První vlaková souprava, která nepotřebovala strojvedoucího, vyjela na českou železnici v roce 2021. Autonomní vlak, který jel po
Švestkové dráze na
Lounsku, bez jakékoli lidské pomoci reagoval například na přítomnost chodců na trati nebo na automobil na přejezdu.
Vývojářům slouží
Švestková dráha a její úsek mezi Čížkovicemi a Obrnicemi jako cvičný polygon pro vývoj moderního zabezpečení železnic. Díky bezpečnostním vychytávkám a kompletnímu pokrytí tratě vysokorychlostní WiFi má malá regionální trať úroveň velkých železničních koridorů. Autonomní vlak se dokáže rozjet sám, jeho polohu i rychlost vidí dispečer. Ve chvíli, kdy se na trati objeví nějaká překážka, vlak zastaví. Po vyřešení mimořádné události jej dispečer znovu může uvést do provozu.
Přechodu k plně autonomní železnici u nás zatím brání legislativa, ovšem v budoucnosti se počítá s tím, že by vlaky bez strojvedoucích jezdily právě na trati mezi
Litoměřicemi a
Mostem, a také na dalších lokálních tratích s pravidelným provozem. Se soupravami bez řidičů počítá i
linka D pražského metra, na autonomní provoz zabezpečovacím systémem jsou připraveny i
linky A a C. Už nyní ve světě jezdí takové metro například v Barceloně, Kodani, Londýně, Paříži nebo Dubaji.