Nové muzeum nákladních aut v Kopřivnici
Hala bývalé slévárny v
Kopřivnici, ve které roste od roku 2019 nové
Muzeum nákladních automobilů Tatra, přivítala v minulých dnech své první exponáty. Vůbec prvním vozem, který do haly vjel, byla
Tatra 128 z roku 1951; mezi dalšími byl mimo jiné
letištní tahač. Některé vozy jsou schopny přijet samy, některé se do nového muzea budou muset navézt. Navážení by mělo trvat do začátku května, muzeum počítá průměrně se čtyřmi automobily za den.
Sbírka motocyklů by se měla instalovat o letních prázdninách.
Muzeum vzniklo rozsáhlou rekonstrukcí haly bývalé slévárny, kterou
Moravskoslezskému kraji včetně pozemku darovala společnost Tatra Trucks. Nové muzeum bude pobočkou
Muzea Novojičínska, které je příspěvkovou organizací
Moravskoslezského kraje. Otevření muzea je naplánováno na podzim letošního roku.
Kočáry v Čechách pod Kosířem si prohlédnete v novém
V
Čechách pod Kosířem se po čtyřech letech podařilo dokončit budovu
Muzea historických kočárů na Náměstí Svobody. Historické dopravní prostředky tažené koňmi si od letošní sezóny mohou návštěvníci prohlédnout v detailně propracované stavbě plné výjimečných uměleckých a řemeslných děl. Prostory muzea mají návštěvníky
přenést o několik staletí zpět, sama expozice sama je ale veskrze
moderní.
Muzeum kočárů patří k největším ve střední Evropě, protože mimo
historických vozů obsahuje také detaily typu postrojů,
luceren a nachází se zde
archiv dokumentů, tiskovin a plánů. Expozici vytvořil restaurátor Václav Obr, který se restaurování a opravě kočárů věnuje už 15 let. Unikátní sbírka čítá na
38 kočárů z let 1750 až 1920. Kočáry pocházejí z Čech i zahraničí, kde většinou ležely zapomenuty ve stodolách a na statcích.
Dobývání uranu na Českolipsku
Ve
Vlastivědném muzeu a galerii v
České Lípě probíhá od minulého roku rekonstrukce a stálé expozice a výstavní prostory jsou dočasně uzavřeny. Mimo to sále platí zákaz návštěvy kulturních památek z důvodu pandemie koronaviru. Až se však muzeum otevře, bude pro mnohé návštěvníky překvapením nová expozice uranového dolu.
Novinka nadchne nejen příznivce technických památek – bude to, jako byste se dostali přímo na hornické pracoviště. Objevíte jej ve sklepení, které získalo
podobu uranového hlubinného dolu a
dobývacích štol. Hlavní prvky tvoří
čtyři kolejiště, ocelová oblouková výztuž a dřevěné důlní výztuže, do kterých budou zabudovány atypické vitríny. V nich budou k vidění
důlní svítidla a svítilny, hornické
přilby,
obleky, píchačky a
karty horníků, vysílačky, důlní záchranářské vybavení a dozimetry či speciální nářadí. Předměty muzeum získalo z bývalých uranových dolů ve
Stráži pod Ralskem a Hamru na Jezeře. Expozice by se měla otevřít v příští sezóně 2022.
Svět Škodovek v Posázaví
Největší ucelenou
sbírku sportovních Škodovek na světě, vládní speciály i užitkové verze vozů Škoda nabídne nové muzeum, které se otevře v letošní sezóně mezi Mračí a Čerčany. Soukromé
Automuzeum Svět Škodovek zodpoví i takové zapeklité otázky, jako například proč se prvním
škodovkám 105/120 přezdívalo užovka, které auto nebylo po chuti soudruhu Břežněvovi nebo ve kterém roce vyhrála značka Škoda Mistrovství Evropy cestovních vozů.
V areálu
muzea nahlédnete také do
staré učebny autoškoly s kompletním stimulátorovým vybavením a mnoha dobovými pomůckami. Muzeum se také zabývá historií
dopravního značení v Československu. Součástí areálu by měl být do budoucna také
závodní okruh.
Za mašinkami do Chomutova
Železniční depozitář Národního technického muzea, ve kterém je k vidění na
100 kolejových vozidel, je v roce 2021 opět otevřen a návštěvníci se mohou
v červenci a srpnu těšit dokonce na rozšířenou otevírací dobu – bude otevřeno
každý den kromě pondělí. Všichni zájemci o dopravní techniku, dějiny a vývoj kolejové drážní dopravy, tak mohou navštívit prostory, ve kterých jsou uložena a příležitostně vystavována historická kolejová vozidla ze sbírky Národního technického muzea.
Největším lákadlem
depozitáře jsou
parní lokomotivy v čele s rychlíkovým „Albatrosem“ 498.106, který v srpnu 1964 vytvořil dosud nepřekonaný rekord parních lokomotiv
tehdejších Československých státních drah rychlostí 162 km/h. Majestátní obdiv budí rovněž první poválečná lokomotiva 534.0301, kterou dodaly Škodovy závody už 22. prosince 1945, nebo
tramvajová parní lokomotiva „Gartenau“ vyrobená v Linci roku 1887.
Novým přírůstkem letošního roku (
2021) je
posunovací akumulátorová lokomotiva Ringhoffer č. 2, vyrobená v roce 1916 pro potřeby posunu na vlečce Ringhofferových závodů na Smíchově.