Pro zahájení tramvajového provozu v roce 1899 navrhl ing.
František Křižík motorové tramvaje, které pak v počtu 20 kusů dodala Brožíkova továrna v
Plzni. Tramvaje měly již elektrické osvětlení a na čele vozu nasazovací reflektor.
První vozy tedy dostaly čísla 1 – 20. A byl to právě
dodnes dochovaný vůz č. 18, který slavnostně vyzdobený zahajoval tramvajový provoz 29. června 1899.
Jednoduchá skříň vozu měla již tehdy
uzavřené plošiny a podélně uspořádaná sedadla. Tramvaj poháněly dva
motory po 11 KW výkonu, ovládané vertikálními kontroléry Křižík. Současně s dodávkou pěti motorových vozů byly zakoupeny od firmy V. Brožík čtyři vozy vlečné. Krátká skříň s otevřenými plošinami měla rovněž podélná sedadla a mohla pojmout
14 sedících a 12 stojících cestujících. Po dvou letech bylo dodáno ještě pět takových vozů, ale s výkonějšími motory (18,4kW).
Tramvajový vůz č. 18 je od roku 1955 veden jako historický. V osmdestých letech byl vůz č 18 použit při natáčení německého
filmu Pavučina. Za zmínku také stojí účast "osmnáctky" při
slavnostním otevření tramvajové trati do Bolevce, tedy úsek Frunzeho (Mozartova) – Bolevec, dne 25. 5. 1990. V červnu 1999 proběhly oslavy 100. let městské hromadné dopravy v
Plzni a od té doby
vůz č. 18 vyjíždí při občasných víkendových jízdách, zejména při
historických víkendech v červnu. Osmnáctka se také objevuje na
objednaných jízdách např. pro svatby.