Nejstarším dosud provozovaným parníkem je
kolesový Vyšehrad, brázdící vody
Vltavy, mezi
Prahou a
Štěchovicemi, již 80 let. Na vodu byl poprvé
parník Vyšehrad spuštěn roku 1938 a dnes je
posledním ze dvou historických kolesových parníků na
Vltavě. Dokladem příkladné péče o něj je i to, že roku 2013 byl spolu s parníkem Vltava zapsán na seznam chráněných
historických památek České republiky.
Pražská paroplavební společnost, která parník Vyšehrad vlastní, nechala parník zrenovovat. Rekonstrukce nejen zachovala jeho funkčnost, ale také jej navrátila do původní historické podoby. Většina nástaveb na parníku Vyšehrad vznikla v šedesátých až osmdesátých letech, při renovaci se musely se úplně odstranit.
Dlouhý je 62 m, široký 6,2 m a šířka přes kolesnice je 10,5 m. Je součástí naší
největší lodní flotily turistických plavidel –
Pražské paroplavební společnosti, kotvících na
Vltavě s přepravní kapacitou 300 osob.
I po několika kompletních rekonstrukcích si zachovává své nezaměnitelné historické kouzlo, díky němuž je oblíbeným místem pro svatby, firemní akce, ale i jako nevšední prostředí pro konference nebo teambuildingy. Dnes je Vyšehrad využíván zejména jako
restaurační parník, najdete ho v přístavišti na
Rašínově nábřeží.
Z historie parníku Vyšehrad
Parník
Vyšehrad byl byl spuštěn na vody pod jménem Antonín Švehla spolu se sesterským parníkem Dr. Edvard Beneš
na prvního máje 1938. Slavnostní akt pod záštitou tehdejšího předsedy československé vlády Milana Hodži byl v době sílícího ohrožení republiky, ani ne půl roku před Mnichovským diktátem, významnou demonstrací národní suverenity i schopnosti a síly našeho průmyslu. Také na změnách jména, kterými parník prošel v následujících letech a desetiletích, se zobrazily moderní dějiny naší země.
Nedlouho po svém spuštění na vodu a konci prvorepublikové svobody dostal německý název
Karlstein, který byl po válce změněn na
T.G. Masaryk. Toto jméno však nová nastupující komunistická totalita nesnesla a proto byl parník přejmenován na
Děvín. Na vodě obvyklá tradice zachovávat jména významných lodí pak vedla k přijetí současného jména
Vyšehrad, jehož je
současný parník v rámci
Pražské paroplavební společnosti,
již čtvrtým nositelem. Toto jméno je v Pražské paroplavbě zachováváno již od roku 1866, kdy byl pouhý rok po založení společnosti spuštěn na vodu první parník
PPS tohoto jména.
Pražskou paroplavební společnost založil v roce
1865 pozdějš
í legendární pražský primátor František Dittrich. Je tak jednou z nejstarších českých existujících firem a zároveň s téměř třemi desítkami lodí ve spojené flotile pod hlavičkou "
Prague Boats" největším osobním lodním dopravcem v České republice.
Technické údaje parníku Vyšehrad
- 1938 poprvé vyplul z doku v ústecké loděnici, je tak nejstarším kolesovým parníkem u nás
- prošel 4 rekonstrukcemi a zejména ta poslední, kompletní, v roce 2018 mu navrátila původní ráz
- strojovnu parního stroje je možné si prohlédnout při některých plavbách
- 2013 prohlášen kulturní památkou a je tak chráněn
- hlavní salon je klimatizovaný, loď má i dolní salonek a otevřenou slunnou palubu
- na palubě najdete restauraci, kavárnu, vinárnu a bar
- na velké otevřené palubě je možné grilovat
- výkon parního stroje je 165 kW (220 k)