Na Hodonínsku mají dvě netradiční cyklostezky. Trend, který lze pozorovat v USA, Francii nebo Austrálii, se před několika lety dostal i do České republiky. Na místě zrušených železničních tratí vyrůstají cyklostezky jako houby po dešti.
Už několik let je k dispozici trasa, tzv.
Mutěnka, mezi
Mutěnicemi a
Kyjovem o délce 13 km a před prázdninami roku
2016 byla otevřena další, devítikilometrová stezka spojující
Uhřice a
Ždánice.
Stezky se těší velkému zájmu nejen ze strany
cyklistů, ale i
bruslařů a
maminek s kočárky. Lavičky, stoly a odpadkové koše kolem
Mutěnky jsou vyrobené ze
slitiny, která má odkazovat na železniční historii.
Obce však v žádném případě neusnuly na vavřínech a do budoucna chystají
instalaci informačních tabulí kolem tras, stejně jako prodloužení stezky ze
Ždánic až do
Klobouk u Brna.
Využívání bývalých železničních tratí jako cyklostezek má velice
pozitivní odezvu. Zrušené tratě představují přímo
ideální základ pro cyklostezky, neboť překonávají
hluboká údolí i
vysoké hory. Nejsou na nich
prudká stoupání a
klesání a jsou zpravidla oddělena od motorové dopravy. Železnice je ve většině případů doplněna o
budovy nádraží, jež je možné využít pro
další služby uživatelům drážní stezky – odpočívadla, ubytovny, půjčovny kol apod. Přestavba zrušené trati a náklady na údržbu jejího nového využití navíc mohou být úspornější řešení než likvidace i po ekonomické stránce.