U obce Červená vyrostl nový most. Místo příhradového železničního mostu zde byl v letech 2022-24 postaven obloukový, jeden z největších obloukových mostů v republice. Celková délka dosahuje 316 metrů. Jezdí po něm vlaky z Tábora do Písku.
Most se nachází na trati
Tábor –
Písek, poblíž zastávky
Červená nad Vltavou, a je to jediný železniční most přes Vltavu mezi
Českými Budějovicemi a
Prahou. Původní most byl již dlouho "muzejním kouskem", přesto si udržel řadu nej: jednalo se o nejvyšší železniční most v ČR. Jeho výška nad dnem údolí je 68 m, ovšem nad hladinou vodní nádrže
Orlík jen 35 m. Stavba nového mostu probíhala velmi rychle a nutno říci, že
původní most zůstane na svém místě jako památka – podobných příhradových mostů v Česku už moc není. Provoz na něm navíc úplně neustane – časem by přes něj mohla vést cyklostezka.
Původní ocelová konstrukce z roku 1889 již technicky dnešnímu provozu nevyhovovala, na trati proto
nešlo využít některé typy vlaků. Nemohly tam jezdit nákladní vozy, nejvyšší možná rychlost na mostě byla pouhých 30 kilometrů v hodině. Proto zde vzniká nový železobetonový most, který bude stát poblíž původního. S rozpětím oblouku 156 metrů bude jedním z největších v Česku.
Nový most byl uveden do provozu
29. listopadu 2024.
Z historie původního příhradového mostu
Ten, kdo se před rekonstrukcí vydal na výlet vlakem z
Tábora do
Písku si užil výhled z jediného železničního mostu přes
Orlickou přehradu. Stavěl v letech
1886 až 1889, před zbouráním ho zachránilo zařazení mezi
kulturní památky. Je to vůbec
první železniční most v českých zemích, který byl postaven bez lešení, pouze letmou montáží.
Největší železobetonový oblouk v Česku
Svým rozpětím nový železobetonový oblouk překonává dosavadního rekordmana,
Podolský most, a to o šest metrů. Rozpětí nového mostu činí 156 metrů a stavbaři na něj celkem spotřebovali 500 tun ocelové výztuže. Oblouk se u paty klene pod úhlem téměř 45 stupňů, je dutý a také průchodný. Vede jím komora o výšce 1,5 metru a šířce 3,8 metru.
Nově postavený Schwarzenberský most nabízí technologicky pokročilý zážitek s obloukovým designem a historickou památkou.
Nový Schwarzenberský most byl uveden do provozu 29. listopadu 2024.
Původní Schwarzenberský most byl příhradový železniční most.
Celková délka nového Schwarzenberského mostu je 316 metrů.
Po novém Schwarzenberském mostě jezdí vlaky z Tábora do Písku.
Původní most je kulturní památka a historický příhradový most.
Výška původního Schwarzenberského mostu nad dnem údolí byla 68 metrů.
Existuje plán na vytvoření cyklostezky, která by vedla přes původní most.
Stavba původního mostu proběhla v letech 1886 až 1889.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.