Pražské trasy Hloubětínem i Žižkovem
Takové stezky najdete i tam, kde byste je nečekali: třeba
pražskými čtvrtěmi Vysočany a Hloubětín prochází
cyklostezka Rokytka, zčásti vybudovaná na náspu zrušené železniční vlečky ČKD Lokomotivka. Cyklostezka prochází také
starým tunelem pod Vítkovem; začíná poblíž křižovatky U Bulhara, po opraveném železničním mostě přechází nad frekventovanou Husitskou ulicí a pokračuje po jižním úbočí Vítkova, starým
Vítkovským tunelem prochází na karlínskou stranou kopce a končí v místech zvaných
Na Krejcárku.
Z Chrástu u Plzně do plzeňského Bukovce
Mezi Chrástem u Plzně a plzeňskou čtvrtí
Bukovec vznikla v roce 2024 unikátní
cyklostezka, a to na bývalé
železniční trati č. 170 Praha –
Plzeň, kde se proháněly vlaky ještě v roce 2018. Místo se nyní změnilo na sportovně rekreační okruh mezi
Plzní a Chrástem. Vznikla tak nejdelší in-line trasa v okolí
Plzeň o délce takřka
6 kilometrů.
Stezka je
propojena s okolními cyklotrasami a stezkami.
Tři a půl metru široká asfaltová silnička vede od plzeňské okrajové části Bukovec až k Chrástu. Na cyklostezce jsou pro cyklisty a in-line bruslaře zřízena odpočinková místa vybavená mobiliářem, jako jsou lavičky nebo stoly.
Cyklostezka Koleje u Nového Jičína
Když blesková povodeň zničila
starou železniční trať z Nového Jičína do Hostašovic, místo nákladných oprav se pět obcí a měst – Nový Jičín, Životice u Nového Jičína, Mořkov, Hodslavice a Hostašovice – pustilo do budování
cyklostezky nazvané Koleje. Jezdí se po ní od září 2014, měří bezmála 10 kilometrů a vyhnete se tak jízdě po frekventované silnici první třídy mezi
Novým Jičínem Valašským Meziříčím. Před nedávnem byla na cyklostezce postavena odbočka z Bludovic na Straník, která
prodoužila stezku
o 600 metrů. Na cyklostezku tak byla přestavěna
bývalá vojenská vlečka, která se požívala jako spojnice mezi železniční tratí a opravárenským podnikem. Nový úsek trasy pro cyklisty je obousměrný, široký dva a půl metru a povrch má z asfaltobetonu.
Přes Varhany k pyšné princezně
Pro drážní cyklostezky se malá česká premiéra odehrála v roce 2002: stala se jí 4,5 km dlouhá
cyklotrasa Vlčí Důl, která vede od
bývalého nádraží Česká Lípa město k jihovýchodu do osady Vlčí Důl. Když navíc prokličkujete
Českou Lípou, můžete si výlet prodloužit jízdou po
další zrušené trati, kudy jezdívaly lokálky do
Kamenického Šenova. Dnes po ní vede
17 km dlouhá stezka zvaná Varhany, kterou využívají cyklisté, in-line bruslaři i turisté a v zimě běžkaři. A proč Varhany? Protože vede až k
Panské skále v Kamenickém Šenově, lidově nazývané Varhany. Tu zná opravdu každý, kdo někdy viděl filmovou pohádku Pyšná princezna.
Bývalou zemí nikoho po Valdštejnově cyklostezce
Místy, kam se v minulosti podívali jen pohraničníci, vede asi 75 km dlouhá
Valdštejnova cyklotrasa, která propojila
Cheb s
německými městy Waldsassen, Mitterteich a
Marktredwitz. Vlaky tu nepřestaly jezdit proto, že by ubývalo cestujících, ale protože se přes koleje neprodyšně zatáhla železná opona. Po vybudování cyklostezky vznikly dva nové hraniční přechody pro pěší a cyklisty,
Slapany-Egerteich, kde železniční minulost připomíná kus historických kolejí, lavička přímo na hraničním přechodu a pár dalších artefaktů, a
Pomezí-Schirnding. Valdštejnova cyklostezka je navíc součástí
cyklostezky podél Ohře, která vede podél řeky ze Slapan až po soutok
Ohře s
Labem v
Litoměřicích. Na kole se díky krátké odbočce dostanete také k místu, na které po stržení železné opony v Chebu vzpomínali jen pamětníci: k obnovenému
poutnímu místu Maria Loreto v Hrozňatově.
Na kole Vysočinou i Zábřežskem
K nejznámějším cyklotrasám, vedoucím po náspu bývalých železničních tratí, patří
9 km dlouhá cyklostezka z Přibyslavi do Sázavy – ale pozor, řeč není o středočeské
Sázavě se známým
Sázavským klášterem, ale stejnojmenné obci u
Žďáru nad Sázavou na
Vysočině. Trasa se vine romantickým
údolím řeky Sázavy, a protože většinou vede lesem, v horkých letních dnech tu bývá příjemný stín. Původně
Vysočinou vedla železniční trať, kudy od roku 1898 jezdily vlaky z
Havlíčkova Brodu do
Žďáru. V provozu byla jen do roku 1953, kdy ji nahradila nová hlavní trať z
Brna do
Havlíčkova Brodu. Úsek mezi
Přibyslaví a
Sázavou se užíval jako vlečka, v létě po ní jezdívaly nostalgické vlaky. Provoz se definitivně zastavil v roce 2006 a o pět let později vznikla cyklostezka.
O rok později se dočkala otevření
cyklostezka na opuštěné trati mezi obcemi Lupěné a Hněvkov u
Zábřehu. S délkou 2,5 km sice patří k nejkratším, ale zase má něco, co jinde nenajdete:
malý železniční skanzen. Jeho hlavním lákadlem je
parní lokomotiva řady CS 500 z roku 1950, která se sem přestěhovala z pomníku v
Lysé nad Labem, dva staré mechanické semafory, stavědlo a dvoje mechanické závory. Mimochodem, vlaky z malebného
údolí Moravské Sázavy nezmizely, jezdí tudy dál, ale tuto část železnice dráhy přenechaly cyklistům proto, že trať na
Prahu bylo potřeba napřímit a zrychlit.
Pohodové svezení z Benátek do Zdětína na kole i in-linech
Cyklostezka a in-line trasa vedoucí z
Benátek nad Jizerou do Zdětína vznikla na místě zrušené železniční vlečky z roku 1878. Cyklostezka začíná v
Benátkách u fotbalového stadionu v ulici Letní stadion a
končí u vlakové stanice Zdětín u Chotětova. Po cyklostezce zároveň vede i
naučná stezka Krajinou Rudolfa II., která dále pokračuje do
Brandýsa nad Labem a
Lysé nad Labem. Na cestě jsou dvě odpočívadla vybavená posezením s přístřeškem,
stojanem na kola, informační tabulí i košem. Cyklostezka je
středně frekventovaná a dostatečně
široká k vyhnutí. Délka cyklotrasy je
5,4 km a její první polovina vede mezi poli, druhá pak podél málo frekventované silnice.
Kde ještě dřív jezdily vlaky?
- Po železniční trati z Nezamyslic do Morkovic, což je část obce Morkovice-Slížany na východní Moravě, vlaky naposled projely v roce 1998, od jara 2012 tu jezdí cyklisté.
- V roce 2009 projela poslední vlaková souprava po Mutěnce, jednokolejné trati mezi Kyjovem a Mutěnicemi. Koleje nahradil asfalt a třináctikilometrová cyklostezka. Vede převážně lesem a také kolem dvou vyhlášených vinařských lokalit, tedy sklepů Pod dubňanskú horú a kolem Mutěnických búd.
- Pohodlně a bez velkého stoupání dojedete po cyklostezce na místě zrušené trati také z Ostrova do Jáchymova na Karlovarsku. Vede dokonce i původním železničním tunelem z roku 1896, měří necelé tři kilometry a její převýšení činí 110 metrů.
- Kousky zrušených důlních vleček a tramvajových tratí využívají také cyklistické stezky na Ostravsku.