ÚvodAktualityČeské značky: automobily Tatra z Kopřivnice
Zážitky

České značky: automobily Tatra z Kopřivnice

Poslechněte si audio verzi článku
Tatrovky zdaleka nejsou jen ikonické náklaďáky, které se úspěšně účastní jedné z nejnáročnějších automobilových soutěží Rallye Dakar. Mezi legendy kopřivnické automobilky patří také Tatra 11, Hadimrška, proudnicové tatrovky, slavná šestsettrojka a další vozy, které objely celý svět. Zblízka se s nimi můžete seznámit přímo v Kopřivnici, v muzeu automobilů Tatra.
Jak stará je vlastně automobilka Tatra? Ignác Šustala sice svůj podnik na výrobu kočárů a bryček založil už v roce 1850, jenže první automobil nazvaný Präsident opustil továrnu v březnu 1897, o rok později se začaly vyrábět nákladní vozy. Právě ty proslavily Tatru ve 21. století. Ať už ale obdivujete osobní vozy nebo obří náklaďáky, Kopřivnici byste rozhodně měli zařadit do svých cestovních plánů: v expozici Technického muzea Tatra jsou k vidění všechny známé vozy a další překvapení se chystá.
 

Když Tatra ještě nebyla Tatra

Počátky automobilky spadají do dob, kdy se Kopřivnice oficiálně nazývala Nesselsdorf. Do roku 1926 se na některých vozech proto objevovala značka název NW, Nesselsdorfer Wagenbau.

První sériově vyráběné nákladní automobily NW TL2 a NW TL4 mívaly nápis Tatra na dveřích už o něco dřív, ovšem oficiální jméno Závody Tatra nese kopřivnická automobilka až od roku 1927.

Pokud za tím hledáte slovenské pohoří, jste na správné stopě: v roce 1919 se totiž na horských silnicích a cestách zasněžených Vysokých Tater testoval tehdejší model U. Zkoušky dopadly dobře, vůz bez problémů projel náročnou trasu ze Štrby až do Tatranské Lomnice. Svou roli sehrálo i to, že reklamní plakáty s vyobrazením velkolepého pohoří zkrátka vypadaly dobře. Kopřivnická automobilka proto začala vozy označovat nápisem Tatra; prvním vozem takto značeným od samého počátku byla Tatra 11, představená na jaře 1923.
 

Tatrovácká koncepce



Tatrovky proslavila koncepce, jejímž duchovním otcem byl konstruktér Hans Ledwinka. Jejím principem byl podvozek s centrální ocelovou rourou, kdy vpředu byl umístěn vzduchem přímo chlazený motor a převodovka, vzadu pak nezávisle uložené výkyvné poloosy. Ty se později u nákladních a terénních vojenských typů používaly i vpředu. Konstrukce se postupně prosadila i v odlehčené podobě u speciálních vozidel, protože Tatrovky se díky ní dokázaly vypořádat i s velmi obtížnými terény.

Automobilka se ve svých reklamách po zásluze chlubila úspěšnými cestami kolem světa a napříč kontinenty. Například v roce 1931 podnikli sochař František Vladimír Foit a zoolog Jiří Baum s Tatrou 12 osm měsíců trvající cestu napříč Afrikou. V dobových reklamách se dočteme, že „…Tatra hravě snesla obtíže rovníkového vedra, nesnáze zarostlých cest, písčitého i bažinatého terénu a díky bezrámovému chassis, výkyvným polonápravám a vzduchovému chlazení ujela přes 24 000 kilometrů bez jediného defektu.“
 

Karavanem značky Tatra kolem světa

Doktor přírodních věd Jiří Baum, zoolog specializující se na pavoukovce, mravence a ptáky, a rovněž spolupracovník Národního muzea v Praze, zůstal Tatrovkám věrný i nadále. Do světa jezdil společně s dalšími nadšenými cestovateli, po svatbě se pak jeho parťákem na dobrodružných cestách stala manželka Růžena. Roku 1933 se v Tatře 54 vypravili do Pobaltí a do Skandinávie, o rok později na opožděnou svatební cestu do Španělska a na rok 1935 si naplánovali velkou roční cestu kolem zeměkoule. Protože potřebovali automobil, který by se v divočině proměnil v pohodlný domov, v Kopřivnici jim nabídli užitkový vůz Tatra 72, který se vyráběl v letech 1933 až 1937. Na tatrovácký podvozek si Baumovi v pražské karosárně Oldřicha Uhlíka nechali vyrobit speciální obytnou nástavbu. Za sedadly řidiče a spolujezdce taky bylo rozkládací dvojlůžko s jednoduchým zvedacím stolkem, malá kuchyňka využívaná i jako temná komora na zpracování fotografického materiálu, a hlavně velké úložné prostory pro nasbíraný materiál. Nástavba měla dvojité stěny vyplněné korkem kvůli tepelné izolaci.

S expediční Tatrou se Baumovi vydali na kratší testovací jízdu na Slovensko a 23. prosince 1934 pak do světa. Vůz láskyplně přezdívaný Miss Australia s nimi bez sebemenší poruchy projel Evropou, Austrálií, Japonskem a částí USA, než se z Los Angeles vydali lodí přes Panamský průplav na zpáteční cestu do Evropy. Vrátili se přesně za rok, 22. prosince 1935.
 

…a znáte Hadimršku?

V roce 1931 představila kopřivnická automobilka své eso v rukávu: Tatra 57 byla modernější a výkonnější následovnicí lidové Tatry 12. Protože počtem vyrobených kusů byla nejrozšířenějším osobním automobilem kopřivnické značky, dochovalo se poměrně hodně exemplářů a dodnes je můžete vidět na veteránských srazech. Proč se jí ale říkalo Hadimrška nevíme; možná díky popularitě srovnatelné se slavnou Burianovou komedií To neznáte Hadimršku, která měla shodou okolností premiéru stejně jako Tatra 57, a to v říjnu 1931.
První sériový vůz byl vyroben 22. března 1932, už v červnu výroba překročila tisícovku. Když k základnímu typu 57 připočteme modernizované verze 57a, 57 b a 57 K, výsledkem bylo přibližně 27 000 kusů.

Protikladem předválečných lidových autíček byly Tatry 600 zvané Tatraplan, a to díky aerodynamickým ladným tvarům připomínajícím letadla, luxusní šestsettrojky (jejichž cena v roce 1959 začínala na 98 000 Kč) a Tatra 613, služební vůz pro nejvyšší vrstvy. Výroba osobních aut byla ukončena v roce 1998.
 

Tatra, Hanzelka a Zikmund

Když je řeč o značce Tatra, nesmíme zapomenout na nejslavnější cestovatele s vozy této značky, a sice Miroslava Zikmunda (1919-2021) a Jiřího Hanzelku (1920–2003). Spolužáci z vysoké školy vyrazili na svou první cestu 22. dubna 1947 s vozem Tatra 87 a během tří a půl roku projeli část Evropy, Afriku a Latinskou Ameriku. Cesta trvala 1 290 dní, navštívili 42 zemí, dvanáctkrát překročili rovník, celkem urazili 111 000 kilometrů (na slavnou Tatru 87 z toho připadá 61 700 kilometrů), spotřebovali 10 000 litrů benzinu a účty za cestu vyšplhaly na 999 000 Kčs.

Pro druhou velkou výpravu v letech 1959 až 1964 po Asii a Oceánii vyměnili osobní automobily za dvojici speciálně postavených nákladních automobilů Tatra 805. I na této cestě si připsali další prvenství, když například jako první na světě přejeli automobilem Sovětský svaz z východu na západ.
 

Nákladní automobily Tatra

Po druhé světové válce Tatru proslavily především nákladní automobily: Tatra 111, která vznikla za druhé světové války, jedna z nejlegendárnějších tatrovek, dvanáctitunka Tatra 138, její nástupkyně Tatra 148, kolos Tatra 813 a pak současná produkce. V Kopřivnici je můžete vidět všechny v expozici Technického muzea Tatra (kde jsou k vidění především osobní vozy) a od roku 2021 také v novém Muzeu nákladních automobilů Tatra. Zaměřuje se na nákladní vozy, které se do muzea Tatry nevešly; vystaveno jich tu je několik desítek, a to včetně automobilů pro armádu, stavebnictví, lesnictví, hasiče a další odvětví. Nové zázemí v budově bývalé slévárny má i legendární vlak Slovenská strela.

Slavná kopřivnická automobilka Tatra sice navazuje na výrobu kočárů a bryček s tradicí od roku 1850, její moderní historie se ale píše až od roku 2013, kdy ji před krachem zachránil tandem průmyslníků Jaroslav Strnad a René Matera. Firma prošla úspěšnou restrukturalizací a vyrábí zejména těžká nákladní off-road vozidla a automobily pro kombinovanou přepravu. Mezi domácími zákazníky je tradičně Armáda, Hasičský záchranný sbor, lesy a další podniky.
7 věcí, které nevíte o… našich automobilkách a automobilech

7 věcí, které nevíte o… našich automobilkách a automobilech

Když se řekne Tatra, Škodovka nebo Praga, fandové motorismu ví, že bude řeč o autech. Projeďte se s portálem Kudy z nudy legendárními českými vozy, moderními i letitými, které nás dodnes uchvacují svými příběhy i elegantními liniemi. A připravte se na to, že to bude fakt jízda!

Znáte příběhy českých značek?

Znáte příběhy českých značek?

Portál Kudy z nudy vám pravidelně představuje příběhy nejrůznějších tradičních českých značek. Tak například se dozvíte zajímavosti o firmě Baťa, Thonet, Botas, či Moser, anebo o automobilkách Škoda, Tatra nebo Kaipan. České značky, které prověřil čas anebo ty úplně nové a moderní vám nyní přinášíme v souhrnném přehledu, v němž naleznete všechny dosavadní články z webu Kudy z nudy.

Motorový železniční vůz Slovenská strela v Kopřivnici Památky

Motorový železniční vůz Slovenská strela v Kopřivnici

Legendární vlak, technická národní kulturní památka Slovenská strela, prošel velkou revitalizací! Najdete jej v železničním depozitáři v areálu Tatry. V letech 1936 až 1939 jezdila na trati mezi Bratislavou a Prahou, ve své době představovala světovou špičku jak po stránce designu, tak techniky.

Muzeum osobních automobilů Tatra v Kopřivnici Kultura

Muzeum osobních automobilů Tatra v Kopřivnici

Technické muzeum Tatra dokumentuje a chrání obraz zrození a historického vývoje prvních dopravních prostředků v tehdejším Rakousko-Uhersku. Právě tady si uvědomíte, že dnes si život bez aut už ani nedokážeme představit.

21 turistických novinek, které vám v roce 2021 nesmí uniknout!

21 turistických novinek, které vám v roce 2021 nesmí uniknout!

I když byl minulý rok velmi náročný, podařilo se dokončit řadu dlouhodobých rekonstrukcí, vytvořit nové expozice a připravit pro budoucí návštěvníky řadu dalších zajímavostí. Co si tedy zapsat do diářů a kam se letos vypravit? Přehled toho nejlepšího, co nás v roce 2021 čeká vám přináší Kudy z nudy.

Automobiloví pradědečci aneb výlety za krásou starých vozidel

Automobiloví pradědečci aneb výlety za krásou starých vozidel

Motorová vozidla změnila svět. Když se objevily první automobily a motocykly, byl to učiněný zázrak, na který všichni jenom nevěřícně hleděli. Kupodivu s těmi automobilovými pradědečky to tak zůstalo nezměněno až do dnešních dnů. I dnes vzbuzují úžas a údiv nad svou krásou. Za veterány se proto dnes platí zlatem, a když někde nějaké mají, jezdí se na ně dívat lidé z dalekého okolí. Nechejte se tedy dnes inspirovat našimi tipy a udělejte si výlet za krásnými automobily, které voní olejem a dávno zašlými časy.

Kopřivnice

Kopřivnice

Za proměnou Kopřivnice z vesnice na město stojí rozmach automobilového průmyslu a značky Tatra. Není ale tak průmyslové, jak se zdá na první pohled; objevíte tu pěkná přírodní zákoutí, vyhlídky, zříceninu hradu Šostýna a na Bílé hoře populární rozhlednu, inspirovanou tvarem struktury DNA.

Muzea v Kopřivnici – ráj nejen pro všechny kluky Kultura

Muzea v Kopřivnici – ráj nejen pro všechny kluky

V Kopřivnici, městě, které proslavil Emil Zátopek, ale také automobily značky Tatra, najdete hned 4 muzea a jednu stálou expozici. Navštivte nejucelenější sbírku věnovanou kopřivnické vozovce, později proslavené jako fenomenální automobilka Tatra.

Motorový vůz Věžák – nejstarší provozuschopný motorák v České republice

Motorový vůz Věžák – nejstarší provozuschopný motorák v České republice

Motoráky ještě pořád patří k českým lokálkám neboli místním tratím. Vozy 120.4 tuhle tradici jako jedny z prvních zahájily. Ještě během výroby se pro vůz vryla přezdívka "věžák". Konstruktéři totiž posadili strojvůdce přesně doprostřed vagónu nad ostatní cestující. Chtěli tak vyřešit problém, který měly původní kolejové autobusy – před každou jízdou musely být otočeny stanovištěm dopředu, což komplikovalo jejich použití.

Automobily Tatra v Kopřivnici – největší sbírka automobilů Tatra u nás

Automobily Tatra v Kopřivnici – největší sbírka automobilů Tatra u nás

V Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici lze obdivovat první osobní automobil ve střední Evropě, který byl vyroben již v roce 1897. Dokonce pouze jeden rok dělí od sebe první nákladní vozidlo na světě a první nákladní automobil z Kopřivnice (1898).

Další aktuality

Konec léta pod Pradědem přinese Festival řízků

Víkend 14. až 15. září 2024 bude v Malé Morávce a v Karlově pod Pradědem opět ve znamení tradiční kulinářské akce Festival řízků. Do Festivalu řízků se tradičně zapojují místní restaurace, které nabídnou jak českou klasiku, tedy kuřecí nebo vepřový smažený řízek v trojobalu, tak řízky přírodní, nebo z netradičních mas. Akci můžete využít nejen pro potěchu chuťových pohárků, ale i pro výlety v jesenických lesích, na čerstvém vzduchu.
11. září 2024 16:00
Gurmánská turistika, Moravskoslezský kraj

Bělský les v Ostravě zavoní pryskyřicí a pilinami – koná se zde Festival dřeva

Přijďte tuto sobotu poznat les a lesnické práce trochu jinak! V Ostravě, v areálu Bělského lesa, se koná vůbec největší lesnická akce v Moravskoslezském Kraji! Festival dřeva chce 14. září 2024 ukázat dřevo ve všech jeho podobách, mimo jiné i prezentaci zahradní a lesní techniky světových značek. Akce začíná v 11:00 hodin, začátek závodu dřevorubců je pak naplánován na 13:30 hodin.
11. září 2024 14:00
Příroda, Moravskoslezský kraj

České značky: proč se Tatranky jmenují podle Tater a po kom mají jméno Fidorky?

Za vším hledej ženu, v případě Fidorek ženu a oplatku: leckde se sice dočtete, že zakladatelem slavné oplatkářské firmy Opavia byl Kašpar Melchior Baltazar Fiedor, syn řezníka z Moravské Ostravy. Jenže byla to jeho žena Amálie, která nad otevřeným ohněm v kleštích pekla tradiční lázeňské oplatky a v opavských parcích je pak prodávala kolemjdoucím.
11. září 2024 4:48
Životní styl, Moravskoslezský kraj

EHD 2024: Dny evropského dědictví na hradech a zámcích

Dny evropského dědictví (European Heritage Days, neboli EHD) budou v letošním roce zahájeny 7. září a trvat budou do 15. září. Tématem roku 2024 je „Památky spojují svět“ a zahájení proběhne v Klášterci nad Ohří. Již tradičně se k EHD připojují také objekty ve správě Národního památkového ústavu. Na Liberecku, Pardubicku a Královéhradecku jsou připraveny prodloužené prohlídky pod vedením osob nejpovolanějších – kastelánů, ale také koncerty, přednášky a šermířská klání.
6. září 2024 14:00
Kultura, Moravskoslezský kraj

Nový Jičín se na letošních slavnostech rozletí do světa za slavnými rodáky

Nový Jičín chystá již 29. městské slavnosti, které se konají vždy v době Dnů evropského kulturního dědictví. Program začne v pátek 6. a bude pokračovat i v sobotu 7. září 2024. Letošní téma oslav je Nový Jičín ve světě a svět v Novém Jičíně. Součástí programu bude, kromě výstav, koncertů, divadla a workshopů, i tradiční kostýmovaný průvod a alegorické vozy.
6. září 2024 12:37
Životní styl, Moravskoslezský kraj

Bike Valachy Bílá láká do sedla! Zazávodí si i rodinné týmy

Hned tři novinky přinese letos milovníkům horských kol tradiční závod Bike Valachy Bílá v sobotu 7. září ve Ski areálu Bílá. Pořadatelé rozšiřují závodní trasy ze dvou na pět, aby závod ještě víc přiblížili hobby cyklistům a rodinám s dětmi. Předpověď počasí slibuje na víkend mírné ochlazení s teplotami kolem 23°C, účastníky tak čeká opravdu příjemný sportovní zážitek okořeněný malebnými beskydskými terény s výhledy i hlubokými lesy s trasou částečně vedenou i po slovenském území.
5. září 2024 17:00
Letní sporty, Moravskoslezský kraj

Bunkr Na Trati je 25 let otevřen veřejnosti, láká na dokonalý historický zážitek

Muzeum v bunkru MO-S5 Na Trati ve Starém Bohumíně letos slaví 25 let od svého vzniku. Pěchotní srub, o který pečuje Klub vojenské historie Bohumín, je součástí populární moravskoslezské Technotrasy. Podívejte se s Kudy z nudy na zajímavosti o prvorepublikovém bunkru.
4. září 2024 9:00
Památky, Moravskoslezský kraj

Zažijte netopýří noc v ostravské Zoo

Již tradičně se na přelomu srpna a září koná na mnoha místech v řadě evropských zemích, včetně České republiky, akce pro širokou veřejnost věnovaná netopýrům, tzv. Evropská noc pro netopýry. Přijďte se seznámit s netopýry do Zoo Ostrava, ve středu 4. 9. 2024 se tam koná Mezinárodní noc pro netopýry.
2. září 2024 10:00
Příroda, Moravskoslezský kraj