ÚvodAktuality#světovéČesko a nejkrásnější řetězové mosty od Lužnice přes Dunaj až po britský Avon
Památky

#světovéČesko a nejkrásnější řetězové mosty od Lužnice přes Dunaj až po britský Avon

  • 24. srpna 2021
Mosty se staly natolik běžnou součástí našich životů, že se jen málokdy zastavíme, abychom obdivovali jejich půvab. K těm nejkrásnějším patří řetězový most, který vede přes Lužnici u obce Stádlec. Podobných bývaly v Evropě stovky, ale záhy je vystřídaly moderní konstrukce. Pár jich ovšem dodnes zůstalo stát.

První řetězové lávky nebo visuté chodníky vznikly již v 17. století v Číně

Stádlecký řetězový most
Clifton suspension bridge
Jeden z posledních velkých řetězových mostů v Evropě, dnes známý jako Stádlecký most, dal v letech 1847 až 1848 postavit podle projektu Bedřicha Schnircha a Františka Josefa Gerstnera českobudějovický podnikatel Vojtěch Lanna. Původně vedl přes Vltavu v Podolsku na silnici z Tábora do Písku, ale kvůli rostoucímu objemu dopravy a také strmému klesání a stoupání ve třicátých letech překlenul údolí nový a mnohem vyšší, 510 metrů dlouhý a 8,5 metrů široký železobetonový Podolský most. Vedle sebe či spíše nad sebou oba mosty vedly plných osmnáct let, do roku 1960, než začalo napouštění Orlické přehrady.
 

Řetězový most se stěhuje

Protože stařičký řetězový most by podobně jako několik stovek budov včetně kostela svatého Štěpána v Těchonicích skončil na dně Orlické nádrže, byl v sedmdesátých letech 20. století rozebrán a přemístěn do údolí Lužnice. Za slovem „přemístěn“ se ovšem skrývá obrovská dřina: z údolí Vltavy do údolí Lužnice se postupně přestěhovalo 2 000 žulových kvádrů o váze 1 000 tun a 1 100 ocelových součástek, které představovaly dalších 100 tun. Každý kousek musel být pečlivě očíslován, aby se při opětovném sestavování dostal zpět na původní místo. Slavnostní otevření obnoveného Stádleckého mostu se konalo 25. května 1975.
 

Nejslavnější řetězový most v Praze

Historie není spravedlivá: kdo mohl před 170 lety vědět, že se Stádlecký most dožije třetího tisíciletí, zatímco dílo, které stavitele Bedřicha Schnircha ve své době proslavilo nejvíce, půjde k zemi už po šedesáti letech? Most císaře Františka I. byl v Praze po Karlově mostě v pořadí teprve druhým trvalým mostem přes Vltavu. Vznikl v letech 1839–1841 u dnešního Národního divadla a jeho stavba stála přibližně 330 000 zlatých. Ze všech Schnirchových řetězových mostů byl největší: délka dosahovala 413 metrů, šířka mezi zábradlím byla devět metrů a most měl dvě části. Obě podpíral mohutný prostřední pilíř na Střeleckém ostrově, založený na dřevěném roštu a na 156 dřevěných pilotách. Pilíř sloužil také pro kotvení řetězů: po každé straně mostu se táhly čtyři, jejich ložiska byla uložena ve věžích 10,5 metrů nad vozovkou. Povrch i zábradlí mostu byly ze dřeva.

Most, který spojil dnešní Národní třídu s Újezdem a Malou Stranou, byl považován za jeden z technických zázraků své doby a výrazně ovlivnil další rozvoj Prahy, zejména Smíchova. Záhy se ale přišlo na to, že má poměrně malou nosnost: když přes něj v roce 1857 vezly valníky železniční vagony z Ringhofferovy továrny na Smíchově k celnici na dnešním náměstí Republiky, most se prohnul a rozhoupal. Těžké náklady se proto vrátily zpět na Karlův most a i městská dráha, takzvaná koňka, měla na obou stranách mostu konečnou; přes Vltavu se zkrátka muselo chodit pěšky. V roce 1898 byl provoz na řetězovém mostě ukončen a jeho špatný technický stav nakonec vedl k rozhodnutí nahradit jej kamennou novostavbou. Most císaře Františka I. (roku 1919 přejmenovaný na most Legií), byl otevřen v roce 1901.
 

Složitá údržba, řetězové lávky a podobné mosty

Řetězové mosty byly překrásné, ale měly spoustu slabin. Složitá byla hlavně jejich údržba: příčné nosníky mostovky se například musely pravidelně obracet, aby se neprohýbaly jedním směrem. Jenže 19. století řetězovým mostům přálo a o problémech se zatím nevědělo, a tak vyrůstaly jako houby po dešti. Z těch velkých už nezbyl ani jeden, ale například v Děčíně dodnes stojí 30 metrů dlouhá řetězová lávka, jedna z prvních staveb svého druhu v Čechách, která v rámci romantických úprav zámecké zahrady v letech 1829 až 1831 překlenula náhon ze Zámeckého mlýna. Nosné řetězy jsou na jedné straně zapuštěny do skály (místa ukotvení kdysi zdobily lví hlavy), na druhé straně vedou přes portál z pískovcových kvádrů.

Staré řetězové mosty připomíná most v Kostelanech nad Moravou, 84 metrů dlouhý a 4 metry široký se dvěma pětimetrovými portály. Jeho stavba byla zahájena v roce 1913, ale zprovozněn byl až v roce 1921. Hezkou novodobou tradicí je oslava betlémského světla, která se koná každoročně 25. prosince a při níž most rozzáří stovky svíček.

Díky vysokému portálu s pylony zakončenými pseudogotickými věžičkami s cimbuřími připomíná řetězové mostní pradědečky také Štěpánský most přes Labe v Obříství. Byl postaven roku 1912 podle projektu Karla Šimka, pozdějšího profesora Vysokého učení technického v Brně.
 

Víte, že…?

  • První řetězové lávky nebo visuté chodníky vznikly již v 17. století v Číně, v posledních desetiletích se často staví pro pěší a cyklisty.
  • První řetězový most v Evropě byl 110 metrů dlouhý a 5,5 metru široký most Union Bridge přes řeku Tweed ve Skotsku, navržený v letech 1820 až 1821. Svému účelu slouží dodnes.
  • Most podobný našemu Stádleckému bychom se seriálem #světovéČesko nemuseli hledat nijak daleko: každý, kdo byl v Budapešti, zná Széchenyiho řetězový most. Jenže ačkoli se o něm píše a mluví jako o řetězovém, ve skutečnosti jde o most visutý. Byl postaven v letech 1839–1849 a je pojmenován po slavném maďarském politikovi Istvánu Széchenyim.
  • Důstojný protějškem je Cliftonský visutý most (anglicky Clifton suspension bridge) nad kaňonem řeky Avon. Celosvětově proslulá technická památka a jeden z nejznámějších symbolů anglického města Bristol dokonce má vlastní návštěvnické středisko. Není divu: most navrhl významný architekt a konstruktér Isambard Kingdom Brunel a byl postaven v letech 1831 až 1864. Dokončen byl až několik let po Brunelově smrti a stal se tak jeho památníkem.
  • Cliftonský most váží 1 500 tun, je celkem 412 metrů dlouhý a během přílivu se klene se přes řeku ve výšce 75 metrů. Slouží dodnes a denně po něm jezdí desetitisíce aut.
  • Podle původních plánů měl být postaven v egyptském stylu a z vrcholků obou hlavních věží měly na most shlížet sfingy. Jenže pak došly peníze a na sfingy se rychle zapomnělo.
Štefánikův most v Praze Památky

Štefánikův most v Praze

V pořadí desátým pražským mostem přes Vltavu a zároveň pátým tramvajovým, je Štefánikův most, propojující oblast pod Letnou s centrální částí města.

Tyršův most v Děčíně Památky

Tyršův most v Děčíně

Tyršův most v Děčíně v roce 1933 nahradil Řetězový most císařovny Alžběty. V době otevření byl Tyršův most největší svého druhu v Československu. Jméno dostal po děčínském rodákovi Dr. M. Tyršovi.

Most v Kostelanech nad Moravou Památky

Most v Kostelanech nad Moravou

Krásný portálový nýtovaný most přes řeku Moravu připomíná staré řetězové mosty. Jedná se o unikátní doklad mostního stavitelství z počátku 20. století. Každý rok 25. prosince se na něm konají působivé oslavy Betlémského světla.

Jedinečný Stádlecký řetězový most Památky

Jedinečný Stádlecký řetězový most

U obce Stádlec v jižních Čechách najdete poslední empírový řetězový most v České republice, který je také ojedinělým mostem tohoto druhu v Evropě. 157 metrů dlouhý a 6 m široký most bývá častým místem turistických procházek, cykloturistiky a oblíbeným objektem pro fotografy.

Zajímavé mosty v Děčíně Památky

Zajímavé mosty v Děčíně

V Děčíně se nachází několik zajímavých mostů přes řeky Ploučnici a Labe. Jedná se např. o velmi strmý most – Ovčí lávku, řetězový most pod Děčínským zámkem či kamenný most přes Ploučnici.

Most v Podolsku – brána do nebe Památky

Most v Podolsku – brána do nebe

Hlavní silnice z Písku do Tábora překonává hluboké vltavské údolí Podolským mostem. Na obou koncích se nachází parkoviště a na levém břehu je navíc upravena vyhlídka. Ve době svého vzniku patřil Podolský most k největším mostům v Evropě.

Další aktuality

Ornitologové z jižních Čech zvou na letní pozorování ptáků

V době mezi 27. červencem a 5. srpnem 2025 je možné navštívit tábor ornitologů na rybníku Řežabinci u Ražic na Písecku, který pořádá Prácheňské muzeum již po devětačtyřicáté. Jihočeští ornitologové zvou všechny zájemce o svět ptačí říše, aby se za nimi přišli podívat. Ptáky zde odchytávají do jemných sítí, aby je pak následně vážili, měřili, všestranně zkoumali a samozřejmě nakonec pustili na svobodu. Navštívit tábor ornitologů je možné denně mezi 7. a 19. hodinou.
17. červenec 2025 16:00
Příroda, Jihočeský kraj

200 let koněspřežky: poznejte nejstarší železnici na evropském kontinentě

Jihočeský kraj letos oslavuje 200 let od zahájení stavby koněspřežné železnice, která propojila dvě významná města Rakousko-Uherské monarchie, a to České Budějovice s Lincem. Jednalo se o vůbec první železniční dráhu v kontinentální Evropě. Oslavy tohoto výročí propojí v sobotu 26. července 2025 České Budějovice, Kaplice a Bujanov. Z Prahy bude přes Tábor a České Budějovie vypraven zvláštní výletní rychlík do Bujanova, kde se naskytne jedinečná možnost prohlédnout si vzácnou repliku kočárového vozu II. třídy Hannibal z roku 1841.
17. červenec 2025 14:00
Památky, Jihočeský kraj

Koně, ryby, heligonky: Holašovice zvou na Selské slavnosti

Malované štíty stavení holašovické návsi se stanou o víkendu 25. až 27. července 2025 již po 26. dobovou kulisou Selských slavností, na které se každoročně sjíždí množství lidových umělců a řemeslných tvůrců. Pro návštěvníky bude připraven bohatý kulturní program, více než 200 stánkařů a také kyvadlová doprava z Českých Budějovic a zpět.
17. červenec 2025 11:14
Kultura, Jihočeský kraj

Stezka korunami stromů Lipno slaví narozeniny

Oblíbená lipenská dominanta slaví v neděli 20. července 2025 své 13. narozeniny. Stezka korunami stromů Lipno vás zve na velkolepý program s dortem i mnoha gratulanty, tak, jak se to patří. Kejklíři, divadla, malování, vyrábění i soutěže o hodnotné ceny čekají na letošní narozeninové návštěvníky. Nebude chybět ani Generál Bublina nebo mistr republiky ve skákacích botách! Slavnostní dort se bude krájet ve 13:30 hodin. Letní oslavu mezi vrcholky stromů si nenechte ujít!
16. červenec 2025 12:00
Zážitky, Jihočeský kraj

Čerstvý chléb z pece provoní opět šumavskou Lenoru

Pokud trávíte léto na Šumavě nenechejte si ujít příležitost navštívit Lenoru a ochutnat pravý lenorský chleba. Díky oblíbenému pečení v obecní peci jsou v Lenoře již řadu let pořádány letní Slavnosti chleba, v letošním roce 19. 7. 2025. Ukázkové pečení pro veřejnost se koná obvykle poslední sobotu v měsíci od dubna do prosince.
16. červenec 2025 6:00
Památky, Jihočeský kraj

Udělejte si výlet do Třeboně, nebudete litovat! Můžete potkat i Jakuba Krčína

Tento víkend vás v Třeboni nemine setkání s posledním rožmberským vladařem, panem Vilémem z Rožmberka a jeho geniálním rybníkářem Jakubem Krčínem. Slavnosti historické s bohatým programem a tradičními řemeslnými trhy proběhnou přímo na Masarykově náměstí a v areálu zámku i na hrázi rybníka Svět. Letošní Historické slavnosti Jakuba Krčína zahájí v pátek 18. července 2025 příjezd slavného stavitele rybníků. Hlavní program slavností je plánován na sobotu 19. července 2025, kdy se bude konat jarmark, průvod Jakuba Krčína a jeho doprovodu či ohňová show.
15. červenec 2025 9:02
Zážitky, Jihočeský kraj

Na motorce v jižních Čechách: volnost silnic, krása krajiny a rozmanitost památek

Jižní Čechy jsou doslova stvořené pro motorkáře. Kvalitní silnice, hladký asfalt a rozmanitá krajina plná výhledů a zajímavých zastávek tvoří ideální kombinaci pro výlet v jedné stopě. Nejen že nabízejí nádherné silnice vinoucí se krajinou rybníků, lesů a historických měst, ale díky Motoprůvodci po jižních Čechách jsou nyní dostupné i detailně naplánované trasy pro všechny, kdo milují svobodu na dvou kolech. Ať už hledáte výzvu v zatáčkách Šumavy, klid na Třeboňsku nebo romantiku České Kanady, zde si přijde na své každý jezdec.
12. červenec 2025 15:00
Letní sporty, Jihočeský kraj

Vydejte se na noční prohlídky do pivovaru Bohemia Regent

Ve starém pivovarském podzemí v Třeboni vzniká tradiční české pivo Bohemia Regent. Jeho chuť i způsob výroby představují návštěvníkům speciální noční prohlídky pivovaru, které se v červenci a srpnu konají vždy v pátek a sobotu od 21:00 hodin.
11. červenec 2025 14:00
Gurmánská turistika, Jihočeský kraj