Mladějov na Moravě je nevelká obec na
Českomoravském pomezí. Leží přibližně v polovině cesty mezi
Českou Třebovou a
Moravskou Třebovou, v kraji, který od konce 17. století patřil Lichtenštejnům. Ti v roce 1862 zahájili na několika místech
Hřebečského hřbetu těžbu nepříliš kvalitního uhlí a později i lupku – keramického jílu vhodného k výrobě žáruvzdorných materiálů. Doly ležely převážně nad
Novou Vsí a nad
Mladějovem, lupek se přímo u šachet vypaloval v klasických milířích. Zatímco žáruvzdorné jíly díky své kvalitě měly dobrou pověst, zájem o hřebečské uhlí s rozvojem těžby kvalitního černého uhlí na
Ostravsku klesal. Sloužilo jen k vypalování jílů, jako palivo v mladějovské parní elektrárně a od roku 1919 také k
provozu úzkorozchodné drážky mezi Hřebčí a Mladějovem.
Mladějovská průmyslová dráha
Uhlí a jíly od dolů na Hřebči přes doly nad Novou Vsí ke zpracovatelskému závodu v Mladějově dlouho vozily
koňské povozy, v roce 1902 byla spuštěna
lanovka a po první světové válce ji nahradila
průmyslová dráha. Stavěli ji váleční zajatci, první vlaky s uhlím a lupkem dorazily do Mladějova v roce 1920. Výlety po
úzkokolejné trati dnes začínají v
areálu bývalého závodu v Mladějově, odkud po tříkilometrovém stoupání do stanice Veksl vlak pokračuje téměř po vrstevnici lesnatým úbočím Hřebečského hřbetu podél zrušených lupkových dolů. Na šestém kilometru trať prochází výhybnou u bývalého dolu Hugo Karel a pokračuje až do důlního areálu Hřebeč k ústí štoly Jihlavská. Celá trať měří 10,5 kilometru a sklon na některých úsecích dosahuje úctyhodných 32 promile.
Mladějovské lokomotivy
Za celou dobu provozu se na dráze vystřídala řada parních lokomotiv. Na snímcích můžete vidět zejména
lokomotivu Krauss-Linz 7485 „Jedničku“, jednu z mnoha trojspřežních lokomotiv typu RIIIc, určenou pro vojenské polní dráhy. Lokomotiva s číslem 116 do vývoje první světové války už zasáhnout nestačila, do Mladějova byla dodána v roce 1920 a až do roku 1991 sloužila v pravidelném průmyslovém provozu. Po pětileté přestávce, kterou si vyžádala její generální oprava, se pak v roce 2011 vrátila do
muzejního provozu.
Doplňuje ji
moderní dvounápravová lokomotiva typu BS 80, vyrobená v roce 1951 v
pražské ČKD pod číslem 3195. Původně jezdila na
průmyslové dráze v Králově Dvoře, do muzejního provozu se zapojila na jaře 2019.
Průmyslové muzeum Mladějov a výletní vlaky
Mladějovské úzkokolejce hrozilo zrušení desítky let. Kvůli špatnému technickému stavu vozidel i trati se uvažovalo o jak o změně rozchodu, tak výstavbě moderní lanovky nebo silnice s tím, že by materiál do Mladějova přepravovaly náklaďáky. Stavba silnice už byla schválená, ale nakonec k ní nedošlo, úzkokolejku se podařilo zachránit, a dokonce se těsně před zrušením šamotky dočkala částečné obnovy.
Protože se během existence mladějovské dráhy nepodařilo parní lokomotivy nahradit elektrickými,
Mladějovská průmyslová dráha je
jedinečná technická památka, která nemá v České republice obdoby. Dnes po ní téměř
každou sobotu od začátku května do poloviny září jezdí parní vlaky (přesný jízdní řád najdete na internetu), denně včetně pondělí ale můžete navštívit
muzeum průmyslových železnic. K vidění je řada motorových lokomotiv, železniční vagony, historické motocykly, výtopna, expozice železniční, silniční, zemědělské a stavební techniky a spousty pečlivě zrekonstruovaných předmětů, které se podařilo zachránit z různých úzkorozchodných drah.
Vojensko-historická akce Mladějov-Blosdorf 1915
Tradiční
vzpomínkovou akcí na padlé za první světové války je srpnová
bitva Mladějov-Blosdorf; svým názvem připomíná blízkou vesnici, pro kterou se v průběhu 15. století ustálil český název Mladějov a německý Blosdorf. Součástí akce je
celodenní program s výjevy ze starého mocnářství, dobovou hudbou, výstavou historické vojenské techniky a bitevní ukázkou, v níž proti sobě nastupují vojáci rakouské a ruské armády. I ten den samozřejmě jezdí
výletní vláčky, počítejte ale s velkým zájmem a jízdenky si rezervujte předem on-line.
Víte, že…?
- Mladějovská průmyslová dráha je propojená se sítí Hřebečských důlních stezek, naučných tras pro pěší i cyklisty s několika vyhlídkami, rozhlednami a technickými památkami, které přibližují historii těžební činnosti na Hřebči. Pokud se nechcete jen vozit vláčkem, ale také si trochu protáhnout nohy, z konečné stanice Hřebeč doly vyjděte na hlavní hřeben a zajděte se podívat k volně přístupné rozhledně na východním úpatí Strážného vrchu v oblasti Hřebečského hřebenu. Má neobvyklý tvar, který připomíná výztuže hornických štol. Rozhledna je 17 m vysoká, vyhlídková plošina se nachází ve výšce 14 m a vede na ni 67 schodů.
- Protějšek pro Mladějovskou průmyslovou dráhu jsme se seriálem #světovéČesko našli ve Velké Británii, a to 5,6 kilometru dlouhou úzkokolejku Sittingbourne & Kemsley Light Railway s rozchodem 2 stopy 6 palců (762 mm). Průmyslová železnice byla postavena v roce 1905 k přepravě buničinových materiálů a hotových výrobků mezi přístavem, mlýnem v Kemsey a papírnou v Sittingbourne.
- Dodnes jsou tu v provozu staré stroje, železnice nabízí kromě běžných jízd i víkendové akce a jízdy parních vlaků, prohlídku sbírky historických parních a dieselových lokomotiv, osobních vozů a vagonů. Na srovnávacím snímku můžete vidět lokomotivu Superb W.G. Bagnall 2624 z roku 1940.