Výstava sleduje pozoruhodný vývoj, jímž umělec prošel. V šedesátých letech se Demartini stal
průkopníkem nového pojetí sochařství a předním představitelem konstruktivních tendencí v českém umění. Pozoruhodné
experimenty, které ho nasměrovaly od přísného řádu a racionální kontroly k náhodnému uspořádání a dialogu s přírodními silami, podnikl v roce 1968. Demartini se rozhodl
vytvářet díla, která v reálném čase existují pouhých pár vteřin a jejichž kompozice je podřízena především fyzikálním zákonům a nepředvídatelné náhodě. Bral do rukou
špejle, tyčky, konfety, kusy kartonu, trubky, vyhazoval je do vzduchu a sledoval, jak se mění kompozice geometrických tvarů za letu do výšky, při pádu i výsledek po dopadu. Sochař Demartini byl nejprve zvyklý pracovat se statickými tvary, poté začal oživovat zrcadlový povrch chromovaných objektů
pohybem optických efektů a nakonec
experimentoval s pomíjivými náhodnými kompozicemi. Mezi lety 1973–1976 vytvářel reliéfy z dřívek, kartonu a odřezků z různých materiálů. Reliéfní prvky nechal z výšky dopadnout na horizontálně položenou základovou desku a zafixoval je v místě, kam dopadly.
Na konci 70. a na počátku 80. let vznikl
soubor bílých sádrových modelů připomínajících snad
dávno opuštěná místa se zbytky záhadných staveb. Téma destrukce dává zaznít echu romantické pochmurnosti a nevyhnutelného zmaru. Kruhové a čtvercové rozpadající se útvary, které jsou umístěny ve středu základových desek a připomínají architektonické základy odkryté při archeologickém průzkumu.
Od poloviny osmdesátých let pak v Demartiniho tvorbě dominují rozměrné
sádrové objekty takřka minimalistického tvarosloví. Vedle zajímavých a často nečekaných proměn v přístupu k soše a objektu chce výstava připomenout Demartiniho
osobitý a zásadní přínos k českému sochařství druhé poloviny 20. století.