Skladatel
Alois Hába (1983—1973) patřil k těm, kteří se pouští do prozkoumání nových zvukových světů. Syn ševce a lidového muzikanta se stal zásadní osobností skladatelské moderny meziválečného období. Ostatně rodák z
Vizovic se i v nové hudbě opíral o
valašské kořeny a „vykrúcání“ místních zpěváků.
V současnosti by se
šestinotónová harmonia dala spočítat na prstech jedné ruky. Uložena jsou ve sbírkách
Národního muzea, funkční je pouze nástroj ze třicátých let. Právě pro něj Hába zkomponoval
jedinou operu v šestinotónovém systému. Skládat ji začal v pohnutém roce
1939, kdy torzo republiky pohltila nacistická okupace, a dokončil v roce atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Dílo nazvané Nezaměstnaní a později přejmenované na
Přijď království Tvé se bohužel premiéry za Hábova života nedočkalo.
Jako
průkopník mikrotonality ve svých kompozicích počítal s jemnějšími intervaly, než jsou běžně používané půltónové, mimo jiné s šestinotónovými. K mikrotonální hudbě ho zřejmě přiblížilo i rodinné štengrování v dětství. Otec a bratři, všichni muzikální, zkoušeli absolutní sluch malého Lojzíka tím, že hráli tóny schválně o něco vyšší nebo nižší. Zároveň své vize mohl podpořit
hudbou, kterou slyšel při cestách třeba
po Asii a která se lišila od řádu, na nějž byly navyklé evropské uši. Mikrointervalovou hudbu Hába vyučoval dokonce na konzervatoři, kde se mu povedlo zavést
samostatný obor pro čvrt- a šestitónovou kompozici, zrušen byl na začátku padesátých let, do nového režimu se takové novátorství nehodilo.
Hába mikrotonální hudbu nejen skládal a zkoušel uchopit teoreticky, ale
podílel se i na vývoji nástrojů, na něž by se dala hrát.
Klarinetu, kytary, trubky, klavíru – a také
harmonia. První šestinotónová varianta klávesového instrumentu podobného varhanám byla postavena v roce 1927.
Převládající
norma ladění je, že
oktáva má dvanáct půltónů, šestinotónový systém pracuje se vzdálenostmi, které jsou ještě menší. Nejednoduší způsob, jak si to představit, je, že třeba
mezi klávesou C a cis na klavíru
jsou ještě schované dva tóny.
Znovuobjevení šestinotónového harmonia
Hába napsal také
Šest skladeb pro šestinotónové harmonium nebo
smyčcový kvartet, op. 37. Jeho kompozice byla více než devadesát let jediným sólovým kusem složeným přímo pro tento originální nástroj. Až do festivalu
Struny podzimu v roce 2021, kde ve světové premiéře zazněla
nová sólová skladba s názvem
In. Meditativní hudba je inspirována šestinotónovým harmoniem a elektronikou, ta je totiž s mikrotonální hudbou provázána. Sedmadvacetiletý autor Ian Mikyska ji komponoval přímo u jediného funkčního nástroje v expozici Českého muzea hudby.