ÚvodAktuality#světovéČesko a úzkokolejka z Třemešné do Osoblahy: úzká, krásná a milovaná
Zážitky

#světovéČesko a úzkokolejka z Třemešné do Osoblahy: úzká, krásná a milovaná

  • 7. dubna 2021
Vydejte se na výlet do krajiny Osoblažska, kde na milovníky technických památek čeká skutečný poklad: nezvykle klikatá Osoblažka aneb úzkorozchodná železnice z Třemešné do Osoblahy. Užijete si projížďku vlakem po staré, krásné a bezkonkurenčně nejklikatější úzkorozchodné dráze v Česku. Vzorné pasažéry tu dokonce občas nechají přiložit pod kotel parních vlaků nebo si zahoukat na píšťalu!
Nostalgická krása starých úzkokolejek: klikatá úzkorozchodná železnice z Třemešné do Osoblahy a rumunská železnice Vișeu de Sus, poslední karpatská lesní železnice
úzkorozchodná železnice Třemešná - Osoblaha
Vișeu de Sus Rumunsko
Osoblažsko, krajinu v podhůří Jeseníků přezdívanou Slezská Haná, zle pošramotila druhá světová válka. Centrum regionu, historické město Osoblaha, kde ještě na přelomu 19. a 20. století žilo přes pět tisíc obyvatel, bylo na konci války téměř kompletně srovnáno se zemí. Osoblaha tehdy nepřišla jen o titul města, ale také o většinu obyvatel; ti německy mluvící odešli hned po válce, nových přišlo málo. V dnešní době se ovšem Osoblažský výběžek znovu probouzí a láká návštěvníky například na výlet po unikátní úzkorozchodné trati.
 

Osoblažka, nejklikatější železnice u nás

V 19. století Osoblažsko leželo na periferii Rakouska-Uherska, a tak se o železnici rozhodovalo jinde. Novou trať z Albrechtic (dnešní Město Albrechtice) přes Osoblahu a dnešní česko-polské hranice do obce Raclawice Slaskie vláda schválila teprve v roce 1893, stavět se začalo na jaře 1898. Plány se ale nakonec hodně změnily: místo v Albrechticích Osoblažka odbočuje z hlavní trati v Třemešné, místo Raclawic skončila už v Osoblaze.

Zvlášť těžce ale místní nesli to, že trať s normálním rozchodem nahradila úzkokolejka. Důvod? Železnice s úzkým rozchodem 760 mm se dokázala lépe přizpůsobit terénu a náklady na stavbu byly o třetinu nižší než u běžného rozchodu. V tom je Osoblažka skutečně jedinečná: na dvaceti kilometrech se nachází celkem 102 oblouků, a jde tak o nejklikatější trať v Česku. Navíc mezi Třemešnou ve Slezsku a Liptaní vlaky dodnes projíždějí nejostřejším obloukem našich železnic o poloměru pouhých 75 metrů. Soupravy tu musí jezdit téměř krokem, ale to vůbec nevadí: Osoblažská úzkokolejka zkrátka nikam nespěchá a možná i čas tu plyne pomaleji než jinde.
 

Letní parní vlaky, akce a Technotrasa

Na rozdíl od Osoblahy druhá světová válka trať nijak výrazně nepoškodila, v roce 1958 po ní začaly jezdit nové motorové lokomotivy a později i nové osobní vozy. V roce 1960 se Osoblažka rozloučila s původním vozovým parkem i s parním provozem. Parní lokomotivy se ale časem na trať vrátily a dnes především v letní sezóně oživují turistický ruch. Parními vlaky se můžete svézt také při zahájení turistické sezony a při nejrůznějších akcích, které se na železnici a v okolních obcích konají. Jediná trať svého druhu v Českém Slezsku je rovněž oblíbenou zastávkou Technotrasy, virtuální trasy propojující významné industriální památky na severní Moravě a ve Slezsku.
 

Po úzkokolejce od stanice ke stanici

Kolik stanic vlastně úzkokolejka spojuje? Počítejte s námi: z nádraží v Třemešné trať začíná klesáním až 26‰ k mostu přes silnici Krnov–Jindřichov a potok Mušlov. Dále trať stoupá nejstrmějším stoupáním na trati, 27‰, a dál až téměř do cílové Osoblahy jede z kopce. Kousek za vrcholkem stoupání z Třemešné vlak projíždí již zmíněným obloukem s poloměrem pouhých 75 metrů; možná to místo poznáte sami, rychlost je tu snížená na 20 kilometrů za hodinu. Jen pár desítek metrů od trati také leží Liptaňský bludný balvan, směrem na sever se můžete vypravit k rozhledně na vrchu Strážnice.

Za Liptaní s krásným cihlovým kostelem Nanebevzetí Panny Marie úzkokolejka míří ke stanicím Dívčí Hrad a Horní Povelice; zejména ta první leží dost daleko od stejnojmenné obce. Následuje Amalín a pak Slezské Rudoltice s nádražím, které vypadá jako z dob první republiky. Rekonstruovanou zastávku dostala úzkokolejka jako originální dárek k oslavám 120. narozenin v roce 2018. Přibližně kilometr od nádraží se nachází zámek Slezské Rudoltice, kdysi přezdívaný Slezské Versailles. Údolím potoka Lužná pak vlak pokračuje do zastávky Koberno a pak romantickým lesnatým úsekem říčky Osoblahy kolem Dubského mlýna a zříceniny hradu Fulštejna míří do Bohušova. Za ním pak trať v dalších obloucích vyjede z údolí a po netypicky rovném úseku se vydá k cíli na okraji Osoblahy, přímo u česko-polské hranice.
 

Úzkokolejkou Vișeu de Sus do rumunských lesů

  • Úzkokolejné lesní železnice byly před sto lety běžným koloritem evropských hor. Svážely vytěžené dřevo k hlavním tratím, staré průvodce je výletníkům doporučovaly pro zkrácení dlouhých výstupů nebo sestupů. Většina tratí už dávno dosloužila, výjimkou je rumunská železnice Vișeu de Sus, poslední karpatská lesní železnice.
  • Trať začíná ve městečku Vișeu de Sus v nadmořské výšce 500 metrů a šplhá údolím řeky Vasserul do pohoří Maramureš. Koleje končí v nadmořské výšce kolem 950 metrů, v místech, kudy nevede žádná jiná cesta a kde není možný jiný způsob dopravy než po železnici.
  • Železnice se často nazývá jednoduše Mocăniţa, což je ovšem obecný rumunský výraz pro lesní úzkokolejku. Základem je patrně slovo mocan / pastevec, horal, přípona -ita vyjadřuje zdrobnělinu a láskyplný vztah.
  • Lesní železnice s rozchodem 760 mm se začala budovat v roce 1932, hlavní úsek měřil 40 kilometrů. Tak jako jinde i tady na hlavní trať navazovaly kratší odbočky do bočních údolí, které se vždy po ukončení těžby rozmontovaly a přenesly na jiné místo.
  • Lesní železnice Vișeu de Sus je výjimečná v tom, že po ní kromě nákladních vlaků a spojů svážejících dělníky do práce jezdí i turistické vláčky, zpravidla tažené parní lokomotivou; v provozu jsou od března do října. Kuriozitou jsou drezíny, které vypadají jako osobní auta, ovšem s podvozkem, upraveným pro železniční provoz; pomocí speciálního zvedáku se mohou otáčet podle zvoleného směru.
  • Železnici Vișeu de Sus občas trápí povodně, nepočítejte ani s tím, že si ji projedete celou: výletní vlaky obvykle končí přibližně v polovině tratě (21,6 km) ve stanici Paltin s možností občerstvení. Od roku 2000 úzkokolejku provozuje švýcarská nezisková organizace Hilfe für die Wassertalbahn.
Osoblaha

Osoblaha

Osoblahu, která leží v Osoblažském výběžku téměř na hranicích s Polskem, známe jako cílovou zastávku úzkokolejky, začínající v Třemešné ve Slezsku. Leckdo se ale projde pouze po nádraží a hned se vrací zpátečním vlakem – a to je rozhodně škoda.

Úzkorozchodná železnice Třemešná – Osoblaha Zážitky

Úzkorozchodná železnice Třemešná – Osoblaha

Na Osoblažsku v podhůří Jeseníků se nachází unikátní úzkorozchodná dráha, která je jediná svého druhu v Českém Slezsku. Trať vede z Třemešné ve Slezsku (napojení na normálněrozchodnou trať z Krnova do Jeseníku) přes Slezské Rudoltice do Osoblahy.

Slezské Rudoltice

Slezské Rudoltice

Slezské Rudoltice objevíte v Osloblažském výběžku téměř na hranicích s Polskem. Poznáte je například při výletu vlakem po úzkokolejce z Třemešné do Osoblahy, vypravit se můžete i na rudoltický barokní zámek, který býval jedním z kulturních center Slezska.

Technotrasa – stezka technických atraktivit Moravskoslezského kraje Památky

Technotrasa – stezka technických atraktivit Moravskoslezského kraje

Technotrasa je virtuální neznačenou trasou spojující industriální atraktivity Moravskoslezského kraje, zahrnující nejen památky průmyslové revoluce, ale také vojenské nebo zemědělské objekty.

#světovéČesko a čtyřikrát Versailles: ve Francii, ve Slezsku, v Čechách i na Moravě

#světovéČesko a čtyřikrát Versailles: ve Francii, ve Slezsku, v Čechách i na Moravě

Zámek v městečku Versailles nedaleko Paříže byl sídlem francouzských králů a určoval styl: inspirovaly se jím paláce v Petrodvorcích u Sankt Petěrburgu, vídeňský Schönbrunn a dokonce i několik zámků v Česku. Vyberte si: nabízíme Versailles v Čechách, ve Slezsku nebo na Moravě.

Další aktuality

Ve Frenštátě se uskuteční soutěž o nejlepší vařonku a Martinský trh

Jako každý rok, i letos bude období kolem svatého Martina provázet tradiční Martinský trh ve Frenštátě pod Radhoštěm. Předcházet mu bude v pátek 15. listopadu 2024 odpoledne před Martinským trhem. Samotný Martinský trh se uskuteční v sobotu 16. listopadu 2024.
12. listopad 2024 7:53
Gurmánská turistika, Moravskoslezský kraj

Jarní prázdniny 2025 – Moravskoslezský kraj

Zimní dovolená nejen na horách v Moravskoslezském kraji je jako dělaná pro rodinu s dětmi. Připravte dětem i sobě parádní jarní prázdniny, ať si vyčistí hlavu od učení a vy od všedních starostí. Portál Kudy z nudy přináší tipy na místa, kde si zasportujete i odpočinete. Stačí si už jen vybrat.
10. listopad 2024 16:00
Zážitky, Moravskoslezský kraj

Příhody lišky Bystroušky: jak vznikla jedna z nejoblíbenějších oper Leoše Janáčka

Nejslavnější liška na operním jevišti je ta od Janáčka! Opera Příhody lišky Bystroušky, kde se na jevišti prolíná lidský svět se světem zvířecím, nemá v operním žánru obdobu. Jedno z nejhranějších děl skladatele Leoše Janáčka jak v českých divadlech, tak na světových operních scénách mělo premiéru v Národním divadle v Brně 6. listopadu 1924. Seznamte se na Kudy z nudy s příběhem vzniku slavné opery i s jejím autorem!
4. listopad 2024 9:42
Kultura, Moravskoslezský kraj

Jesenické hory již brzy provoní svatomartinská husa

Dozlatova upečená husička, zelí a knedlíky, k tomu sklenka místního piva nebo něčeho ostřejšího. Kolem svátku Martina nabídne svatomartinskou husu řada restaurací v Jeseníkách a přilehlém podhůří. Většina z nich husu připraví podle původních receptů a z místních surovin. Podívejte se s portálem Kudy z nudy, kam vyrazit na tradiční pokrm.
1. listopad 2024 7:10
Gurmánská turistika, Moravskoslezský kraj

Vydejte se sopečnou krajinou kolem Bruntálu

Dovedete si představit Bruntál uprostřed sopečné krajiny? Sopky sice byly naposled aktivní asi před jedním a půl milionem let, ale stojí tu dodnes. Uhlířský vrch je jednou z nejmladších sopek na našem území, dnes tu najdete poutní kostel, k němuž vede krásná historická alej. Kromě Uhlířského vrchu se můžete po naučných stezkách vypravit třeba do tufového lomu anebo na Venušinu sopku, k níž se vztahuje jazykově zeměpisná hříčka profesora Dienera, že „Etna je u Messiny a Venušina sopka u Meziny“.
1. listopad 2024 6:00
Příroda, Moravskoslezský kraj

Halloween a lampionový průvod v Zoo Ostrava proběhne tuto sobotu

V sobotu 2. listopadu 2024 se v ostravské zoologické zahradě uskuteční tradiční oslavy svátku Halloween. Podzimní akce je rovněž neodmyslitelně spjata s lampionovým průvodem, který v podvečer projde nasvíceným areálem zoo. Lampionový průvod vyjde od hlavního vstupu v 16:30 hod. Většina areálu zoologické zahrady zůstane tento den návštěvníkům výjimečně přístupná až do 18:00 hodin.
29. říjen 2024 10:23
Příroda, Moravskoslezský kraj

Přijďte se pokochat pohledem na Ostravu z nejvyšší radniční věže v České republice

Zpestřete si návštěvu Vyhlídkové věže Nové radnice v Ostravě, z níž uvidíte celé město jako na dlani! Za dobrého počasí se rozhlédnete nejen po městě, ale celém regionu. Když budete mít štěstí, spatříte na obzoru vrcholky Beskyd a dohlédnout bude možné i za hranice republiky, do sousedního Polska.
25. říjen 2024 12:00
Památky, Moravskoslezský kraj

Kam za nejkrásnějšími výhledy v Jeseníkách a Beskydech

Jeseníky a Beskydy, dva unikátní přírodní světy, můžete prozkoumat po svých, ať slunce stojí vysoko v nadhlavníku anebo léto už dalo našim končinám sbohem a na horách nás přivítá podzimně jiskřivý vzduch či první sníh pod nohama. Moravské hory nabízejí nádhernou krajinu i stovky kilometrů tras pro pěší turistiku vinoucích se po malebných cestách. Je jen na vás, zda vám padnou do oka spíš drsnější slezské Jeseníky nebo valašskou kulturou a pověstmi protkané tajemné Beskydy, na které dohlížejí staří bohové z Radhoště.
25. říjen 2024 11:00
Příroda, Moravskoslezský kraj