Nejúspěšnější nález se podařilo odhalit v neděli po poledni, kdy
potápěči nalezli základ 2. pilíře Juditina mostu, resp. konstrukce ze železitého (tmavého) pískovce, která téměř jistě tímto základem je. Nález je důležitým počinem pro plánovaný
projekt zaměření pilířů mostu, o nichž jsou zatím údaje náhodné, nesystematické a přibližné. Tento projekt bude dále rozvíjen odborníky z Muzea hlavního města Prahy a Národního památkového ústavu v Praze.
Jako vedlejší produkt byl
shromážděn soubor artefaktů, který doplní a rozšíří nálezy z roku 2014. Některé artefakty byly získány ze stejných sektorů jako při minulém průzkumu a budou nyní podrobeny důkladnému zkoumání. Předměty
souvisejí se životem v okolí mostu, zajímavé jsou například
části dýmek z přelomu 19. a 20. století, zlomky
středověkých nádob a části
stavebního materiálu z okolních staveb i z
Karlova mostu. Zatím je nejisté, zda byly při průzkumu detekovány
pozůstatky dřevěného mostu ‒ předchůdce mostu Juditina. Získané fotografie zbytků dřev na dně
Vltavy zatím nesvědčí o tom, že by šlo o fragmenty tohoto mostu, získané informace ale bude nutné ještě podrobněji vyhodnotit.
Nalezené
předměty ze dna Vltavy budou součástí
expozice Mysterium věže ve Staroměstské mostecké věži, kterou
Muzeum hlavního města Prahy pro návštěvníky otevře
od
1. dubna 2016.
Juditin most stával paralelně s mostem Karlovým
Málokdo si dokáže představit, že
Juditin most stál paralelně s mostem Karlovým a to minimálně
do doby dostavby Karlova mostu, někdy kolem roku 1402. Juditin most byl v evropském mostním stavitelství pravděpodobně
první celokamenný obloukový most v zaalpské oblasti. Podvodní archeologický průzkum nám může přiblížit způsob stavby, resp. založení původních pilířů. Říční koryto Vltavy bylo totiž
prouděním vody při povodni v roce 2002 vymleto v některých místech až o několik metrů hlouběji. Díky tomuto odstranění naplavených částic můžeme lépe než dříve zkoumat často v odkrytém stavu základy pilířů Juditina mostu.
Konec Juditina mosti nastal
v únoru roku 1342. Na začátku měsíce povolily mrazy a dalo se do deště. Řeky se rozvodnily a ledy začaly tát. Veliká
povodeň smetla vše co jí stálo v cestě. Nad
pražskou hladinou Vltavy hrdě se vypínající kamenný most musel již poněkolikáté sklonit hřbet. Tentokrát však již nepovstal.
Katastrofa byla tak rozsáhlá, že se most již nedal obnovit. Zřejmě pouze provizorně opraven dřevěnými trámy a lešením sloužil až do dostavby nového,
vyššího a pevnějšího kamenného mostu, dnes známého jako most Karlův.