Lávka z pražských Holešovic do Karlína slouží pěším a cyklistům, kterým usnadňuje cestu na ostrov Štvanice. Od července 2023 propojuje lávka páteřní cyklostezky vedoucí na obou březích Vltavy.
Přemostění dlouhé asi 300 m usnadňuje pěším a cyklistům cestu na
ostrov Štvanice. Lávka byla otevřena 28. července 2023 a představuje další propojení mezi městskými částmi. Autory lávky jsou
architekti Marek Blank a Petr Tej. Lávku pro město vybudovala společnost Skanska, která zvítězila ve výběrovém řízení.
Na holešovickém břehu
Vltavy leží nástup na
lávku na Bubenském nábřeží před branou do Pražské tržnice. V Karlíně na
Rohanském nábřeží ústí na cyklostezku vedoucí po protipovodňové bariéře. Lávka se klene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí a 149 metrů mezi Štvanicí a
Holešovicemi.
Provoz přívozu bude po každoroční zimní přestávce obnoven na konci března.
Linka P7 bude v provozu až do otevření lávky v polovině roku. K
úpravě harmonogramu otevření Štvanické lávky HolKa dochází kvůli komplikovanému podloží i chladnému počasí, které znemožnilo sestavování jednotlivých částí konstrukce z ultra-vysokopevnostního betonu.
Lávka Holešovice – Karlín
Holešovice – Karlín
Petr Tej, Marek Blank a Jan Mourek
Stavba 2018-2022
Návrh lávky pro pěší a cyklisty je mimořádným počinem, který exceluje ve všech klíčových aspektech. Kvalita architektonického návrhu, konstrukčního řešení a urbanistické začlenění je nadstandardní a oslnivá, a to jak z hlediska estetického, tak funkčního. Autor projektu se vynikajícím způsobem zhostil úkolu začlenit lávku do daného prostoru, s ohledem na požadavky zadavatele na výšku konstrukce nad hladinou. Předpolí na straně Holešovic je promyšleně řešeno, umožňuje plynulý pohyb pěších a cyklistů i během povodní. Navíc, lávka se elegantně sladila s okolním urbanistickým kontextem Karlína a Holešovic, využila terénních výšek na Štvanici a vytvořila harmonické propojení.
Za zvláštní uznání stojí volba materiálu pro nosnou konstrukci mostu. Ultra-vysoko-hodnotný beton (UHPC) je progresivní a inovativní materiál, který umožňuje moderní a elegantní architektonická řešení. Díky jeho výjimečným pevnostním parametrům je možné dosáhnout velkého rozpětí polí a zároveň zachovat subtilní a lehký průřez mostu. UHPC splňuje požadavky na bezúdržbovost a dlouhou životnost, což zajišťuje komfort a kvalitu materiálu i pro dlouhou dobu. Celkově je návrh lávky vynikajícím příkladem spojení kvality architektonického a konstrukčního řešení s urbanistickými požadavky, a vzbuzuje obdiv u odborníků i širší veřejnosti.
Ocenění
Štvanická lávka je Stavbou roku 2023 v soutěži Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství. Výherce titulu Stavba roku 2023 porota vybírala z 38 nominací. Na Štvanické lávce, která v hlavním městě propojuje břehy Vltavy mezi Karlínem a Holešovicemi, ocenili porotci trvanlivost konstrukce, která je až dvojnásobná oproti standardu.
Lávka byla otevřena 28. července 2023.
Hlavním účelem lávky je usnadnit pěším a cyklistům cestu na ostrov Štvanice a propojit páteřní cyklostezky na obou březích Vltavy.
Architekti zodpovědní za design lávky jsou Marek Blank a Petr Tej.
Výstavbu lávky realizovala společnost Skanska.
Lávka se klene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí a 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi.
Nosná konstrukce lávky je vyrobena z ultra-vysokopevnostního betonu (UHPC).
Chladné počasí negativně ovlivnilo sestavování jednotlivých částí konstrukce, což vedlo k úpravám harmonogramu otevření lávky.
Lávka exceluje ve všech klíčových aspektech jako je kvalita architektonického návrhu, konstrukčního řešení a urbanistické začlenění, a vznikla spojením funkcí a estetických požadavků.
Štvanická lávka získala titul Stavba roku 2023 v soutěži Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství.
Lávka umožňuje plynulý pohyb pěších a cyklistů mezi Karlínem a Holešovicemi a významně přispívá ke zlepšení dostupnosti mezi těmito městskými částmi.