Myslíte si, že
kostely a kaple patří jen k nedělní mši? Omyl! Některé se v Česku proměnily v
galerie a muzea anebo dokonce
chalupy a byty. Historie se tu potkává s novým životem a vznikají místa, která vás dostanou – ať už na výletě po
jihočeských vesnicích, při toulkách
Klatovskem nebo při procházce lesem k
myslivně Poušť u
Vysokého Chlumce. Připravte se na
trochu nečekané dobrodružství: vítejte ve světě
kostelů, klášterů a kaplí, které dostaly druhou šanci.
Kostely, kam se chodí za uměním
Ne všude zůstaly lavice a kůr jen vzpomínkou na bohoslužby. Řada chrámů dnes žije
výstavami, koncerty a komunitní kulturou – a ukazuje, že druhý život historických staveb může být překvapivě pestrý.

Pozornost si zaslouží
kostel sv. Petra a Pavla v Chotěvicích na
Trutnovsku. Z červených kvádrů permského pískovce tu v druhé polovině 19. století vyrostla trojlodní stavba s polygonálním presbytářem; dnes ji má ve správě
nadace AnděLOVÉ Richarda Krajča a Karin Krajčo Babinské. Kostel se postupně opravuje a kromě duchovního rozměru nabízí i
kulturní program – o prázdninách bývá otevřen veřejnosti a interiér dočasně plní
pop-artové instalace Josefa Rataje (ano, uvidíte třeba „Ježíše jako Supermana“ nebo komiksové postavy). Rekonstrukce řeší podlahy, elektro, fasády i návrat hodin do věže; uvnitř se restaurují
oltáře a
křížová cesta.

Podobnou proměnou prošly i
další kostely. Například
kostel sv. Václava v
Opavě, kde bývalý svatostánek po rozsáhlé obnově slouží jako
výstavní a koncertní síň Domu umění. Na
výstavy, koncerty a nejrůznější akce si také můžete zajít do
kostela sv. Josefa v
kapucínském klášteře ve
Fulneku, do
kostela sv. Vavřince v
Klatovech anebo do bývalého
jezuitského kostela Zvěstování Panny Marie v
Litoměřicích. Také
kostel sv. Petra a Pavla, nejstarší památka v
Plané s unikátními freskami a románským portálem se využívá jako
obřadní a koncertní síň a v letních měsících pak slouží jako
galerie moderního umění. V
bývalém jezuitském kostele sídlí
Galerie Špejchar v
Chomutově, a rovněž
kostel sv. Anny v
Jablonci nad Nisou funguje jako
výstavní síň a koncertní sál.
Na
Kudy z nudy najdete ještě víc
chrámů přetavených v muzea, galerie a kulturní scény – podívejte se na ně a naplánujte si příští výlet po Česku.
Kostely, ve kterých se bydlí
S nadšením pročítáte lifestylové magazíny a články o tom, jak si lidé ve
Velké Británii,
Španělsku,
USA nebo ve
Skandinávii přestavěli
staré kostely v
moderní bydlení? Obdivujete
interiéry s vysokými vitrážovými okny, impozantně vysokými stropy a prostorem, který nezapře původní účel? Možná to nevíte, ale taková místa se dají najít i v České republice. Je jich málo, ale existují.

Zřejmě nejzásadnější proměnou prošel
bývalý kostel sv. Filipa a Jakuba v
jihočeském Velešíně. Pochází z 15. století, původně sloužil protestantům a po rekatolizaci
českokrumlovského panství byl najednou zbytečný. Po josefínských reformách jej koupilo město a dnes v něm jsou
byty a
Velešínské městské muzeum s galerií Jakub. K vidění je například
historický model Velešína z roku 1893 i menší model zobrazující část slavné
koněspřežky. Původně nevyužité půdní prostory bývalého kostela se proměnily ve
výstavní prostor, odehrávají se tu také
komorní koncerty, autorská čtení a další menší akce.
Švihov aneb jak se bydlí v kostele
Originální bydlení vzniklo také ze
špitálního kostelíka sv. Jana Evangelisty ve
Švihově na
Klatovsku. Kdysi býval součástí špitálního areálu a první zmínka o něm pochází z roku 1342, byť je zřejmě ještě o pár desítek let starší. Na přelomu 15. a 16. století ho nechal přestavět
Půta Švihovský, zakladatel
vodního hradu Švihov. Kostelní loď tehdy získala
síťovou a kněžiště
hvězdovou žebrovou klenbu. V době josefínských reforem byl kostelík zrušen a měšťan
Tomáš Maršálek ho přestavěl na
obytný dům. Od té doby se v něm bydlí, část kostelní lodi se dokonce proměnila ve stodolu a stáj. Podle současných majitelů bydlení v kostele prý podněcuje fantazii a je
oázou klidu a inspirace.
Výlet na Poušť u Vysokého Chlumce

Když se
kostel změní v byt, kaple v chalupu a klášter v kulturní centrum, výsledkem bývá podívaná, která
spojuje historii s moderním životem. Staré chrámy nezůstávají jen prázdné a chátrající, ale dostávají druhou šanci – a často i velmi překvapivou podobu. Kdo má rád
kuriozity, ten by neměl vynechat
výlet na Poušť: leží u
Vysokého Chlumce a nejde o písečné přesypy, ale o zvláštní stavbu
uprostřed lesa Svatý Marek. V 16. století tu tehdejší majitel vysokochlumeckého panství
Ladislav II. starší Popel z Lobkowicz nechal postavit
kostelík sv. Marka. Když ho v roce 1786
císař Josef II. zrušil, kostel se proměnil v
myslivnu. V jejích zdech byste dodnes našli
náznak gotického presbytáře, zazděné ambity a dokonce i
kamennou kazatelnu a věžičku. Pokud byste se sem chtěli podívat, přímo od brány
skanzenu ve Vysokém Chlumci vede na Poušť červená značka; tam a zpátky jsou to přibližně dva kilometry.
Hledám chalupu, nejlépe v kapli
Pro milovníky historických staveb jsou okázalé prostory církevních staveb velkým lákadlem. Ti, kdo na takovou stavbu narazí a smí si ji přestavět, musí většinou pracovat pod dohledem
památkářů a s povinností
zachovat ráz církevní stavby, ovšem výsledek stojí za to. Existuje
celá řada přestavěných far a kaplanek, ovšem
kostelů a kapliček je o poznání méně. V chalupu se například změnila
kaple sv. Jana Nepomuckého z 19. století v
Jiříkově údolí na
Třeboňsku či
synagoga ve Slatině na
Blatensku. Ovšem pozor, jde o soukromé objekty, tak to s pozorností a focením nepřehánějte!
Historie, která se opakuje
- Věřících ubývá, kostely zůstávají prázdné a chátrají. Církev pro ně hledá nové využití, a tak se staré chrámy a kaple mění v luxusní byty, knihovny, kulturní centra, školky, zájmové kluby či dokonce hospody. Trend je nejsilnější ve Velké Británii, Německu či Nizozemsku; podle tamní římskokatolické církve by podobné osudy měly v budoucnu sdílet asi dvě třetiny kostelů.
- Něco podobného už české země zažily, a to když císař Josef II. zrušil třetinu českých klášterů. Z jejich majetků se vytvořil obrovský fond, z něhož se financovala stavba nových farních kostelů a vzdělávacích ústavů. Už v lednu 1782 byl zrušen pražský Anežský klášter, který noví majitelé proměnili ve skladiště, dílny a chudinské byty; dnes v něm sídlí Národní galerie.
- Najít nové využití pro kostel či rozlehlý klášter není jednoduché; platí to dnes stejně jako za Josefa II. Například z kláštera ve Zlaté Koruně se stala továrna na výrobu kartounu a později strojírna se slévárnou, nevyužitý kostel sloužil jako sirkárna a výrobna tužek.
Původně náboženské stavby v Česku nabírají nové formy – proměňují se v galerie, byty i kulturní centra. Poznejte, jak historie ožívá v moderním životě.
Mnohé opuštěné kostely v Česku se transformují na galerie, muzea, byty anebo dokonce kulturní centra a koncertní síně.
Ve Velešínském městském muzeu můžete vidět historický model Velešína z roku 1893 a menší model zobrazující část slavné koněspřežky.
V kostele sv. Petra a Pavla v Chotěvicích můžete během letních prázdnin vidět pop-artové instalace Josefa Rataje, které zobrazují například Ježíše jako Supermana.
Špitální kostelík sv. Jana Evangelisty ve Švihově byl přestavěn na obytný dům, kde lidé bydlí dodnes.
Po josefínských reformách byl kostel sv. Filipa a Jakuba ve Velešíně proměněn na byty a také využíván jako městské muzeum s galerií.
Kostel sv. Vavřince v Klatovech prošel proměnou na výstavní a koncertní síň, kde se pořádají různé kulturní akce.
V bývalém kostele sv. Petra a Pavla v Plané se konají obřadní a koncertní akce a během letních měsíců je využíván jako galerie moderního umění.
Kostelík sv. Marka na Poušti nabízí náznak gotického presbytáře, zazděné ambity a kamennou kazatelnu a věžičku.
Po zrušení pražského Anežského kláštera byl klášter proměněn ve skladiště, dílny a chudinské byty a dnes v něm sídlí Národní galerie.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.