava je ve
Valdštejnské jízdárně přístupná každý den včetně pondělí od 10:00 do 18:00 hodin, a to až do 20. ledna. Každou středu bude navíc otevřeno až do 20:00 hodin.