Plány na
přemostění Nuselského údolí jsou hodně staré, reálně se o nich začalo uvažovat na přelomu 19. a 20. století. Bylo vypsáno několik architektonických soutěží, v nichž bylo dohromady podáno přes sto návrhů. Účastnili se jich přední architekti své doby, pro něž byl
Nuselský most podobně prestižním projektem jako
dostavba Staroměstské radnice nebo
budova parlamentu na Letné. Nakonec zbyl jen
Nuselský most.
Velkolepé a prestižní plány
Bezmála půl kilometru dlouhý a přes 26 metrů široký obr,
jeden z největších mostů České republiky, mohl vypadat docela jinak. Jeho duchovní otec
Jaroslav Marianko, který s návrhem přemostění v roce 1903 přišel jako první a z vlastní iniciativy, pracoval s klasickou ocelovou mostní konstrukcí a širokým obloukem.
Bohumír Kozák a Stanislav Bechyně navrhli za první republiky železobetonový kolos se třemi velkými a mnoha menšími oblouky. Některé plány byly od začátku nereálné, třeba ocelový most architekta
Vlastislava Hofmana, který zvítězil v architektonické soutěži vypsané v letech 1926–1927: elegantní konstrukce by kvůli tehdejší vysoké ceně oceli byla příliš nákladná. Další architekti zase navrhovali obestavět pilíře mostu dvanáctipatrovými věžáky, případně pilíře rovnou budovat jako obytné domy, posunout most dál do údolí anebo naopak k jeho nejužšímu místu blíž k
Vyšehradu.
Na
Nuselský most nakonec došlo až v době, kdy byly oblouky dáno přežité. Pod návrhem mostu z předpjatého betonu jsou podepsání
Jan Vítek, Miroslav Sůra a Robert Bucháček, konečnou dokumentaci vypracovali Svatopluk Kobr, Vojtěch Michálek a architekt Stanislav Hubička: ten například rozhodl o použití truhlářského bednění při letmé betonáži, které zvýraznilo efekt pohledového betonu.
Radši Prahu zbouráme!
Všechno, co se týkalo
Nuselského mostu, se protahovalo a vleklo, od architektonických soutěží a jejich rozhodování přes úpravy projektu až po samotnou stavbu. Té v roce 1967 předcházela
demolice sedmnácti velkých domů na dně Nuselského údolí, které musely ustoupit pilířům a těžké technice. Zajímavost? Demolici můžete vidět v
hudební romantické komedii Ta naše písnička česká Zdeňka Podskalského, a to ve dvanácté minutě filmu. K tomu zní
písnička My jsme ti Pražáci s všeříkajícím textem
„…my jsme ti Pražáci, vltavská krev, my Prahu nedáme za celý svět, my Prahu nedáme, radši ji zbouráme, radši ji zbouráme, zbouráme hned…“
O pár let později byla zbořena
i budova dětské nemocnice na Karlově; ta stála v dnešním předpolí
Nuselského mostu na vinohradské straně. Jediným svědkem staré stavby je
park Karlovské předmostí a
zbytek kolejí v ulici B. Němcové, po nichž k nemocnici jezdily od
Stromovky tramvaje.
Most se otevírá
Stavba
Nuselského mostu spolykala zhruba 20 000 metrů krychlových betonu. Poslední kubík byl do mostní konstrukce položen 20. prosince 1969, v listopadu 1970 pak došlo na
statickou zatěžkávací zkoušku. Známá fotografie zachycuje okamžik, kdy na most vjelo 66 tanků z rakovnického tankového pluku.
Ani po dokončení ale most nebyl otevřen hned: tehdejší režim se chtěl velkolepým architektonickým a technickým kouskem pochlubit při oslavách pětadvacátého výročí komunistického převratu roku 1948.
Slavnostního otevření se tak
Praha dočkala až
22. února 1973 a most nesl jméno dělnického prezidenta Klementa Gottwalda. Hotový ale vlastně ještě nebyl, teprve na konci dubna byla dokončena část navazující Severojižní magistrály na pankrácké straně.
Most pro metro
Už od časů první republiky se počítalo s tím, že pod vozovkou povede
podpovrchová tramvaj; na Vinohradech měla ústit do Bělehradské ulice. V roce 1968 padlo rozhodnutí, že místo tramvaje bude mostem jezdit metro, když ale místo plánovaných lehčích vozů vyrobených v Československu byly nakoupeny o deset tun těžší soupravy sovětské, musel se do tubusu ještě dodatečně vložit masivní rošt, který zatížení roznesl na celou plochu.
Před zahájením provozu proběhla další dynamická zkouška,
první soupravy projely Nuselským mostem 9. května 1974. Samozřejmě
dnešní stanice metra Vyšehrad se v té době jmenovala Gottwaldova. Jména se změnila až v roce 1990. V roce 2000 získal Nuselský most ocenění
Stavba století v kategorii Dopravní stavby.
Most sebevrahů
Spousta staveb v
Praze má své přezdívky, někdy nelichotivé, jindy neutrální. Nuselský most ale zůstává stranou: je zřejmě tak užitečný a tak vytížený, že se do něj raději netrefujeme. Jedinou výjimkou je
přízvisko Most sebevrahů. Počet lidí, kteří si skokem do více než čtyřicetimetrové hloubky vzali život, se odhaduje mezi dvěma a třemi stovkami. Původní metr vysoké zábradlí se kvůli tomu několikrát zvyšovalo a doplňovalo sítěmi a nakonec nástavbou z pružného a kluzkého plechu, kterou při testech nedokázali přelézt ani zkušení horolezci.
Památku mrtvých dnes připomíná
pomník Z vlastního rozhodnutí od
Kryštofa Kintery. Stojí v
parku Folimanka a přestože není zrovna malý, snadno ho přehlédnete: vypadá jako docela běžná, deset metrů vysoká pouliční lampa, jejíž světlo ale míří vzhůru k mostu.
Tři legendární mosty Evropy
- Nejdelší most v Evropě je 12 kilometrů dlouhý most Vasco da Gama, který severovýchodně od portugalského hlavního města Lisabonu vede přes řeku Tejo. Po tunelu pod kanálem La Manche jde o největší civilní stavbu v Evropě.
- Podobně jako Nuselský most má dvě patra i 7 845 metrů dlouhý most přes úžinu Öresund, který od roku 2000 spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavem Malmö. Cesta od začátku do konce měří 16 kilometrů, kromě samotného mostu je ale její součástí je umělý ostrov, kde se silnice zanořuje do země a 3,5 km dlouhý úsek pak vede pod mořskou hladinou. Horní patro mostu slouží automobilistům, ve spodním jezdí vlaky. V nejvyšším místě vede vozovka 57 metrů nad vodní hladinou mezi dvěma 204 metrů vysokými pylony; díky tomu pod ním mohou proplouvat i obří lodě. Most přes Öresund rovněž znáte z detektivního seriálu Most.
- Od roku 2004 slouží dálniční most Millau v jižní Francii; s 343 metry je nejvyšším mostem v Evropě a je společným dílem francouzského inženýra Michela Virlogeuxe a britského architekta Normana Fostera. Na první příčce světově nejvyšších mostů jej v roce 2012 vystřídal 390 metrů vysoký most Puente Baluarte v Mexiku.