Když si auta sviští nejvyšší povolenou rychlostí, moc času na chytání lelků a pěkných výhledů nezbývá moc času, zvlášť pro ty, kdo sedí za volantem. V úsecích se sníženou rychlostí to ale jde, a při stání v kolonách to dokonce někdy může být jediná zábava, která nám zbývá. Takže na co se vlastně díváme při cestě z
Brna do
Prahy?
Od Brna do Velkého Meziříčí
První malé překvapení čeká u sjezdu na 178. kilometru, kdy vpravo v dálce rozeznáte malou červenou věžičku, respektive jen
špičku věže – to je to jediné, co lze spatřit z mohutného
hradu Veveří nad
Brněnskou přehradou. Z dálnice ale například neuvidíte ani
Automotodrom Masarykův okruh, kde se jezdí každoroční Grand Prix silničních motocyklů, ani
slavných devět křížů, připomínajících krvavou svatbu z poloviny 16. století. Devět svatebčanů včetně dvou vrahů má
symbolický památník u silnice za odbočkou na 168. kilometru, když se vydáte směrem na
Velkou Bíteš. Skvěle jsou zato vidět
chladicí věže jaderné elektrárny Dukovany, a to mezi kilometry 157–154 jižně od dálnice.
Pokud se zaseknete v zácpě u
Velkého Meziříčí, severně od dálnice vyrostla v roce 2015
rozhledna nad
ski areálem Fajtův kopec, v noci pěkné osvětlená. Na jihu uvidíte
vyhlídkovou věž kostela sv. Mikuláše, spíše z opačného směru Praha–Brno pak zahlédnete i
renesanční zámek ve svahu nad městem. Při jeho prohlídce uvidíte modely řady mostů včetně
dálničního mostu Vysočina, po němž vede dálnice D1.
Dvoupatrový most
Pár zajímavostí najdete také na objízdných trasách, které při zácpách na D1 hojně využíváme; jen pár kilometrů od dálnice leží například
Polná. Po dvaceti kilometrech za odbočkou na
Jihlavu přichází výjezd na 90. kilometru na
Humpolec; odtud je z nedlouhého úseku vidět jednak
zřícenina hradu Orlík, jednak mohutný
středověký hrad Lipnice. Na
odpočívadle u benzínové čerpací stanice mezi 88. a 89. kilometrem si prohlédněte
památník politika Alexandra Dubčeka; kousek odtud došlo v září 1992 k dopravní nehodě, na jejíž následky o dva měsíce později zemřel.
Mezi kilometry 78 a 77 dálnice překračuje
Želivku a začátek
vodní nádrže Švihov po unikátním
dvoupatrovém mostě. Možná o něm nevíte, i když po dálnici jezdíte často, protože spodní patro je vidět jen z velmi specifického úhlu (a když navíc víte, kam se dívat). Jde o most z původní dálnice, který se začal stavět v roce 1939, spodním patrem vede silnička z Vojslavic do Hořic.
Přehradu Švihov dálnice překračuje ještě jednou, a to na 62. kilometru.
Neviditelný hrad ze středověké detektivky
Kolem 35. a 36. kilometru vás v dálce na jihu pozdraví
rozhledna Špulka, o deset kilometrů dál mezi Hvězdonicemi a
Zlenicemi překračuje dálnice
řeku Sázavu. Největší zajímavost se skrývá na nižším kopečku zarostlém listnatým lesem, který zahlédnete v údolí řeky po levé ruce – z opačného směru z Prahy do Brna to nezkoušejte, byl to značně krkolomný pohled. Na něm totiž stojí
zříceniny hradu Stará Dubá, jednoho z mnoha, které se objevují ve
středověké detektivce spisovatele Radovana Šimáčka Zločin na Zlenicích hradě L. P. 1318, pod jeho úpatím lze objevit
trosky dávné osady Odranec. Trosky hradu ale neuvidíte ani v zimě, kdy jsou stromy bez listí, je to dost daleko a les je příliš hustý.
Pohled přes Prahu do hor
O zážitky z posledního úseku cesty se postará nenápadná vesnice, kterou míjíte vpravo od dálnice na 22. až 23. kilometru; to jsou totiž slavné
Ladovy Hrusice, kde žil
kocour Mikeš. Za jasného počasí se z roviny kolem 16. kilometru otevře výhled nejenom na
pražskou kotlinu, ale i velkou část Čech za ní, od
Českého středohoří přes
horu Říp až po v dálce nejasně viditelné
Krkonoše.
Z 6. kilometru, kde odbočuje
Pražský okruh a odvádí tranzitní dopravu směrem na
Plzeň, už zahlédnete
nejvyšší stavbu Prahy,
televizní věž na Žižkově, a o kousek dál vás zleva pozdraví
věž zámku v Průhonicích. Pak už nezbývá než rozloučit – dojeli jste v pořádku do Prahy.