Pestrý kulturní
program Dne železnice bude probíhat od 9 do 16 hodin v prostoru
mezi oběma místními železničními nádražími.
Připraveny jsou
prohlídky jinak
nepřístupných drážních objektů, ukázky práce na technicky unikátní podvalové jámě a výstava normálně i
úzkorozchodných železničních vozidel. Jednoznačně největším
lákadlem bude
nejvýkonnější parní lokomotiva, která kdy jezdila po českých kolejích. Jediný dochovaný funkční exemplář řady 556.0, přezdívaný
štokr, přijede v čele zvláštního vlaku z Českých Budějovic do Jindřichova Hradce krátce před desátou hodinou.
Tímto vlakem se během dne
můžete vypravit do Českých Velenic nebo odpoledne zpátky do Českých Budějovic.
Úzkorozchodné parní vlaky vás navíc dvakrát za den
odvezou do Lovětína, kde se znovu veřejnosti otevře budova tamní stanice s výstavou místního železničního sběratele a depo vozidel JHMD. Parní vlak pojede také do
Nové Bystřice. Cestou si cestující mohou prohlédnout
železniční výstavu ve stanici Kunžak – Lomy a na konečné v Nové Bystřici
stálou expozici Regionálního úzkokolejného muzea.
Příležitostí k nezvyklému svezení bude ale mnohem víc.
Moderní souprava RegioNova bude jezdit po více jak 2 km dlouhém úseku
jedinečné kolejové splítky, kde budou pro fotografy „pózovat“ parní lokomotivy normálního a úzkého rozchodu. Svézt se můžete také na plošině motorové drezíny nebo na sedadle historické šlapací drezíny. Milovníci miniatur ocení rozsáhlé
funkční modelové kolejiště, které se od loňského roku opět o něco rozrostlo.
Na nádraží budou po celý den probíhat
divadelní představení pro děti. K poslechu zahraje místní bluegrassová kapela
Lovci mamutů nebo stařičký flašinet, který pohání statický parní stroj.
Z poklidného programu vás vytrhne jen simulovaný zásah hasičských a zdravotních záchranářů při autonehodě nebo střetnutí na přejezdu.
Oslavy Dne železnice skončí v 16 hodin.