Trať mezi
Tanvaldem a
Harrachovem je jednou z posledních normálně rozchodných
ozubnicových železnic v Evropě a
nejstrmější železnicí v České republice. Trať se honosí mnoha zajímavými umělými stavbami, mimo jiné pěti tunely, z nichž nejdelší měří 940 metrů, dodnes dochovanou 4,43 km dlouho
u dvoupásovou Abtovou ozubnicí v ose koleje na sedmikilometrovém úseku
Tanvald –
Kořenov, překonávajícím výškový rozdíl 235 metrů maximálním stoupáním až 58 promile, které je největším v České republice. Zajímavostí je také to, že se zde točil film Věry Chytilové Kalamita.
Z památkově chráněného
kořenovského nádraží (701 m.n.m.) železnice pokračuje táhlým obloukem ve tvaru podkovy přes 26 metrů vysoký most nad
řekou Jizerou, kterým přechází z
Jizerských hor do
Krkonoš. Dále již osiřelé koleje pokračují z dnešní konečné v
harrachovské místní části Mýtiny (740 m.n.m.) přes
Novosvětský průsmyk (885 m.n.m.) dalších 15 km do polského lázeňského města a krkonošského střediska Szklarska Poreba. Odkud jezdí elektrické osobní vlaky Polských státních drah dalších 32 km do města Jelenia Góra. Trať byla
postavena v letech 1899-1902 jako důležité spojení průmyslové oblasti Liberecka a Jablonecka se západní oblastí Slezska, jejímž významným střediskem bylo město Hirschberg (Jelenia Góra).
Muzeum ozubnicové dráhy se nachází v budově bývalé
železniční stanice Kořenov. Vchod do muzea je z vestibulu nádražní budovy. Expozice tohoto muzea je z větší části zaměřena na ozubnicovou trať Tanvald – Kořenov, její p
estrou ale často pohnutou historii, zvláštnosti provozu a zde nasazovaná vozidla.
Výtopna Kořenov se nachází v západní části nádraží Kořenov a je přístupná pouze s průvodcem. Ve Výtopně Kořenov jsou vystavena historická železniční vozidla a probíhá tu jejich údržba. Vidět tu můžete unikátní ozubnicovou lokomotivu T426.0 přezdívanou „
Rakušanka“, motorové lokomotivy T435.0111 „
Hektor“ a T211.037 „
Zapalovač“, motorové vozy M240.056 „Singrovka“ a M152.0453 „
Orchestrion“ či historickou drezínu Vm 32.003 „
Hermoch“.