Krajinou se žene hustý kouř, mezi kopci vykukuje parní lokomotiva, která táhne pár dobových vagónů. Parní vlak, věčný symbol železnice, má stále co nabídnout i dnes. Znovuobnovená část trasy nejstarší polabské
řepařské drážky nabízí příjemný výlet vlakem taženým parní nebo dieselovou lokomotivou po úzkorozchodné trati. Dráha vedla z Kolínského cukrovaru do Jestřábí Lhoty. Od roku 1894 sloužila téměř 70 let. Dnes je na železničce
pravidelný víkendový provoz od května do druhého víkendu v říjnu. Výchozím bodem drážky je stanice Kolín – Sendražice. V nádražní budově můžete navštívit také muzeum věnované historii cukrovarnictví. V areálu nádraží je k vidění
dvoukolejná výtopna a expozice úzkorozchodných vozidel.
Kouzlu parního vlaku propadnete také každou srpnovou sobotu, kdy vás na trati
Lužná u Rakovníka – Krupá – Kolešovice svezou
zvláštní parní vlaky. Trať z roku 1883 sloužila především pro dopravu cukrové řepy, uhlí a chmele. Celých 17 km tak pojedete krajinou známou sběrem chmele, která u starších ročníků třeba probudí vzpomínky na chmelovou brigádu. Trať
prochází řadou chmelnic a Kněževsí, která byla o sklizních domovem tisíců česáčů chmele. Právě v Kněževsi je možné udělat si zastávku a prohlédnout si
výstavu historických drážních vozidel a exponátů Klubu historie kolejové dopravy, která je největší výstavou tohoto druhu v Čechách, na Moravě a Slezsku.
V Lužné u Rakovníka si nenechte ujít prohlídku Železničního muzea ČD.
Na výlet rovinatou krajinou můžete vyrazit také na kole, podél trati
Kolešovky a po polních i lesních cestách vede
cyklostezka značená symbolem mašinky na žlutých značkách, která je vhodná zejména pro rodiny s dětmi. Jednu cestu je tak možné jet vlakem a zpátky na kole.
Motoráčkem po nejkrásnějších tratích
Česká republika patří k nemnoha evropským státům, kde se dodnes zachovala železniční síť prakticky ve stejné podobě, v jaké existovala počátkem 20. století. I dnes se tak můžete projet pravidelnými osobními vlaky po téměř zapomenutých tratích s malebnými přírodními scenériemi a pitoreskními nádražíčky. K těm nejmalebnějším
patří úzkorozchodná trať Jindřichův Hradec – Nová Bystřice v oblasti zvané
Česká Kanada. Až přijedete do stanice Kaproun, osamocené uprostřed lesa, bude se vám zdát, že jste se ocitli v jiném století. Nejmenší vlakovou stanici označovala dříve jen cedule na stromě, dnes zastávku zdobí stylová lampa. Od zastávky vede množství turistických tras, například na hrad
Landštejn. Pokud se do Nové Bystřice vypravíte
s kolem, které vám Jindřichohradecké místní dráhy rády přepraví, udělejte si výlet hustými pohraničními lesy až do
Třeboně. Zajisté vás potěší, že celá trasa povede z kopce.
Jen málokterá železnice se může pyšnit tolika "nej" jako jizerskohorsko-krkonošská železniční trať
Tanvald – Harrachov, která byla dokonce prohlášena
národní kulturní památkou. Trať dlouhá 12 km se dodnes pyšní dochovanou dvoupásovou Abtovou ozubnicí na sedmikilometrovém úseku Tanvald – Kořenov, překonávajícím výškový rozdíl 235 metrů maximálním stoupáním až 58 promile, které je největším v České republice. Ve stanici Harrachov můžete navštívit malé
muzeum a poté pokračovat
pěšky na výlet do Harrachova k
Mumlavským vodopádům a do
hornického muzea či například
po obou stranách řeky Jizery.
Nádherné přírodní scenérie si užijete z vlaku uhánějícího šumavským národním parkem. Mezi nejkrásnější trasy patří
trať z Horní Plané do Nového Údolí, kdy místní lokálka projíždí tichou krajinou okolo
Vltavského luhu. V Novém Údolí navíc objevíte
nejkratší mezinárodní železnice na světě s muzeem umístěným v
historickém chladícím vagónu z 20. let 19. století. V letní sezóně a při různých příležitostech se můžete po trati svézt replikou parní lokomotivy zvané s nadsázkou "
Gigant".
Železničních rarit je na
Šumavě ale víc – jednou z nich představuje železniční stanice
Kubova huť, která je
nejvýše položenou zastávkou v České republice. Kubova huť je ideálním výchozím místem, třeba k
pralesu Boubín. Pokud vyrazíte na Šumavu autem, můžete zdarma zaparkovat na nádraží Zátoň, odkud vyjedete do Kubovy Huti vlakem.
"Živoucí" legendou mezi vlaky se stal
Posázavský pacifik, který unášel trampy už na počátku 20. století za hranice všedních dní jen pár kilometrů od Prahy. Projeďte se i vy nádhernou divočinou s rozervaným
kaňonem řeky Sázavy, kde hučí peřeje a po skalnatých úbočích se vinou křivolaké stezky k dřevěným srubům. Posázavský Pacifik tudy jezdí už více než sto let. Máte-li chuť na nevšední výlet, vydejte se
pacifikem do Týnce nad Sázavou, kde si můžete v půjčovně kousek od nádraží pronajmout kánoi a vyrazit s ní do Pikovic
dolů po řece. Cesta jednou z nejhezčích vodáckých tras zabere asi pět hodin. Nakonec vás čeká stoupání k
zastávce vlaku Petrov-Chlomek, kde si vás pacifik vyzvedne a zaveze zpět do
Prahy.
Pořádnou dávku romantiky si užijete
na trati Lovosice – Třebenice v krásné krajině Českého středohoří. Malebné lokálce se přezdívá
Švestková dráha, v minulosti zde bývalo velké množství švestkových sadů a alejí, z nichž do dnešních dnů zůstaly pouze nepatrné zbytky. Okolí Švestkové dráhy nabízí
spoustu možností pro pěší turisty i vyznavače
cykloturistiky, kteří mohou své "stroje" přepravit ve všech osobních vlacích Švestkové dráhy. Nedaleko zastávky Třebenice, kde se nalézá
muzeum českého granátu, stojí hrad
Hazmburk, nepřehlédnutelná dominanta Dolního Poohří. Cyklisté se zase mohou z Třebenic vydat do Vlastislavi a
po cyklotrase č. 25 pokračovat až do
Mostu. V letošním roce je Švestková dráha v provozu v úseku Lovosice – Třebívlice. Z Třebívlic do Mostu je zavedena náhradní autobusová doprava.