1. Kdo nepotřebuje licenci a registraci dronu
Licence není potřeba v případě, že váš stroj váží
méně než 250 gramů a nemá kameru nebo jiný senzor schopný jakkoli zachycovat osobní údaje.
Licenci také nepotřebujete
na hračku – tou se rozumí dron, který je již předem vyvinutý jako
zařízení určené k hraní pro děti do 14 let, je identifikován základním označením CE a je na něm uvedeno, že odpovídá směrnici č. 2009/48/ES. Naopak dron, který hračkou není, by měl být na obalu jasně označen štítkem „14+“.
2. Kdo potřebuje licenci a registraci dronu
Ve všech ostatních případech potřebujete
registraci dronu a licenci (pilotní průkaz) opravňující k jeho řízení. Čili pokud máte
dron s kamerou či stroj těží než 250 g (s kamerou či bez) je potřeba ho zaregistrovat na Úřadu pro civilní letectví – pořídit mu vlastně takovou SPZ.
Rovněž je třeba mít
k jeho řízení pilotní průkaz. Nejprve musíte absolvovat on-line výcvik a pak složit zkoušku. Respektive provést test teoretických znalostí, kde je 40 otázek, správně musí být zodpovězeno 30 z nich. Test se provádí
on-line a po jeho úspěšném složení získáte pilotní průkaz s 12místným identifikačním číslem, se kterým budete moci létat
všude po Evropské unii. Licence a registrace platí ve všech zemích EU a je platná po dobu
5 let.
Pokud byste létali s dronem v podkategorii A2, která je zaměřena na provoz, při kterém se předpokládá, že významná část letu bude prováděna v blízkosti lidí,
musíte navíc k výše uvedenému absolvovat praktický výcvik formou samostudia, abyste se seznámili s dronem a zajistili, že dosahujete dobré úrovně řízení (to musí být provedeno v oblasti, kde pro ostatní lidi nepředstavujete riziko) a podstoupit další zkoušku teoretických znalostí (test o 30 otázkách, potřeba 75% celkového počtu bodového hodnocení), která bude zajišťována Úřadem pro civilní letectví.
3. Před letem
Nezapomeňte se seznámit s uživatelskou příručkou dronu a zkontrolovat, že je
dron správně nastaven, není nijak poškozen a průběžně sledujte stav a životnost baterií. Provést předletovou přípravu, tj. zkontrolovat pravidla platná v zamýšlené lokalitě v
aplikaci DronView, a v ideálním to této aplikace i vložit informace o svém plánovaném letu. Mládež do 16 let může samostatně létat jen s drony do 250 g (zakoupenou hračkou nebo dronem vlastní výroby), s ostatními drony pak pouze pod dohledem jiné způsobilé osoby, která je starší 16 let.
4. Jak vysoko a jak daleko
Není-li stanoveno jinak, létání s dronem může být prováděno pouze ve vzdušném prostoru
do výšky 120 m nad zemí. Je to proto, aby nedošlo k žádnému střetu s letadly, která létají nejníže ve 150 metrech. Létat s dronem se může jen na takovou vzdálenost, abyste ho měli
nadohled (neustále na očích).
Při létání s dronem v blízkosti zástavby si lze vypomoci pravidlem 1:1 ve smyslu horizontální vzdálenosti a výšky nad zemí. Např. pokud pilot zamýšlí létat s dronem ve výšce 10 metrů nad zemí, rezerva pro pokrytí rizika na zemi musí být alespoň 10 metrů všemi směry.
5. Od letiště dále
Přísná pravidla platí ohledně letišť. Možná byste to nečekali, ale
jediný dron dokáže paralyzovat provoz na celém letišti a škody mohou dosáhnout i několika desítek milionů.
Je třeba si uvědomit, že letadla jsou technická zařízení, která se pohybují velkou rychlostí v prostředí, které je jejich pohybem ovliněné a ve kterém fungují veškeré fyzikální zákony. Letadla také nejsou a nikdy nebudou konstruovaná na to, aby odolala střetu s jakýmkoliv objektem. Vždycky bude existovat limit, při jehož překročení není možné zabránit poškození nebo letecké nehodě. Kolem letadla navíc vzduch obtéká formou proudění, které sice není viditelné, ale může způsobit nasátí a následný
střet letadla s dronem. K tomu může s ohledem na velikost a rychlosti
dojít i na relativně velkou vzdálenost dronu od letadla. Poškození oken kabiny, konstrukce letadla nebo činnosti motoru při srážce pak už může mít za následek zranění nebo i ztráty na životech.
Pokud chcete létat s dronem v okolí letiště bezpečně, stačí si zapamatovat pár jednoduchých pravidel:
Létejte s dronem ve vzdálenosti větší, než je
5,5 km od letiště a létejte maximálně
do výšky 100 metrů nad zemí (pokud se nacházíte v řízeném okrsku letiště). Chcete-li létat bezpilotním letadlem ve vzdálenosti menší než 5,5 km od vztažného bodu letiště a splňujete-li podmínky pro koordinaci letu, můžete podat žádost o schválení. S drony lehčími než 0,91 kg je možné létat pod ochrannými pásmy letiště s výškovým omezením staveb bez nutnosti koordinace v nižší vzdálenosti.
6. Pozor na létání v zástavbě a nad lidmi
Podmínky pro létání nad osobami, které k tomu nedaly výslovný souhlas (tzv. nezapojené osoby), pro které by provoz dronu mohl představovat riziko, nebo by tento provoz mohly vnímat jako zásah do svých práv), závisí na podkategoriích provozu. Shromáždění osob se v otevřené kategorii nesmí přelétávat nikdy.
S drony do 250 g (u vlastní stavby dronu do rychlosti 19 m/s, u průmyslově vyráběných pak se štítkem C0 i bez něj) lze přelétávat i jednotlivé nezapojené osoby. V hustě osídleném prostoru toto platí jen pro hračky či drony bez kamery.
S drony lehčími než 500 gramů je do 31.12. 2023 možné létat bez dalších povolení či zkoušky pilota jako s dronem se štítkem C1, avšak v oblastech mimo lokality využívané k bydlení, rekreaci nebo obchodním činnostem.
Drony o hmotnosti 500g – 2kg neoznačené štítkem třídy je možné do konce roku 2023 provozovat ve vzdálenosti 50 metrů od nezapojených osob v případě, že pilot vedle absolvování základní zkoušky. Drony se štítkem o hmotnosti do 4kg je při splnění stejných podmínek možné provozovat ve vzdálenosti 30 metrů od nezapojených osob.
Drony bez štítku třídy, těžší než 500 gramů (od roku 2024 pak i těžší než 250 g) a lehčí než 25 kg a také drony se štítkem třídy C3 nebo C4 je povoleno provozovat nejblíže 150 metrů od obytných, obchodních, průmyslových nebo rekreačních oblastí, v lokalitě, ve které pilot očekává, že nebudou ohroženi žádní lidé, kteří s provozem dronu nevyjádřili souhlas.
Za hustě osídlený prostor nejsou považovány parky, louky, pole, prostory bez staveb a infrastruktura (silnice, chodníky, koleje) bez osob, které by mohly být ohroženy.
Zákaz létání platí i v tzv.
ochranných pásmech, tedy podél pozemních komunikací, inženýrských sítí, vodních zdrojů nebo objektů důležitých pro obranu státu. Nemluvě o
nebezpečných lokalitách jako jsou jaderné elektrárny nebo chemické závody.
7. Do přírody ano, ale do chráněných oblastí ne
Milovníci fotografií přírody teď asi posmutní – s dronem se nemůže létat uvnitř
zvláště chráněných území. V Národních parcích byly dokonce ustanoveny bezletové zóny (čili dron tam létat nesmí). Nově je ovšem
povoleno létat ve IV. zóně CHKO, pokud u toho nebudou rušeny chráněné druhy živočichů.
Zákaz je vysvětlen tím, že bezpilotní zařízení vydává nepřirozené zvuky, které (kromě vlastního pohybu zařízení ve vzduchu) mohou rušit volně žijící živočichy, a na jaře pak zejména hnízdící ptáky. Do kategorie zvláště chráněném území spadají nejen
národní parky, ale také rozlehlé
chráněné krajinné oblasti,
národní přírodní rezervace, přírodní rezervace, národní
přírodní památky a také přírodní památky.
Pokud byste i přesto chtěli létat nad chráněnou oblastí, vyžádejte si povolení Správy národního parku či Agentury ochrany přírody a krajiny České republiky AOPK ČR.
8. Drony a památky
V naprosté většině návštěvních řádů památek je
zákaz létání bezpilotními prostředky
bez předchozího
písemného souhlasu. Rozhodně nelétejte nad Pražským hradem – turisté, kteří o zákazu nevědí, nebo jej nerespektují, musí platit desetitisícové pokuty.
Pokud byste chtěli udělat letecké snímky hradů a zámků, vždy je nutný písemný souhlas
správy objektu či ředitele Územní památkové správy Národního památkového ústavu, pod níž objekt spadá.
9. Nelétejte do mraků a za tmy. Nic z dronu neshazujte
Další pravidlo omezuje létání dronů v okolí mraků. V prostorách třídy G musí být let vždy provozován
vně oblaků. Ve třídách E, D a C je poté stanovena minimální
horizontální vzdálenost 1500 m a vertikální 300 m od oblaků.
Stejně jako není povoleno létat v mracích a jejich okolí, je není doporučeno pohybovat se s dronem za
tmy. Případně dron musí být neustále na očích a blikat zeleně. Dále se nesmí
shazovat jakékoliv předměty z dronu (ano, ani dárky, dopisy nebo květiny). Zároveň platí, že dron nepřepravuje nebezpečné zboží.
10. Sledujte letový provoz
Bezpilotní letadlo je vždy povinno dát přednost letadlům s osádkou, včetně sportovních létajících zařízení. Proto jako piloti
dávejte pozor „co kolem vás lítá“ a dodržujte pravidla přednosti v letu. Pilot je povinen ukončit let v případě, že by představoval riziko pro jiné letadlo, osoby, zvířata, životní prostředí nebo majetek.