Díky tomu, že rekonstrukce
viaduktu proběhla za maximálního využití původních materiálů i technologií, podařilo se
zachovat jeho památkovou hodnotu. Současně ale trať prošla výraznou modernizací, a může se tak stát součástí rychlodráhy na
Kladno s odbočkou na
pražské letiště.
Rekonstrukce historického mostu z poloviny 19. století se řadí mezi
unikátní stavební projekty Správy železnic. Šlo o první takto velkou opravu v jeho 170 let dlouhé historii. Výstavba
empírového kamenného viaduktu o délce
1150 metrů, pojmenovaného později po svém tvůrci, začala na jaře
1846. Provoz vlaků byl na něm podle dobových pramenů zahájen
1. června 1850. Až do začátku 20. století šlo o nejdelší železniční most v Evropě. Už v 70. letech 19. století byla jeho hlavní větev z
Buben na dnešní
Masarykovo nádraží doplněna o 351 metrů dlouhý spojovací viadukt umožňující přímé spojení Buben s Libní.
Klenby viaduktu musely být kompletně rozebrány a znovu sestaveny
Rekonstrukční práce na
viaduktu začaly v dubnu 2017.
Zrekonstruovalo se celkem 100 cihlových, pískovcových či žulových kleneb, z nichž osm překračuje
Vltavu. Celkem 19 kleneb muselo být kompletně rozebráno a znovu sestaveno. U sedmi z nich vyšlo najevo, že jsou v
horším stavu, než se původně předpokládalo. To se bohužel ukázalo až po snesení železničního svršku a kolejového lože. Právě tento fakt stál primárně za posunem termínu dokončení stavby a také zvýšení celkových investičních nákladů.
Modernizací prošel železniční spodek i svršek, což se kromě
zvýšení traťové rychlosti ze 40 na 60 km/h projeví také na klidnější a plynulejší jízdě vlaků. Obyvatelé okolních domů ocení použití antivibračních rohoží či modernějších výhybek, které přispějí ke
snížení hladiny hluku v nejbližším okolí viaduktu. Výměnou prošly rovněž
novější mostní konstrukce z minulého století v ulicích Prvního pluku a Křižíkova.
Prvním pravidelným spojem s cestujícími po obnoveném viaduktu byl v
pondělí 1. června osobní vlak 9840 Praha hl. n. – Kladno. Z hlavního nádraží odjel v 0.20 h, po úvrati ve stanici Praha-Libeň se vrátí do centra a projel přes karlínský spojovací viadukt na
Negrelliho viadukt. První vlaky z
Masarykova nádraží vyjely ve 4.42 h ve směru na
Kralupy nad Vltavou, resp. v 5.16 h ve směru na
Kladno.