Karel Loprais nastoupil v roce 1967 do
automobilky Tatra v
Kopřivnici, nejdřív jako automechanik, později jako zkušební řidič. Díky účasti na testování T-815 na stavbě v severní Africe se dostal do širšího výběru posádek pro
závod Rallye Dakar. Na start legendární soutěže z francouzské metropole ke břehům senegalského Růžového jezera se Loprais poprvé postavil v roce 1986, tehdy se mu ale do cíle dojet nepodařilo. Hned následující rok ale dojel druhý a v roce 1988 se radoval z prvního vítězství s novou čtyřkolovou Tatrou 815.
Dakar jel Loprais celkem devatenáctkrát, jedenáctkrát pak stál na stupních vítězů. Všechny triumfy vybojoval za volantem
kamionu Tatra, s jinou značkou nestartoval. Patří k nejúspěšnějším účastníkům legendární soutěže, díky svým úspěchům je také několikanásobným držitelem
Zlatého volantu, čtenářské a novinářské ankety, a spolu s motocyklovou legendou
Františkem Šťastným se v anketě Autoklubu ČR stal v únoru 2000
českým motoristickým sportovcem století.
Jeho žákem a následovníkem v soutěžích kamionů je jeho synovec
Aleš Loprais (*1980), který se s ním sešel v jedné posádce jako navigátor při závodě roku 2006.
Tatrovky, s nimiž
Karel Loprais vyhrál Rallye Dakar, si prohlédnete v
Muzeu nákladních automobilů Tatra v
Kopřivnici. Jednu z největších osobností českého motoristického sportu si můžete připomenout také v
Jeseníkách společně s účastníky
jízdy Trofeo Niké, které se Loprais coby fanoušek veteránů pravidelně účastnil.