U obce Červená roste zbrusu nový most. Místo příhradového železničního mostu zde od roku 2022 vzniká obloukový. Vzniká tak jeden z největších obloukových mostů v republice. Celková délka dosáhne 316 metrů. Vlaky z Tábora do Písku by po novém mostě měly začít jezdit koncem roku 2024.
Most se nachází na trati
Tábor –
Písek, poblíž zastávky
Červená nad Vltavou je to jediný železniční most přes Vltavu mezi
Českými Budějovicemi a
Prahou. Původní most byl již dlouho "muzejním kouskem", přesto si udržel řadu nej: jednalo se o nejvyšší železniční most v ČR. Jeho výška nad dnem údolí je 68 m, ovšem nad hladinou vodní nádrže Orlík jen 35 m. Stavba nového mostu pokračuje zatím velmi rychle. Nutno říci, že
původní most zůstane na svém místě jako památka – podobných příhradových mostů v Česku už moc není.
Původní ocelová konstrukce z roku 1889 již technicky dnešnímu provozu nevyhovovala, na trati proto
nešlo využít některé typy vlaků. Nemohly tam jezdit nákladní vozy, nejvyšší možná rychlost na mostě byla pouhých 30 kilometrů v hodině. Proto zde vzniká nový železobetonový most, který bude stát poblíž původního. S rozpětím oblouku 156 metrů bude jedním z největších v Česku.
Nový most by měl být
postaven na podzim roku 2024, vlaky by ho měly začít využívat od listopadu 2024.
Z historie původního příhradového mostu
Ten, kdo se před rekonstrukcí vydal na výlet vlakem z
Tábora do
Písku si užil výhled z jediného železničního mostu přes
Orlickou přehradu. Stavěl v letech
1886 až 1889, před zbouráním ho zachránilo zařazení mezi
kulturní památky. Je to vůbec
první železniční most v českých zemích, který byl postaven bez lešení, pouze letmou montáží.
Největší železobetonový oblouk v Česku
Svým rozpětím nový železobetonový oblouk překonává dosavadního rekordmana,
Podolský most, a to o šest metrů. Rozpětí nového mostu činí 156 metrů a stavbaři na něj celkem spotřebovali 500 tun ocelové výztuže. Oblouk se u paty klene pod úhlem téměř 45 stupňů, je dutý a také průchodný. Vede jím komora o výšce 1,5 metru a šířce 3,8 metru.