Politici zastupují naši zemi na mezinárodním poli, ale lákat turisty do Česka by neměli. V internetové anketě totiž politikům a diplomatům dali respondenti jen přes 1 % hlasů. Zdaleka největší důvěru (59 %) naopak dostali slavní rodáci, kteří se dokázali prosadit i v zahraniční konkurenci. Má ale Česko vůbec světovou celebritu? Jaromíra Jágra znají fanoušci hokeje, Pavla Nedvěda zbožňovali svého času fotbaloví nadšenci, znalci literatury vzpomenou na Milana Kunderu a filmoví diváci pak Miloše Formana. Megahvězdy typu irských U2, švédské ABBY nebo britské královské rodiny nemáme, a možná je to dobře. O to víc tu mají šanci se prosadit sportovci, architekti nebo vědci.
Ostatně sportovci si v anketě vedli dobře. Hlavní roli v klipu by jim přisoudila téměř pětina respondentů (18,5 %). České barvy hájí naší hokejisté nebo třeba Martina Sáblíková opravdu skvěle! Vědce s průlomovými objevy by v klipu rádo vidělo 5 % respondentů, zatímco umělce, jejichž kreativita směle překračuje hranice, by doporučilo téměř 7 % lidí.
Krásných žen má Česko víc než dost, a tak není divu, že si topmodelky už v propagačním spotu zahrály. Těžko říci, kolik lidí reklama s Táňou Kuchařovou a Petrou Němcovou do Prahy skutečně přilákala, ale dnes by modelky angažovalo jen 2,3 % lidí.
Superúspěšného podnikatele už u nás také máme. Finančníka Petra Kellnera řadí magazín Forbes mezi 100 nejbohatších lidí světa. Možná i vzhledem k jeho jediné kolující fotografii v médiích by však podnikatele do filmu obsadila jen 2 % účastníků ankety.
Česko by v propagačním klipu měli zastupovat:
umělci | 6,6 |
politici, diplomaté | 0,7 |
sportovci | 18,5 |
vědci | 5,1 |
modelky | 2,3 |
slavní rodáci | 58,5 |
úspěšní podnikatelé | 2,1 |
někdo jiný | 5,7 |
| 100,0 |
Do ankety na portále
www.kudyznudy.cz se v květnu 2011 zapojilo 1082 respondentů.