V České republice není mnoho staveb, které by se mohly pyšnit světovým primátem. Jednou z nich je
Žďákovský most, postavený v období
1962–67 na silnici I. třídy, spojující
Rožmitál pod Třemšínem s
Milevskem a překonávající ve značné výšce údolí Vltavy, zatopené vodami
Orlického přehradního jezera.
Údolí u
Orlíka nad Vltavou překlenul 50 m nad hladinou přehrady, která v těchto místech dosahuje až
šedesátimetrové hloubky,
Žďákovský most. Jedná se o ocelový
silniční most 543 m dlouhý a přibližně 4 tisíce tun těžký. Z mostu se odkrývá nádherný výhled na hladinu Orlické nádrže a zajímavý je také pohled na konstrukci mostu z cesty vedoucí pod ním. Jako
silniční přechod přes Vltavu byl Žďákov znám od nepaměti.
Most o rozpětí středního pole 379,6 m, s ocelovým plnostěnným dvoukloubovým obloukem s rozpětím 330 m, dodnes patří mezi největší a
nejznámější ocelové obloukové mosty na světě. Většího rozpětí dosahují pouze obloukové mosty příhradové nebo obloukové mosty s dolní nebo mezilehlou mostovkou, která působí jako táhlo oblouku.
Žďákovský most, s horní mostovkou a plnostěnným obloukem bez táhla proto drží ve své kategorii světový primát stále, neboť
rozpětí 330 m mezi klouby u tohoto typu mostu nebylo dosud překonáno. Díky tomu je známý na celém světě, byl nesčíslněkrát fotografován a objevuje se v mnoha mostařských i architektonických publikacích ve všech jazycích světa.