Něco od
Albi má doma téměř každá česká domácnost, zvlášť ty, kde žijí děti. Schválně se zkuste podívat do vaší zásoby
deskových her: je mezi nimi
Bang, Osadníci z Katanu nebo
Carcasonne? A máte vy, děti nebo vnoučata v knihovně třeba některou ze sad s kouzelnou tužkou anebo chytré knížky z edice Kouzelné čtení, které rozvíjí paměť, koncentraci, slovní zásobu i logiku? Pak si Albi našlo cestu až k vám domů. Znáte příběh, jak tahle firma začínala? Rozhodně stojí za to!
Albi a kariéra na Staroměstském náměstí
Bylo nebylo, příběh Albi začal roku 1991. Dva vysokoškoláci tehdy dostali nápad, jak snadno a zábavně vydělat první peníze. Na kolejích vyndali z pantů dveře skříňky, v trafice nakoupili po jedné koruně tisíc pohlednic a s tímto vybavením vyrazili do centra
Prahy na
Staroměstské náměstí. Stačilo jen najít dobré místo, vystavit pohlednice na dvířka skříňky jako do výlohy, a „cosi velkého“ na sebe nenechalo dlouho čekat. Úspěch se dostavil a mladíci mohli hned první den zhodnotit jako vydařený – užili si legraci a na prodeji pohlednic vydělali!
Prý podobně jako praotec Čech zavětřil na
Řípu mléko a strdí, tak i
Antonín Kokeš, spoluzakladatel a majitel Albi, tehdy vycítil, že práce může být zábava. Když se spolužáky začali vyrábět ladovské a pak prvorepublikové retropohledy, skupinky nadšených lidí si všiml i největší výrobce pohlednic na světě, Hallmark. Zahájení spolupráce s Hallmarkem znamenalo další mílový krok vpřed, protože Albi v Čechách uvedlo převratnou novinku – humorná přáníčka. Na tom úplně prvním byl v roce 1995 jeden starý, olysalý a utahaný pes, nad ním pak bylo napsáno: Toto není tvůj případ!
Tak začala éra veselých přáníček, kterým Češi nakonec zcela propadli. A protože jsme od přírody vtipkující a hravý národ, přišlo Albi brzy s dalším odvážným projektem: hrami.
Firma, kde si lidé v práci hrají
Původní koncept byl založený na prodeji her, které vznikaly v Německu: nikde jinde se totiž hry nehrají tolik jako právě tam. Zpočátku Albi hry licenčně přejímalo, včetně nejslavnějších her jako
Carcassonne a
Osadníci z Katanu, ale dnes už jde vlastní, originální cestou a hry vymýšlí samo. A nejenom hry: například
Kouzelné čtení, které se na tržbách podílí zhruba 20 procenty, firma téměř celé vyvinula sama.
Další herní i knižní pochoutky chystá Albi vlastně nepřetržitě a když vyvine něco nového, také si to otestuje – na svých dětech a jejich kamarádech, na příbuzných a dalších členech domácnosti i v hráčských komunitách. Takže kdo pracuje v Albi, ten si v práci občas hraje.
Ostatně naplno to rozehrála celá firma: sklad se z jedné umaštěné papírové krabice rozrostl do rozměrů větších než fotbalové hřiště, z dílny na vysokoškolských kolejích je sídlo firmy s výhledem na celý
Karlín a improvizovaný stánek na
Staroměstském náměstí nahradily desítky nápaditě a vtipně řešených prodejen Albi. Zdaleka v nich nenajdete jen ladovské pohlednice: jsou tu přáníčka, diáře a kalendáře, dárky všeho druhu nebo plyšáci a polštáře.
Antonínovo pekařství: vůně čerstvého chleba a dobrot
Po úspěšné expanzi Albi na slovenský a polský trh se Antonín Kokeš v roce 2013 rozhodl, že otevře pekařství – žádný snobský podnik s pekaři v bílém, ale hezkou malou pekárnu, kde si sednete a dáte si něco čerstvého, vyrobeného a upečeného na místě kvalitně a z poctivých surovin, a k tomu dobrou kávu.
A tak vzniklo
Antonínovo pekařství, kde pekaři připravují dobroty přímo před očima zákazníků. Místo, kde pečou ty nejlepší rohlíky a ten nejchutnější chleba. Místo, kam budete chodit nakupovat s chutí a kde se pokaždé můžete zamilovat do nového kousku sladkosti, polévky či vůně dobře upražené kávy.
První pekařství se otevřelo v lednu 2014 na
Vinohradech u
náměstí Jiřího z Poděbrad. O dva roky později se otvírala další pobočka v blízkých
Vršovicích a po roce se
Antonínovo pekařství rozrostlo do
Karlína, přímo na
Karlínské náměstí s výhledem na
kostel sv. Cyrila a Metoděje. Další pekařství vzniklo v témže roce na
Strossmayerově náměstí v
Holešovicích, kousek od
kostela sv. Antonína, v roce 2019 přibyly
Dejvice a v listopadu 2020 se Antonínovo pekařství objevilo i na
Smíchově na
Arbesově náměstí. Vůně čerstvého pečiva prý není nikdy dost – a u Antonína Kokeše platí totéž pro nápady. Nejčerstvější projekt je zaměřený na
dámskou módu pod značkou Kinoko, funkční oblečení do města i pro sport.