Budova vlakového nádraží leží na hranici Česka a Německa. Před rokem 1989 bylo možné dojet jen do Železné Rudy – města. Do Alžbětína na pilu se dostali pouze nákladní vlaky a lidé s povolením. Znovuobnovená budova začala sloužit opět po revoluci. Od roku 2012 je zde evropské informační centrum.
Hraniční železniční nádraží
Železná Ruda-Alžbětín/Eisenstein bylo postaveno v letech
1876-77 mezi Rakousko-Uherskem a Bavorskem, a mělo vyjadřovat tehdejší dobrou spolupráci mezi oběma sousedními zeměmi. Jedná se o
naprostý unikát – nádražní budova je
přesně ve svém středu rozdělena státní hranicí. Od roku 1918 ji měly v provozu ČSD, v roce 1938 bylo zabráno Německem.
Provoz na trati se podařilo obnovit v letech
1945-48, poté byla
oblast dlouho nepřístupná, díky
železné oponě. Demolici zchátralého nádraží zastavila revoluce v roce 1989. Po rekonstrukci byla budova otevřena pro další provoz dne
2. 6. 1991. Z nádraží se podle něj postupně stalo místo setkávání obou národů. Od roku 2012 sídlí v budově také
Evropské informační centrum.
Česko-bavorská trať je nejhojněji využívaná turisty v letní i zimní sezoně. Češi hodně navštěvují centrum Bavorského parku a Zwiesel, Němci pak přijíždí poznat
Šumavu z české strany.