ÚvodAktuality#světovéČesko a Nuselský most: obr, který architekti plánovali 70 let
Památky

#světovéČesko a Nuselský most: obr, který architekti plánovali 70 let

  • 1. února 2021
Nuselský most v Praze slaví narozeniny každý rok, provoz byl slavnostně zahájen 22. února 1973. Načasování bylo pro tehdejší režim stejně důležité, jako je dnes úloha mostu v pražské dopravě, kdy po něm z Vinohrad na Pankrác denně přejíždějí desetitisíce aut a cestujících v metru. S výjimkou prosklených stěn stanice Vyšehrad ale vlaky neuvidíte: jezdí dovedně ukryté v tunelu pod vozovkou.

V roce 2000 získal Nuselský most ocenění Stavba století v kategorii Dopravní stavby

Obří mosty bývají pro výzvou pro architekty, stavitele i fotografy: pro Nuselský most v Praze to platí stejně jako pro dálniční most Millau / Viaduc de Millau v jižní Francii,
Nuselský most
Viaduc de Millau ve Francii
Plány na přemostění Nuselského údolí jsou hodně staré, reálně se o nich začalo uvažovat na přelomu 19. a 20. století. Bylo vypsáno několik architektonických soutěží, v nichž bylo dohromady podáno přes sto návrhů. Účastnili se jich přední architekti své doby, pro něž byl Nuselský most podobně prestižním projektem jako dostavba Staroměstské radnice nebo budova parlamentu na Letné. Nakonec zbyl jen Nuselský most.
 

Velkolepé a prestižní plány

Bezmála půl kilometru dlouhý a přes 26 metrů široký obr, jeden z největších mostů České republiky, mohl vypadat docela jinak. Jeho duchovní otec Jaroslav Marianko, který s návrhem přemostění v roce 1903 přišel jako první a z vlastní iniciativy, pracoval s klasickou ocelovou mostní konstrukcí a širokým obloukem. Bohumír Kozák a Stanislav Bechyně navrhli za první republiky železobetonový kolos se třemi velkými a mnoha menšími oblouky. Některé plány byly od začátku nereálné, třeba ocelový most architekta Vlastislava Hofmana, který zvítězil v architektonické soutěži vypsané v letech 1926–1927: elegantní konstrukce by kvůli tehdejší vysoké ceně oceli byla příliš nákladná. Další architekti zase navrhovali obestavět pilíře mostu dvanáctipatrovými věžáky, případně pilíře rovnou budovat jako obytné domy, posunout most dál do údolí anebo naopak k jeho nejužšímu místu blíž k Vyšehradu.

Na Nuselský most nakonec došlo až v době, kdy byly oblouky dáno přežité. Pod návrhem mostu z předpjatého betonu jsou podepsání Jan Vítek, Miroslav Sůra a Robert Bucháček, konečnou dokumentaci vypracovali Svatopluk Kobr, Vojtěch Michálek a architekt Stanislav Hubička: ten například rozhodl o použití truhlářského bednění při letmé betonáži, které zvýraznilo efekt pohledového betonu.
 

Radši Prahu zbouráme!

Všechno, co se týkalo Nuselského mostu, se protahovalo a vleklo, od architektonických soutěží a jejich rozhodování přes úpravy projektu až po samotnou stavbu. Té v roce 1967 předcházela demolice sedmnácti velkých domů na dně Nuselského údolí, které musely ustoupit pilířům a těžké technice. Zajímavost? Demolici můžete vidět v hudební romantické komedii Ta naše písnička česká Zdeňka Podskalského, a to ve dvanácté minutě filmu. K tomu zní písnička My jsme ti Pražáci s všeříkajícím textem „…my jsme ti Pražáci, vltavská krev, my Prahu nedáme za celý svět, my Prahu nedáme, radši ji zbouráme, radši ji zbouráme, zbouráme hned…“

O pár let později byla zbořena i budova dětské nemocnice na Karlově; ta stála v dnešním předpolí Nuselského mostu na vinohradské straně. Jediným svědkem staré stavby je park Karlovské předmostí a zbytek kolejí v ulici B. Němcové, po nichž k nemocnici jezdily od Stromovky tramvaje.
 

Most se otevírá

Stavba Nuselského mostu spolykala zhruba 20 000 metrů krychlových betonu. Poslední kubík byl do mostní konstrukce položen 20. prosince 1969, v listopadu 1970 pak došlo na statickou zatěžkávací zkoušku. Známá fotografie zachycuje okamžik, kdy na most vjelo 66 tanků z rakovnického tankového pluku.

Ani po dokončení ale most nebyl otevřen hned: tehdejší režim se chtěl velkolepým architektonickým a technickým kouskem pochlubit při oslavách pětadvacátého výročí komunistického převratu roku 1948.

Slavnostního otevření se tak Praha dočkala až 22. února 1973 a most nesl jméno dělnického prezidenta Klementa Gottwalda. Hotový ale vlastně ještě nebyl, teprve na konci dubna byla dokončena část navazující Severojižní magistrály na pankrácké straně.
 

Most pro metro



Už od časů první republiky se počítalo s tím, že pod vozovkou povede podpovrchová tramvaj; na Vinohradech měla ústit do Bělehradské ulice. V roce 1968 padlo rozhodnutí, že místo tramvaje bude mostem jezdit metro, když ale místo plánovaných lehčích vozů vyrobených v Československu byly nakoupeny o deset tun těžší soupravy sovětské, musel se do tubusu ještě dodatečně vložit masivní rošt, který zatížení roznesl na celou plochu.

Před zahájením provozu proběhla další dynamická zkouška, první soupravy projely Nuselským mostem 9. května 1974. Samozřejmě dnešní stanice metra Vyšehrad se v té době jmenovala Gottwaldova. Jména se změnila až v roce 1990. V roce 2000 získal Nuselský most ocenění Stavba století v kategorii Dopravní stavby.
 

Most sebevrahů

Spousta staveb v Praze má své přezdívky, někdy nelichotivé, jindy neutrální. Nuselský most ale zůstává stranou: je zřejmě tak užitečný a tak vytížený, že se do něj raději netrefujeme. Jedinou výjimkou je přízvisko Most sebevrahů. Počet lidí, kteří si skokem do více než čtyřicetimetrové hloubky vzali život, se odhaduje mezi dvěma a třemi stovkami. Původní metr vysoké zábradlí se kvůli tomu několikrát zvyšovalo a doplňovalo sítěmi a nakonec nástavbou z pružného a kluzkého plechu, kterou při testech nedokázali přelézt ani zkušení horolezci.
Památku mrtvých dnes připomíná pomník Z vlastního rozhodnutí od Kryštofa Kintery. Stojí v parku Folimanka a přestože není zrovna malý, snadno ho přehlédnete: vypadá jako docela běžná, deset metrů vysoká pouliční lampa, jejíž světlo ale míří vzhůru k mostu.
 

Tři legendární mosty Evropy

  • Nejdelší most v Evropě je 12 kilometrů dlouhý most Vasco da Gama, který severovýchodně od portugalského hlavního města Lisabonu vede přes řeku Tejo. Po tunelu pod kanálem La Manche jde o největší civilní stavbu v Evropě.
  • Podobně jako Nuselský most má dvě patra i 7 845 metrů dlouhý most přes úžinu Öresund, který od roku 2000 spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavem Malmö. Cesta od začátku do konce měří 16 kilometrů, kromě samotného mostu je ale její součástí je umělý ostrov, kde se silnice zanořuje do země a 3,5 km dlouhý úsek pak vede pod mořskou hladinou. Horní patro mostu slouží automobilistům, ve spodním jezdí vlaky. V nejvyšším místě vede vozovka 57 metrů nad vodní hladinou mezi dvěma 204 metrů vysokými pylony; díky tomu pod ním mohou proplouvat i obří lodě. Most přes Öresund rovněž znáte z detektivního seriálu Most.
  • Od roku 2004 slouží dálniční most Millau v jižní Francii; s 343 metry je nejvyšším mostem v Evropě a je společným dílem francouzského inženýra Michela Virlogeuxe a britského architekta Normana Fostera. Na první příčce světově nejvyšších mostů jej v roce 2012 vystřídal 390 metrů vysoký most Puente Baluarte v Mexiku.
Umělecká zahrada pod Nuselským mostem Příroda

Umělecká zahrada pod Nuselským mostem

Mezi Čiklovou ulicí a železniční tratí pod Nuselským mostem se ukrývá Umělecká zahrada plná sochařských skvostů. Otevírá se výjimečně, ale její návštěva stojí za to. Na úzkém pozemku najdete stromy, keře, záhony a desíty uměleckých děl – sochy, busty a reliéfy, sloupy, fontány či altánky.

Nuselský most – most, kterým jezdí metro Památky

Nuselský most – most, kterým jezdí metro

Železobetonový most spojující Nové Město s Nuslemi je dlouhý 485 metrů a široký 26,5 metru. Podpírají ho čtyři pilíře, které v průměru ční více než 40 metrů nad údolím. Výška tubusu pro metro činí 6,5 metru, přičemž tloušťka stěn dosahuje od 30 do 110 centimetrů. Po povrchu vede šestiproudá silnice.

Park Folimanka u Nuselského mostu Příroda

Park Folimanka u Nuselského mostu

Park Folimanka se nachází v místě bývalé usedlosti a vinic na pomezí dnešních městských částí Praha 2 a 4. Svůj název dostal po již neexistující usedlosti a vinici, jejíž první majitel se jmenoval Jakub Foliman (Forman).

Další aktuality

Farmářská tržiště Náplavka a Kubáň pomalu zahajují novou sezónu

Prvním pražským farmářským trhem pod širým nebem, který v letošním roce přivítal zákazníky, byl Heřmaňák, ten je otevřen pravidelně každou sobotu na Řezáčově náměstí v Praze 7. V sobotu 1. února se k němu přidají hned dva další – farmářský trh Náplavka v Praze 2 a farmářský trh Kubáň v Praze 10.
13. leden 2025 16:00
Gurmánská turistika, Praha

Sezóna farmářských trhů startuje: První v Česku otevře Heřmaňák v Praze 7!

První částečně bezobalový farmářský trh v Česku vstupuje do další sezóny. První návštěvníky přivítá už v sobotu 18. ledna 2025. Heřmaňák pravidelně každou sobotu navštěvuje na Řezáčově náměstí v Praze 7 zhruba tisícovka zákazníků. Do vlastního obalu – do sáčků, krabiček nebo lahví, tu mohou nakoupit většinu sortimentu.
13. leden 2025 10:49
Gurmánská turistika, Praha

Tipy na víkend v Praze a okolí

Kudy z nudy přináší aktuální tipy na víkend (18.1. – 19.1.) v Praze a jejím okolí. Čeká na vás romantika, sport, výlety do přírody, výstavy, koncerty i adrenalinové zážitky, programy pro rodiny s dětmi a další aktivity: Nova festival chutí – největší zimní food festival v Česku, Mezinárodní sčítání vodních ptáků 2025, Zimní běh na Blaník 2025, The Music of Hans Zimmer & Others, Komentovaná prohlídka výstavy Japonsko samurajů. Vyberte si zajímavé akce a naplánujte s námi program na víkend!
13. leden 2025 7:01
Zážitky, Praha

Muzeum městské hromadné dopravy v Praze je otevřeno i v zimním období

Muzeum MHD je součástí Dopravního podniku hlavního města Prahy. Stálá expozice byla ve vozovně Střešovice otevřena v květnu 1993. Návštěvníci si tam mohou prohlédnout nejenom historická vozidla, ale například i modely, fotografie, historické dokumenty, jízdenky a plány. V zimním období své brány muzeum otevírá každý víkend v čase od 9 do 17 hodin. Od 6. ledna 2025 je navíc opět v provozu historická okružní linka 42, která jede denně od 9:00 do 17:00 hodin, v intervalu 40 minut.
10. leden 2025 16:00
Zážitky, Praha

Skleník Fata Morgana odkrývá své poklady i v lednu

Milovníci tropické flóry si i v lednu přijdou v trojské botanické zahradě na své. Ve skleníku Fata Morgana návštěvníci zhlédnou barevnou přehlídku květů, ti pozornější si všimnou i drobných plodů tropických rostlin. Děti zase mohou hledat malé živočichy. V zeleni se ukrývají drobné felsumy a na konstrukci nad jezírkem lze zahlédnout chameleony. Brzy také rozkvete i nejmenší leknín na světě, který je ve skleníku Fata Morgana teprve od loňska. Netradiční zážitek si v lednu mohou užít ti, kteří přijdou na večerní komentované prohlídky, nazvané Džungle, která nespí.
10. leden 2025 8:00
Příroda, Praha

Nejzajímavější události Centra současného umění DOX v roce 2025

Program v Centru současného umění DOX bude v roce 2025 opět nabitý. Ke stěžejním projektům patří výstava slavného amerického režiséra Davida Lynche, výstava tvorby Marka Škubala, amerického fotografa Joela-Petera Witkina. Pozvání do Prahy přijal turecký nobelista Orhan Pamuk. Chybět nebudou cross-žánrový festival FALL, festival umění a kreativity ve vzdělávání FUK nebo International Shakuhachi Festival Prague. Důležité místo mají i vzdělávací programy pro všechny věkové kategorie.
9. leden 2025 16:04
Zážitky, Praha

Prohlédněte si nově otevřený Klášter minoritů sv. Jakuba v Praze

Na začátku října 2024 vstoupil Klášter minoritů v Malé Štupartské ulici v Praze do nové etapy své historie, která je spojena se vzděláním, kulturou a podporou českého podnikání. Od té doby v jeho velkorysých prostorách souběžně probíhají výstavy, komentované prohlídky i edukativní akce. Nahlédněte do 800 let staré historie – klášter vás zve na prohlídky i aktuální výstavy.
8. leden 2025 8:00
Památky, Praha

Star Award Winners: Nejlepší hotely podle Forbes Travel Guide

Forbes Travel Guide, nezávislý globální systém hodnocení luxusních hotelů, restaurací a lázní, funguje od roku 1958. Vznikl původně v USA, dnes se však zaměřuje na globální nabídku luxusního pohostinství. Profesionální inspektoři cestují po světě, aby hodnotili ty nejlepší hotely, restaurace, lázně (i zaoceánské výletní lodě) na základě stovek náročných standardů, které určují každoroční ohodnocení 4 nebo 5 hvězdičkami. Osobně kontrolují každý hotel, restauraci, lázně a výletní loď, a to anonymně jako běžní hosté. Forbes systém hodnocení hvězdičkami klade důraz na služby, protože to, jak se k vám na daném místě během vaší návštěvy líbilo, si zapamatujete nejvíce.
7. leden 2025 6:00
Ubytování, Praha