
Výstava
Gotika v jihozápadních Čechách je koncipována do tří oddílů: Šlechta, Města a Fenomén řezbářských dílen. První oddíl představuje díla, jež za svůj vznik vděčí
objednavatelům z řad nejbohatší šlechty Království českého a reprezentují jejich kulturní úroveň a společenskou prestiž. Jihozápadní Čechy sjednotila v závěru středověku (15. až 16. století) majetková
expanze rodu Švihovských z Rýzmberka, jednoho z nejdůležitějších rodů Českého království jagellonské doby; nejvýraznější osobností rodu byl Půta Švihovský z
Rýzmberka. Bohatý památkový fond jejich rozsáhlého dominia se stal základem výstavního konceptu, k jehož dominantám patří torza oltářů z hradů
Švihov a
Rabí.
Mezi objednavateli výtvarných děl vystupují kromě šlechty i
královská a poddanská města, zejména utrakvistické
Klatovy, dále
Horažďovice náležející Švihovským,
Sušice a horní město
Kašperské Hory (oltář z kostela sv. Markéty v Kašperských Horách).
Svět vlastních původců artefaktů, tj. řezbářů, malířů a dalších řemeslníků, je reflektován ve třetí části výstavního konceptu s názvem
Fenomén řezbářských dílen. Na základě unikátní konfrontace vystavených děl Mistra Oplakávání Krista ze
Zvíkova a Mistra Oplakávání Krista ze
Žebráku z první čtvrtiny 16. století (Oplakávání Krista z hradu Zvíkov,
Oplakávání Krista ze Žebráku), která patří mezi
naprosté vrcholy pozdně gotické tvorby v Českých zemích, lze poodhalit způsoby organizace řezbářské práce a formování výtvarné tradice na základě sdílení a předávání stylových forem.