Ještě větším chytákem jsou Modřice: linka číslo dvě totiž nejezdí z centra
Brna do městské části Modřice, ale do
sousedního samostatného města. Nic na tom nemění fakt, že zdejší historie tramvajové dopravy se na rozdíl od ostatních měst počítá jen na desetiletí: tramvaje sem jezdí teprve od sedmdesátých let minulého století.
Takže pojďme se s
portálem Kudy z nudy na města s tramvajemi, vozovnami, muzejními expozicemi a dalšími zajímavostmi podívat zblízka, ať jste na příští kvíz náležitě připraveni.
Nejstarší: brněnské šaliny
Ať už začneme podle abecedy nebo podle historie, vždycky bude první zastávkou
Brno. Ze všech českých „tramvajových měst“ je nejstarší tramvajová síť právě tady:
první koněspřežka se rozjela už v srpnu 1869. Koňku vystřídaly parní tramvaje a ty pak od roku 1900 tramvaje elektrické. Protože Brno bylo tehdy město v podstatě německé, tramvajová linka se úředně nazývala Elektrische Linie.
Spojením a zkrácením těchto dvou slov nakonec vzniklo typické brněnské označení tramvají, a tak po druhé nejrozsáhlejší tramvajové síti v republice se zkrátka jezdilo, jezdí a bude jezdit
šalinou. V letních měsících projíždějí městem
historické a retro soupravy, o které pečuje zdejší
Technické muzeum. V rámci Dnů otevřených dveří nebo velkých městských slavností se můžete vypravit na prohlídky několika
vozoven. Mimochodem, do systému městské hromadné dopravy patří i
lodní doprava na Brněnské přehradě.
Nejrozsáhlejší síť a Muzeum MHD: Praha
Do
pražských ulic vyjela koňka v září 1875 a první trasa vedla od
Národního divadla přes
Příkopy a
Poříčí ke
karlínské Invalidovně. V rámci
Jubilejní zemské výstavy v roce 1891 vozila výletníky od horní stanice letenské lanové dráhy u
Letenského zámečku až do
Stromovky první česká elektrická dráha. Její stavitel
František Křižík také financoval stavbu
elektrické trati z Karlína do Vysočan, a ta po svém dokončení v roce 1896 odstartovala budování rozsáhlé celoměstské sítě.
Dlouhou a pestrou historii dnes připomíná sbírka desítek vozidel, modelů, fotografií, historických dokumentů, jízdenek a plánků v
Muzeu hromadné dopravy v tramvajové vozovně v Praze – Střešovicích (nyní je sice zavřené, ale doufejme, že se brzy otevře).
Nostalgické linky jezdí po Praze i v zimních měsících,
muzeum si prohlédnete mimo hlavní sezonu o víkendech. A ještě jedna zajímavost: do sítě MHD je zařazená i
lanovka na Petřín a
vltavské přívozy, některé s celoročním provozem.
Tramvaje v Ostravě, Olomouci a Plzni
Zlatá doba tramvajových tratí nastala v posledním desetiletí 19. století. V roce 1894 se rozjely tehdy ještě parní tramvaje v
Ostravě, o rok později v
Teplicích a v roce 1897 v
Liberci.
První elektrická tramvaj na Moravě vyjela v dubnu 1899 do ulic
Olomouce, od června 1899 se k městům s tramvajovou dopravou připojila
Plzeň, od července
Ústí nad Labem a následující rok
Jablonec nad Nisou.
Meziměstská tramvaj Liberec – Jablonec
Právě v
Jablonci si loni v únoru připomněli 120 let od chvíle, kdy se z dnešního Mírového náměstí do Rychnova vydal první tramvajový vůz. Město tehdy díky bižuternímu průmyslu prožívalo bouřlivý ekonomický rozvoj a dokonce se mu přezdívalo
Kalifornie Rakouska-Uherska.
Tramvaje ale jezdily jabloneckými ulicemi jen do roku 1965, kdy je nahradily autobusy. Přesto dodnes v Jablonci mají
jednu z tuzemských tramvajových atrakcí: staré časy připomíná
tramvajová trať z Jablonce do Liberce, úzkorozchodná a s délkou 13 kilometrů nejdelší meziměstská tramvajová trať v České republice.
Další tramvajové zajímavosti
- Meziměstská tramvaj byla vlastně i ta docela první: koňka v roce 1869 jezdila z centra Brna do tehdy samostatného městysu Královo Pole. Podobně na tom byly tratě v Praze, které rovněž vedly do samostatných obcí a měst, a mezi meziměstské tratě se v současné době řadí i tramvaj z Brna do Modřic.
- Známá je také meziměstská tramvajová trať, která dodnes spojuje Most a Litvínov. Vznikla v roce 1901, kdy vedla od dnes již zaniklého nádraží ve starém Mostu přes Kopisty, Růžodol a Horní Litvínov do Janova.
- Meziměstská tramvaj z Ostravy do Kyjovic-Budišovic jezdí po staré železniční trati, upravené pro tramvajový provoz. Tramvaj projíždí oblíbenou rekreační oblastí a dokonce se počítalo s jejím prodloužením až do Hradce nad Moravicí.
- Zapomenout nesmíme ani na města, kde už tramvaje dojezdily. Jedna z historicky nejstarších elektrických tramvajových sítí v Teplicích, zřízená roku 1895, zanikla v roce 1959. Dalším lázeňským městem, kde návštěvníky vozily tramvaje z nádraží až k lázním, byly Mariánské Lázně: tramvaje tu jezdívaly od roku 1902 do roku 1952. Spojení centra města s poměrně vzdáleným nádražím zajišťovaly tramvaje také v Jihlavě, a to mezi lety 1909 a 1948. Jako jedna z posledních na území dnešního Česka vznikla tramvajová síť v Opavě, kde jezdily tramvaje v letech 1905 až 1956, ještě o pár let mladší síť v Českých Budějovicích fungovala od roku 1909 do roku 1950. Nejkratší život měla maličká tramvajová síť v Českém Těšíně, provozovaná v letech 1911 až 1921, poměrně dlouho naopak jezdily tramvaje v severočeském krajském městě Ústí nad Labem. Přes 33 kilometrů dlouhá tramvajová síť zanikla po jednasedmdesáti letech, v roce 1970. Zbyly po ní jen staré fotografie a pamětní kousek koleje v Bílinské uličce.