V Bílkově vile v Mickiewiczově ulici v Praze je návštěvníkům zpřístupněn ateliér Františka Bílka. V další části objektu je umístěna stálá expozice, která představuje díla z vrcholného období tohto všestranného secesního umělce.
Ateliérovou vilu v Praze-Hradčanech
vystavěl František Bílek v letech 1910-1911 podle vlastních plánů. Bílek byl především sochař a grafik, ale jeho náboženské pojetí umění ho vedlo k potřebě utvářet celá prostředí, ve kterých by se jeho díla uplatňovala v mnohostranném působení, naplňujíc své poslání
spiritualizace lidského života. Jeho architektura byla motivována ideově.
Pražská vila měla podle Bílka vyjadřovat „
život jako pole plné zralých klasů, skýtajících výživu bratří na každý den. Mnohé klasy svázány ve snopy – sloupy. Některé ze sloupů nedostavěny, protože ničeho nenesou.“ Segmentovitý půdorys stavby lze číst jako
stopu kosy sklízející obilí. Nápadný je rovněž
tvar sloupů připomínajících staroegyptskou chrámovou architekturu. Režná cihla a hrubě opracovaný kámen přibližují dílo přírodě a lidské práci. Nepravidelně členěnému interiéru dominuje vysoký
ateliér jako přirozené pracovní a duchovní středisko stavby. Od roku 1963 je Bílkova vila spravována
Galerií hlavního města Prahy. V nově otevřené stálé expozici, umístěné ve vile, jsou kromě původního vybavení interiéru prezentována
Bílkova díla z jeho vrcholného tvůrčího období.
Cesta k Předsíni chrámové 2024-2026
Tvorba raného období patří k nejlepšímu, co
František Bílek (1872–1941) za svůj život vytvořil. Sochařská díla, kresby, grafiky, autorské knihy a texty té doby nám zprostředkovávají Bílkovu osobitou interpretací křesťanství, jejímž základem je
spirituální mystický svět symbolů a alegorií. Právě na ně je zaměřena expozice
Cesta k Předsíni chrámové, která je veřejnosti přístupná až do června 2026. Svůj názorový duchovní svět si Bílek formuloval během stipendijního pařížského pobytu v letech 1891 až 1892 – pěstovaly se tu
tajné nauky, hermetismus, okultismus a umělce přitahovala
esoterická symbolika. Výstava ukazuje kreseby, grafiky a také některé publikace, jako je například Stavba budoucího chrámu v nás (1908) a Cesta (1909).
Stálá expozice Františka Bílka
Cílem nové stálé expozice bylo
odstranění rušivých a nepůvodních prvků vytvořených v rámci předchozí instalace a citlivější přístup k interiérům Bílkovy vily. V nich vystavená díla tvoří
přehlednější tematické celky. Na rozdíl od
chýnovského domu, kde lze spatřit převážně pozdní umělcovu tvorbu a jeho práce s husitskou tématikou, prezentuje expozice v pražské vile zejména
sochařova exaltovaná raná díla, nabitá intenzivním
mysticismem.
V někdejší prostorné
dílně jsou vystaveny monumentální
sochy a figurální kompozice charakteristické svými organickými formami, výraznými vertikalizujícími siluetami a patetickými gesty. Prostoru dominují tmavě mořené figury
Úžasu (1907),
Mojžíše (1904) a kolosální
návrh pražského
Husova pomníku (1901). Nejpůsobivější jsou Bílkovy práce ve dřevě – materiálu, který jeho naturelu nejvíce konvenoval.
Pozoruhodná je ovšem také umělcova
grafická a keramická tvorba doplňující sochařská díla rozmístěná v prostorách rodinné
jídelny, Bílkovy
pracovny a dalších místnostech, v nichž jsou tematicky prezentovány umělcovy počáteční práce,
pomníkové návrhy a podobizny. Největší místnost
prvního patra domu je věnována pozoruhodnému modelu Žižkova pomníku (1912–1925). Výstavní prostory v
podkroví prezentují a tématizují Bílkův originální
Národní pomník (1908).
Centrum Františka Bílka
V suterénu je otevřeno Bílkovo
studijní a dokumentační centrum pro odbornou veřejnost. Centrum, vedené odbornou kurátorkou, se zaměřuje na shromažďování a odborné zpracování materiálů o díle Františka Bílka, týkajících se nejen jeho volné tvorby, ale i dalších aktivit, včetně jeho dvou architektonických realizací – pražské Bílkovy vily a domu s ateliérem v Chýnově u
Tábora. Základem činnosti centra je
sbírka Františka Bílka v
Galerii hlavního města Prahy, která vlastní převážnou část umělcovy pozůstalosti.
Centrum se podílí na její propagaci, na přípravě a realizaci
přednášek,
besed a dalších akcí, které galerie organizuje pro veřejnost. Součástí centra je archiv Františka Bílka. Archivní fond, obsahující obsáhlý oddíl písemných dokumentů a oddíl fotografií, prošel v minulých letech náročnou konzervací v Národním archivu, kde byl po povodních v roce 2002 až do současné doby deponován. Fond je nyní uložen v Bílkově vile, kde nabízí zájemcům z řad badatelů úctyhodný počet
unikátních a zajímavých dokumentů, vztahujících se k umělcovu dílu i jeho životu.
František Bílek (1872-1941)
Patřil k nejvýznamnějším českým
symbolistům období secese a byl výrazným sochařem, kreslířem, grafikem, ilustrátorem, autorem užitého umění i architektonických návrhů a rovněž samostatným náboženským myslitelem – mystikem s literárními ambicemi. Expozice mají na vybraných dílech Františka Bílka (
volné sochy, reliéfy, kresby, grafiky, nábytek, keramika) ukázat celkový charakter jeho umění a poskytnout tak divákovi výstižný názor na osobní přínos Bílka českému a světovému modernímu umění.
Čítárna a studovna odborné literatury a časopisů
V příjemném prostředí Bílkovy vily nabízí zájemcům možnost studia
Čítárna uměleckohistorické i uměnovědné literatury. Ve svém archivu disponuje rozsáhlým souborem časopisů (Ateliér, Umělec, Architekt, Stavba, Zlatý řez, Revolver revue, Kritická příloha, Umění, Labyrint, Umění a řemesla, Analogon, Detail a Výtvarné umění), které GHMP odebírala v letech 1985–2015 a z nichž velká část už dnes nevychází. V celkovém součtu je však čtenářům k dispozici
5 772 knižních publikací a časopisů – včetně příručních knihoven a archivu periodik.
Objevte Bílkovu vilu v Praze, kde je vystaveno množství děl secesního umělce Františka Bílka. Zahrnuje osobní ateliér, stálé expozice a archiv.
Bílkova vila v Praze byla postavena v letech 1910-1911.
V Bílkově vile jsou prezentována díla Františka Bílka z jeho vrcholného tvůrčího období, včetně soch, grafik a keramiky.
Architektura Bílkovy vily byla ideově motivována a měla vyjadřovat život jako pole plné zralých klasů.
Expozice v Bílkově vile zahrnují mystické a náboženské symboly, pomníkové návrhy a práce s husitskou tématikou.
Expozice 'Cesta k Předsíni chrámové' bude veřejnosti přístupná až do června 2026.
František Bílek nejčastěji používal dřevo, které jeho naturelu nejvíce konvenoval.
Od roku 1963 je Bílkova vila spravována Galerií hlavního města Prahy.
Archivní materiály Františka Bílka jsou uloženy v Bílkově vile.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.