ÚvodAktualityVěda a historie není nuda: města, kde tramvaje nikdy neřekly poslední sbohem
Zážitky

Věda a historie není nuda: města, kde tramvaje nikdy neřekly poslední sbohem

Česká republika má sice metro jen v Praze, ale tramvaje? Ty u nás mají tradici starší než většina babiččiných receptů! Tramvajové tratě křižují spousty měst od majestátní Prahy po industriální Ostravu. Opravdu ale znáte všechna města, kde tramvaje nikdy neřekly poslední sbohem? Vydejte se s Kudy z nudy pátrat po tramvajových tratích, unikátech a zajímavostech. A věřte, že tahle jízda bude stát za to!
Znáte odpověď na oblíbenou otázku z vědomostních soutěží, ve kterých městech České republiky jezdí tramvaje? Pro milovníky tramvají a městské hromadné dopravy je to hračka, pro ostatní ale hádanka. Navíc s pořádným chytákem: na Prahu, Plzeň, Ostravu, Liberec, Brno nebo Olomouc si určitě vzpomenete, ale na Jablonec, Most či Litvínov se často zapomíná. Ještě větším chytákem jsou Modřice: linka číslo dvě totiž nejezdí z centra Brna do městské části Modřice, ale do sousedního samostatného města. Nic na tom nemění fakt, že zdejší historie tramvajové dopravy se na rozdíl od ostatních měst počítá jen na desetiletí: tramvaje do Modřic jezdí teprve od sedmdesátých let minulého století.
 
Takže pojďte se s Kudy z nudy do měst s tramvajemi, vozovnami, muzejními expozicemi a dalšími zajímavostmi podívat zblízka, ať jste na příští kvíz náležitě připraveni.
 

Praha: královna tramvají s nejrozsáhlejší sítí a muzeem MHD

tramvaj prahaKdyž se v Česku řekne tramvaj, většina lidí si vybaví ty pražské, projíždějící Malou Stranou a Starým Městem. Není divu: pražská tramvajová síť měří přes 150 kilometrů a patří k nejrozsáhlejším v Evropě. A také k nejstarším: první linka koněspřežné tramvaje zahájila provoz už v září 1875. Její první trasa vedla od Národního divadla přes Příkopy a Poříčí ke karlínské Invalidovně. Po čase ji vystřídala první česká elektrická dráha: ta vozila návštěvníky Jubilejní zemské výstavy v roce 1891Letné od horní stanice zaniklé lanové dráhy až do Stromovky. Její stavitel František Křižík také financoval stavbu elektrické trati z Karlína do Vysočan, a ta po svém dokončení v roce 1896 odstartovala budování rozsáhlé celoměstské sítě.
 
muzeum mhd prahaDlouhou a pestrou historii dnes připomíná sbírka desítek vozidel, modelů, fotografií, historických dokumentů, jízdenek a plánků v Muzeu MHDPraze-Střešovicích. Prahou jezdí i soupravy historických a nostalgických tramvají, v nichž si můžete vychutnat jízdu jako za první republiky. A ještě jedna zajímavost: do sítě MHD je zařazená i lanovka na Petřín a vltavské přívozy, některé s celoročním provozem.
 

Brno: město, kde jezdí šaliny

brno koňkaBrněnská tramvajová síť je druhá největší v České republice, ovšem po Brně se jezdilo, jezdí a bude jezdit šalinou. Název pochází z němčiny: tramvajová linka se úředně nazývala Elektrische Linie. Spojením a zkrácením těchto dvou slov nakonec vzniklo typické brněnské označení tramvají. Ze všech českých „tramvajových měst“ je nejstarší tramvajová síť právě tady: první koněspřežka se rozjela už v srpnu 1869. Koňku vystřídaly parní tramvaje a ty pak od roku 1900 tramvaje elektrické. V letních měsících projíždějí městem historické a retro soupravy, o které pečuje zdejší Technické muzeum, zpestřením adventních trhů bývají podobně jako v jiných městech mikulášské a vánoční tramvaje. V rámci Dnů otevřených dveří nebo velkých městských slavností se můžete vypravit na prohlídky několika vozoven. Mimochodem, do systému městské hromadné dopravy v Brně patří i lodní doprava na Brněnské přehradě.
 
tramvajA kuriozita? Na rozdíl od Prahy sice Brno nemá metro, ale zato se tu projedete nejdelším tramvajovým tunelem v Česku. Takzvané brněnské metro vede od zastávky Osová k Fakultní nemocnici Brno a univerzitnímu kampusu, a měří 602 metrů.
 

Ostrava: kde tramvaje sviští i za městem

Po Praze a Brně je ostravská síť tramvají třetí největší v zemi. Tramvaje se po Ostravě rozjely už v roce 1894, dodnes si udržují industriální šmrnc a místní tramvajový slang je stejně barvitý jako ten hornický. Pokud klapnou všechny plány, tramvajová síť se výrazně prodlouží: Moravskoslezský kraj počítá s využitím někdejších báňských drah a průmyslových železničních vleček, a tramvaje by tak mohly propojit krajské město s Karvinou, Orlovou nebo Havířovem. Po staré po staré železniční trati, upravené pro tramvajový provoz, už teď jezdí meziměstská tramvaj z Ostravy do Kyjovic-Budišovic. Tramvaj projíždí oblíbenou rekreační oblastí, dokonce se počítalo s jejím prodloužením až do Hradce nad Moravicí.
 

Plzeň: město piva a tramvají

tramvaj olomoucPo Plzni se tramvaje začaly prohánět už v roce 1899 a dodnes tvoří páteřní dopravní síť. Pokud máte rádi retro, Plzeň byla poslední město na světě, kde v dubnu 1987 dojezdily vozy T1. Dnes se tramvají pohodlně svezete od pivovaru až na druhý konec města. A tramvajová rarita? V Plzni se vyrábí nejdelší tramvaj na světě. Tramvaj Škoda ForCity Smart 38T je složená ze šesti článků, dá se v polovině rozpojit, může jezdit i mimo město rychlostí až osmdesát kilometrů v hodině, pojme 368 pasažérů a na délku měří 60 metrů.
 

Liberec: úzké koleje a cesta do Jablonce

meziměstská linka liberec – jablonecTramvaje v Liberci byly specifické tím, že jejich koleje měly úzký rozchod 1000 milimetrů, což byl v Česku unikát. Také tu najdete nejvýše položenou tramvajovou zastávku v Česku, a to v městské části Horní Hanychov. Když vystoupíte z tramvaje, budete stát v nadmořské výšce 522 metrů. Největší atrakcí ale zůstává meziměstská linka do Jablonce nad Nisou.

Tramvajová trať v České republice měří třináct kilometrů, a právě po ní 17. července 2021 projely tramvaje na rozchodu tisíc milimetrů v pravidelném provozu naposled. O den později byla uspořádána oficiální rozlučka s úzkým rozchodem, a začala rekonstrukce trati. Modernizovaná trať mezi Vratislavicemi a Jabloncem nad Nisou se otevřela v květnu 2024. Historické tramvaje a další vozy jsou lákadlem Technického muzea Liberec, které sídlí v areálu bývalých Libereckých výstavních trhů.
 
Další tramvajovou kuriozitu objevíte v centru města: v dlažbě Moskevské ulice zůstaly na památku části výhybky tramvajové trati, která těmito místy kdysi vedla. Pamětní deskou je kovový kryt výhybky s vysvětlujícím textem.
 

Olomouc: malá, ale statečná

I když je s délkou necelých 17 kilometrů tramvajová síť v Olomouci nejmenší sítí tramvajové dopravy na území České republiky, rozhodně není méně důležitá. Historie zdejších tramvají sahá až do roku 1899 a město se pyšní krásnými historickými soupravami. Pokud chcete zažít pohodu hanácké metropole, stačí nasednout a nechat se vézt. Olomoucké tramvaje projíždějí klikatými uličkami historického centra a dokonce jen pár stovek metrů od sloupu Nejsvětější Trojice, který je památkou UNESCO. To je výhled, který se jen tak nevidí!
 

Tramvajové zajímavosti

  • tramvajPodobně jako se na výlet do okolí Prahy dá vyrazit metrem, můžete zkusit i výlety tramvajemi do okolí velkých měst.
  • Další meziměstská tramvajová trať spojuje Most a Litvínov. V provozu je už od roku 1957 a kdo ji jednou vyzkouší, pochopí, proč je neodmyslitelnou součástí regionu. Mostecké tramvaje jsou prostě hrdými bojovníky proti automobilové šedi! A ještě jedna zajímavost: když se v 70. letech kvůli těžbě uhlí přesouvalo centrum Mostu, tramvajová trať se musela přeložit a dnes vede jinudy, než kudy jezdila původně.
  • Zapomenout nesmíme ani na města, kde už tramvaje dojezdily. Jedna z historicky nejstarších elektrických tramvajových sítí v Teplicích, zřízená roku 1895, zanikla v roce 1959. Dalším lázeňským městem, kde návštěvníky vozily tramvaje z nádraží až k lázním, byly Mariánské Lázně: tramvaje tu jezdily od roku 1902 do roku 1952.
  • tramvaj jihlavaSpojení centra města s poměrně vzdáleným nádražím zajišťovaly tramvaje také v Jihlavě, a to mezi lety 1909 a 1948.
  • Jako jedna z posledních na území dnešního Česka vznikla tramvajová síť v Opavě, kde jezdily tramvaje v letech 1905 až 1956.
  • Ještě o pár let mladší síť v Českých Budějovicích fungovala od roku 1909 do roku 1950.
  • Nejkratší život měla maličká tramvajová síť v Českém Těšíně, provozovaná v letech 1911 až 1921, poměrně dlouho naopak jezdily tramvaje v Ústí nad Labem. Přes 33 kilometrů dlouhá tramvajová síť zanikla po jednasedmdesáti letech, v roce 1970. Zbyly po ní jen staré fotografie a pamětní kousek koleje v Bílinské uličce.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.
Nejdelší tramvaj na světě – výrobek společnosti Škoda Group z Plzně

Nejdelší tramvaj na světě – výrobek společnosti Škoda Group z Plzně

Nejdelší tramvaj na světě s označením Škoda ForCity Smart 38T začala v roce 2024 sériově vyrábět společnost Škoda Transportation v Plzni. Tramvaj je složená ze šesti článků, dá se v polovině rozpojit, může jezdit i mimo město, pojme 368 pasažérů a na délku měří 60 metrů.

Muzeum MHD – Muzeum městské hromadné dopravy v Praze Kultura

Muzeum MHD – Muzeum městské hromadné dopravy v Praze

V tramvajové vozovně v Praze-Střešovicích se nachází jedinečná sbírka památek z historie městské hromadné dopravy v hlavním městě ČR. Jsou v ní představeny více než čtyři desítky historických vozidel a mnoho dalších exponátů – modelů, fotografií, historických dokumentů, jízdenek a plánků.

Technické muzeum v Brně Památky

Technické muzeum v Brně

Muzeum se zabývá dokumentací vývoje vědy a techniky a průmyslové výroby v širokém rozsahu téměř tří desítek oborů – počínaje řemeslnou výrobou a konče moderní výpočetní technikou.

Z Prahy všemi směry: metrem do lesa

Z Prahy všemi směry: metrem do lesa

Do lesů v Praze a jejím okolí se dá vyrazit pěšky, tramvají i metrem – na procházku, za sluncem, na výlet s dětmi anebo jen tak, objevovat neznámá místa, kde jste ještě nebyli. Hlavní výhody? Takové procházky budou plné zážitků, nezaberou celý den, a protože při nich využijete hromadnou dopravu, budou také levné.

Lanová dráha na Petřín – mimo provoz Památky

Lanová dráha na Petřín – mimo provoz

Oblíbaná lanovka na Petřín je od konce roku 2024 uzavřena a prochází rekonstrukcí. Zcela nové kabiny svezou cestující v roce 2026.

Nostalgická tramvajová linka č. 41 Památky

Nostalgická tramvajová linka č. 41

Jízda historickou linkou 41. Ze střešovické vozovny vyjíždějí o víkendech od dubna do října historické soupravy tramvají na svou pravidelnou trať centrem Prahy na nostalgické lince 41.

Areál MHD v Brně-Líšni Kultura

Areál MHD v Brně-Líšni

Veřejně přístupný depozitář městské hromadné dopravy (MHD) pod správou Technického muzea v Brně se nachází v městské části Brno-Líšeň, východně od centra Brna, v prostoru bývalého nádraží místní dráhy. Prohlídky je nutné domluvit dopředu.

Pronájem historické tramvaje v Plzni Zážitky

Pronájem historické tramvaje v Plzni

Hledáte něco mimořádného? Využijte unikátní možnosti pronájmu historické tramvaje v Plzni a zpestřete tak svou svatbu, podnikovou oslavu, reklamní akci či jinou příležitost, která si žádá něco opravdu výjimečného.

Příběh českého Edisona – Františka Křižíka

Příběh českého Edisona – Františka Křižíka

Plánici, městečko v malebném Pošumaví, znají zejména ti, kteří jezdí na dovolenou k blízkému rybníku Hnačov a milovníci technických památek. Právě tady se narodil proslulý elektrotechnik a vynálezce František Křižík (8. července 1847, Plánice – 22. ledna 1941, Stádlec u Tábora). Vynalezl obloukovou lampu se samočinnou regulací, světelnou fontánu, zdokonalil elektrické tramvaje a další zařízení.

Tramvajová trať z Liberce do Jablonce – jízda tramvají v lese Zážitky

Tramvajová trať z Liberce do Jablonce – jízda tramvají v lese

Trať Liberec – Jablonec nad Nisou je úzkorozchodná a nejdelší meziměstská tramvajová trať v České republice. Vybudována byla v letech 1947 až 1955. Původně byla provozována společně dopravními podniky obou měst, nyní je trať součástí Liberecké tramvajové sítě.

Technické muzeum Liberec Kultura

Technické muzeum Liberec

Technické muzeum Liberec je místem, kde se potkávají příznivci techniky z celého trojzemí a kde je možné se seznámit s bohatou technickou historií kraje. Nachází se v areálu bývalých Libereckých výstavních trhů ve čtyřech pavilonech.

Největší sbírka automobilů Tatra u nás – automobily Tatra v Kopřivnici

Největší sbírka automobilů Tatra u nás – automobily Tatra v Kopřivnici

V Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici lze obdivovat první osobní automobil ve střední Evropě, který byl vyroben již v roce 1897. Dokonce pouze jeden rok dělí od sebe první nákladní vozidlo na světě a první nákladní automobil z Kopřivnice (1898).

Nejstarší provozuschopná tramvaj – tramvaj "primátorský vůz" v Plzni

Nejstarší provozuschopná tramvaj – tramvaj "primátorský vůz" v Plzni

Nejstarší tramvaj v Čechách se nachází v Plzni. Tramvaj "primátorský vůz" zahajovala 29. června 1899 tramvajový provoz v Plzni.

Pražské metro – jediné v České republice

Pražské metro – jediné v České republice

Metro je páteří městské hromadné dopravy v Praze. Denně přepraví průměrně přes milion a půl cestujících. V současné době má tři linky značené písmeny a barvami: A (zelená), B (žlutá) a C (červená). Čtvrtá linka D (modrá) se začala stavět v roce 2022.

Čtrnáct krajů & čtrnáct tipů: kuriozity, zajímavosti a tipy pro milovníky tramvají

Čtrnáct krajů & čtrnáct tipů: kuriozity, zajímavosti a tipy pro milovníky tramvají

Jízda tramvají byla pro naše předky zážitkem, v našem světě jde ale o docela obyčejnou věc. Co se během téměř 150 let změnilo? Kde v naší zemi jezdí a jezdily tramvaje a nostalgické výletní linky? Kde jezdí české tramvaje ve světě? A kolik toho o městské kolejové dopravě v České republice nevíte?

Parní motorový vůz Komarek – jediný vůz tohoto typu, který se dochoval dodnes

Parní motorový vůz Komarek – jediný vůz tohoto typu, který se dochoval dodnes

Parní motorový vůz M 124.001 Komarek byl vyroben v roce 1903 v Ringhofferově vagonce na Smíchově. Jedná se o jeden z nejvzácnějších exponátů železniční sbírky NTM, který spojuje v jednom vozidle lokomotivu a osobní vagon, a jako jediný vůz tohoto typu z našich tratí se dochoval dodnes. Jeho význam překračuje hranice České republiky. Vůz Komarek byl po náročné rekonstrukci v roce 2016 zprovozněn.

Nejdelší tramvajový tunel – "brněnské metro"

Nejdelší tramvajový tunel – "brněnské metro"

Nejdelším tramvajovým tunelem v Česku se chlubí jihomoravská metropole, vede od zastávky Osová k Fakultní nemocnici Brno a univerzitnímu kampusu. Jeho délka je 602 metrů, někdy se o něm hovoří jako o "brněnském metru". Do ostrého provozu byl tunel otevřen v prosinci 2022.

Historická tramvaj č. 16 z roku 1914 – historická kráska v Olomouci

Historická tramvaj č. 16 z roku 1914 – historická kráska v Olomouci

V Olomouci se nachází skvost našich nejstarších technických dopravních památek. Památkově chráněný tramvajový vůz začal vozit cestující v Olomouci v roce 1914 a jezdil na zdejších tratích do roku 1956. Poté sloužil více než 30 let jako zahradní domek. V Technickém muzeu v Brně byl tramvajový vůz uložen od roku 1999, v roce 2024 se restaurátorům z Dopravního podniku města Olomouce podařilo vůz opravit do provozuschopného stavu.

Nostalgická tramvajová linka č. 23 v Praze Památky

Nostalgická tramvajová linka č. 23 v Praze

Legendární pražské vozy Tatra T3 opustily na jaře 2017 běžné linky. Nyní se s nimi můžete setkat na pravidelné nostalgické trase s označením 23. Jedná se o typ tramvaje, který byl vyráběn v Tatře na Smíchově od 60. do 90. let min. století. Vyznačují se mimo jiné červenošedými laminátovými sedačkami.

7 věcí, které nevíte o… městské hromadné dopravě, vozovnách a muzeích MHD

7 věcí, které nevíte o… městské hromadné dopravě, vozovnách a muzeích MHD

Kudy z nudy přichází s tipy pro všechny fanoušky technických památek, tramvají a historie městské hromadné dopravy! Ukážeme vám muzea plná tramvají a trolejbusů, představíme unikátní vozidla a exponáty, podíváme se i do vozoven a představíme vám i pár zajímavých novinek.

Fara v Petřvaldě Památky

Fara v Petřvaldě

V budově bývalé fary u římskokatolického kostela sv. Jindřicha dříve sídlilo Technické muzeum. Muzeum je trvale uzavřeno.

První Pivní Tramway na Spořilově Gurmánská turistika

První Pivní Tramway na Spořilově

Unikátní hospůdka na konečné tramvaje číslo 11 na pražském Spořilově nabízí nejen rozmanitý výběr piv od malovýrobců, ale také vynikajících pokrmů, které si k pivu můžete objednat. Interiér, laděný do "tramvajáckého stylu" dekorují staré dřevěné tramvajové lavice.

Další aktuality

Procestujte celý svět na festivalu Barevná devítka

Závěr léta patří již tradičně multikulturnímu festivalu Barevná devítka, jeho již 21. ročník se bude konat v obvyklém termínu poslední prázdninové soboty, tedy 30. srpna 2025, v pražském parku Podviní ve Vysočanech, vstup na akci zůstává i pro letošní ročník zdarma. Žhavé africké rytmy, balkánská dechovka a kubánská salsa – taková jsou lákadla letošního ročníku. Čeká vás radiční přehlídka hudby a kultury z celého světa a pohodová atmosféra, která k festivalu každoročně patří a kvůli které se sem návštěvníci i vystupující umělci rádi vracejí.
26. srpen 2025 10:34
Životní styl, Praha

Žluté lázně zvou na Vedle Jedle Fest

Nadace Jedličkova ústavu oslaví na konci prázdnin 35 let od svého založení. Více než tři desítky let pomáhá a podporuje mladé lidi se zdravotním postižením v jejich samostatnosti a možnosti vést plnohodnotný život. Celkem už díky dárcům, partnerům a podporovatelům rozdělila přes 140 milionů a podpořila 3 931 dětí, mladých lidí a organizací. Všechny zájemce teď čeká oslava v podobě benefičního open air festivalu Vedle Jedle Fest 30. srpna 2025 v areálu Žluté lázně v pražském Podolí. Výročí přijdou oslavit mimo jiné kapely Tata Bojs, The Tap Tap, nebo bratři Ebenové. Vstupenky je možné zakoupit v síti Ticketportal nebo v den festivalu na místě.
26. srpen 2025 8:00
Zážitky, Praha

Lachtani, gorily, nebo sloni: užijte si komentovaná krmení v Zoo Praha

Zoo Praha zve v letní sezóně všechny milovníky a obdivovatele zvířat na pravidelná krmení. Komentovaná krmení a setkání se u vybraných zvířecích druhů konají jen během letní sezóny, tj. do konce září. Vyberte si svá oblíbená zvířata a vyrazte za zajímavým zážitkem co nejdříve.
25. srpen 2025 13:36
Příroda, Praha

Tipy na víkend v Praze a okolí

Kudy z nudy přináší aktuální tipy na víkend (30.8. – 31.8.) v Praze a jejím okolí. Čeká na vás romantika, sport, výlety do přírody, výstavy, koncerty i adrenalinové zážitky, programy pro rodiny s dětmi a další aktivity: Prosecco Fest 2025, Čtyři řeky s Trilobitem, Zámecké slavnosti v Benátkách nad Jizerou 2025, Bitva Přívory 2025, Městské slavnosti v Králově Dvoře 2025. Vyberte si zajímavé akce a naplánujte s námi program na víkend!
25. srpen 2025 6:01
Zážitky, Praha

Věda a historie není nuda: když Karel IV. psal zákony aneb Karolínský majestát – Maiestas Carolina

Byl podzim 1350 a český král Karel IV. zmizel ze světa. Kronikář mlčeli a jen hrstka věrných věděla, co se děje. Co se stalo dnes už víme i my: král se léčil po zranění v turnajovém klání. Ovšem nebyl by to Karel, kdyby dlouhé měsíce zotavování nevyužil k práci. Současní historikové předpokládají, že právě v té době vznikl kodex Maiestas Carolina neboli Karolínský majestát.
24. srpen 2025 10:29
Památky, Praha

Věda a historie není nuda: doktor Janský a tajemství krevních skupin

Současná medicína zná čtyři krevní skupiny (jsou označovány jako 0, A, B, AB). Jejich objevitelem je český neurolog a psychiatr Jan Janský, který výsledky svých výzkumů zveřejnil v roce 1907. Jan Janský jako první zjistil, že lidská krev se dá rozdělit do čtyř skupin. Díky němu lidé přestali umírat při transfuzích a ze světa se rázem stalo bezpečnější místo pro život.
24. srpen 2025 7:24
Kultura, Praha

Konec prázdnin a září patří v pražských hvězdárnách pozorování oblohy i pohádkám

Prázdniny a letní romantické pozorování oblohy na chatách a táborech sice pomalu končí, ale hvězdárny nabízejí exkurzi do vesmíru po celý rok. Pozorování oblohy s odborným výkladem, pohádky pro menší i větší děti, astronomické kurzy pro děti i dospělé, i astronomické vycházky. Na co se můžete těšit ve Štefánikově hvězdárně a Hvězdárně Ďáblice v Praze na konci prázdnin a v září?
22. srpen 2025 13:13
Kultura, Praha

Znáte významné stavby architekta Karla Pragera?

Významný český architekt Karel Prager (24. 8. 1923 – 31. 5. 2001) patří k architektům světového významu, přesto jeho stavby ve stylu reálného socialismu, brutalismu a skulptrualismu dodnes rozdělují laickou i odbornou veřejnost, vyvolávají diskuze a mnohým se prostě nelíbí. Stavby Karla Pragera jsou založené na výrazné konstrukci, funkčnosti, ale i propojení architektury s uměním. Nejznámějšími stavbami jsou Nová scéna Národního divadla, budova bývalého Federálního shromáždění (dnes Nová budova Národního muzea), oceňovaný Ústav makromolekulární chemie či takzvané Pragerovy kostky v Emauzích, kde dnes sídlí Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy. Malým Pragerovým pokladem je i kulturní dům v Březnici. Po revoluci se Prager věnoval i rekonstrukcím, citlivě zrekonstruoval například Rudolfinum či Dům u Černé Matky Boží.
22. srpen 2025 13:01
Památky, Praha