Do Škodovky za tradicí Škoda Auto
Nedá se asi začít jiným tipem, než je
muzeum Škodovky. Nepřerušená
tradice výroby motorových vozidel od roku 1895 je něčím, čím se jen tak někde pochlubit nemohou. Je to také záruka toho, že se na výletě do muzea v
Mladé Boleslavi nebudete nudit. Razantní jízdu historií automobilky představují
auta, filmy, současníci a dokumenty uspořádané na více než 1 800 m² výstavní plochy v historických výrobních halách. Muzeum se chlubí také novým multifunkčním sálem "
Laurin & Klement Forum" a moderním Café/Restaurantem Václav. Stejně fascinujícím zážitkem je i
prohlídka výrobních provozů, kde uvidíte vozy
Škoda v různých výrobních procesech. Prohlídky výrobních provozů v
Mladé Boleslavi se pořádají v pracovních dnech od pondělí do pátku v době od 9:00 do 17:00 hod. Exkurzi do výroby je třeba
zarezervovat několik týdnů předem.
Za Tatrou a Slovenskou strelou do Kopřivnice
Tatrovce nikdo nemůže upřít její minulé úspěchy a ani to, že svého času dobývala velmi úspěšně svět. V
kopřivnickém muzeu věnovaném právě této značce naleznete na šedesát osobních a nákladních automobilů ze všech etap její výroby. V muzeu je vystaveno na
70 automobilů, nespočet modelů, motorů a světových unikátů. K těm nejvyhledávanějším a nejzajímavějším patří opakovaná stavba prvního automobilu v Rakousko-Uhersku. Tento „
kočár bez koní“, jak se
vůz Präsident lidově nazýval, byl vyroben v
Kopřivnici na sklonku 19. století a v roce 1898 již úspěšně reprezentoval um kopřivnických mechaniků na slavnostní výstavě ve Vídni. Dalšími originálními zajímavostmi jsou mj. i malá Tatra 11 z roku 1923,
Aerosaně V 855 z roku 1942, Tatra 600
Tatraplan kabriolet pro Stalina z roku 1949,
Tatra 87 proslavená hlavně cestovateli Hanzelkou a Zikmundem.
Kopřivnice má od roku 2021 další muzejní expozici – nové
Muzeum nákladních vozů Tatra. Vzniklo v hale bývalé slévárny na okraji továrního areálu Tatry. Pokocháte se zde pohledem na 70 vozidel včetně legendární
Lopraisovy Tatrovky, expedičního kamionu "Tatra kolem světa" a dalších vozů, včetně autobusů, motorek a legendární
Slovenské strely z roku 1936. Ta zde našla nový domov v podobě speciálního depa, které je
možné navštívit po předchozí rezervaci. Motorový vůz byl renovován a nyní se opět pyšně leskne v červeném laku. Ze své expozice občas
vyjíždí i na nostalgické jízdy. Zajímavá bude také návštěva
Oldtimer AutoMotomuzea Kopřivnice ve Štěfánikově ulici. Jedná se o soukromou
sbírku historických vozidel a motocyklů známých značek z
celého světa, včetně několika unikátních exponátů. V expozici jsou vystaveny automobily Ford, Mercedes Benz, Opel, Maserati, Jaguar, Cadillac, Praga, BMW, Auburn, Horch, Ferrari, Riley, Fiat, MG a Tatra. Z motocyklů řada exponátů Jawa-ČZ, Ogar, Manet, BSA, Indian, Laurin Clement, Nimbus, Automoto a dalších.
Motocykly na hradě Kámen
Ideální výlet pro celou rodinu – motorky a k tomu hrad. Respektive
Muzeum motocyklů na hradě Kámen, jehož hlavní expozici tvoří právě historická jednostopá vozidla. Výstava je umístěna přímo na hradě, takže máte hned dvojí volání z časů minulých pod jednou střechou. Prohlídkový okruh zahrnuje především
muzeum motocyklů s expozicí jednostopých motorových vozidel. K nejcennějším exponátům patří i
motocykl Laurin a Klement z roku 1898. Expozice je otevřená do konce října o víkendech a státních svátcích od 10:00 do 17:00 hodin, vstupné stojí 80 Kč.
Motorky po celé Šumavě
Až budete zase jednou brázdit
Šumavu, tak nezapomeňte, že v
Železné Rudě mají krom jiného i
muzeum motocyklů, ve kterém ale najdete také historická kola a několik automobilů. Mezi světové unikáty tohoto muzea patří např.
motocykl Gőrner Klatovy z roku 1921 či
první vyráběný automobil Škoda na dřevěných loukoťových kolech. Znalcovo oko jistě ocení i čtyřválcový Ariel, řemenový Wanderer z roku 1913 a další výjimečné motocykly. Na své si přijde i naprostý laik, který bude bezesporu uchvácen nejdelším vyráběným
motocyklem na světě
značky Čechie. Zajímavostí je též
jízdní kolo od firmy Kohout z roku 1890, jehož průměr předního kola činí téměř 160 cm.
Muzeum historických motocyklů naleznete i na opačné straně
NP Šumava, a to v
Kašperských Horách. Je zde například JAC 500, motocykl Wagner čtyřválcový Ariel nebo
řemenový Wanderer z roku 1913. Expozice je umístěna
v atypickém prostoru staré půdy bez jediného kovového hřebíku s výškou krovu až 14,5 m, který ukazuje na špičkovou práci starých šumavských tesařů. Mimo jiné zde trávil léta svého mládí známý spisovatel
Karel Klostermann, který zde bydlel se svými rodiči. V říjnu a listopadu jsou obě muzea otevřeny po předchozí telefonické domluvě.
Legendární Porsche a jeho Vratislavice
Víte, že slavný
konstruktér Volkswagenu Ferdinand Porsche se narodil v libereckých Vratislavicích? V jeho rodném domě je dnes expozice připomínající slavného rodáka – jeho vynálezy, vzpomínka na Porscheho rodinu. Interiér domu představuje netradiční galerii, jejímž ústředním
exponátem je
vůz nazvaný
Semper Vivus. Podle popisku to je první v praxi použitelné auto na světě s plně hybridním pohonem; bylo představeno v roce 1900. Ovšem kus stojící v muzeu je replika, nutno dodat, že provozuschopná. Dále je zde
replika vozu Lohner- Porsche, obklopená ukázkami vývojových prací, designových studií či výzkumných projektů, které se uplatní u automobilů budoucnosti. Muzeum je otevřené celoročně, avšak
pouze od pátku do neděle.
První kolo od Laurina a Klementa
Padesát jízdních kol a dvacet motocyklů naleznete v muzeu v
Přerově nad Labem. Mnohé z nich jsou naprostými unikáty, jimiž se budete kochat dlouhé minuty. V expozici
Muzea moto & velo najdete
kolo Slavia No. 001, úplně první exemplář, jejž v Čechách vyrobila v roce 1895 firma
Laurin & Klement Mladá Boleslav. Kromě toho zde najdete řadu technických zajímavostí jako např. kardanový hřídel vedený v pravé zadní trubce u kola
Durkopp z roku
1918 nebo patentovanou teleskopicky odpruženou sedlovku na kole Václava Procházky z roku
1914, i kola s různými typy převodovek. Muzeum je
otveřeno do konce října denně mimo pondělí od 9:00 do 17:00 hodin, v listopadu je uzavřeno, ale návštěvníky vítá poté
po celý prosinec.
Veteráni ze Slatinic stále běhají
V renovovaném statku z roku 1850 v lázeňské obci Slatinice v Olomouckém kraji najdete historii, relaxaci, sport, zábavu i poznání. Na ploše 400 m
2 se nachází
sbírka starých automobilů a motocyklů (Mercedes Benz, BMW, KdF), převážně z 30. let minulého století a množství dobových artefaktů. Automobily a motocykly vystavené v muzeu
jsou pojízdné nebo se opravují, aby plně pojízdné byly. Určitě vás upoutá vás kulisa dobové Olomouce,
autodílna s benzínovou pumpou ze začátku 20. století i venkovská stodola s veteránem "uloženým" pod slámou a obklopeným zemědělským nářadím našich dědů. Ve vitrínách naleznete
modely aut,
historické nářadí i ukázky staré automobilové techniky. Otevřeno je zde celoročně, od pondělí do neděle od 13:00 do 18:00 hodin.
Letadla, automobily, motorky a kola v Národním technickém muzeum v Praze
Expozice
historických vozidel patří k
Národním technickém muzeum na Letné v Praze k nejoblíbenějším. Historický příběh
automobilu,
motocyklu,
letectví,
lodní či železniční dopravy v českých zemích dokumentují unikátní sbírkové předměty objasňující historické souvislosti vývoje dopravy a společnosti. Obdivovat zde můžete první československý automobil, vůz NW President z roku 1898. Dalším unikátem je
letoun Kašpar JK z roku 1911, na kterém Jan Kašpar vykonal první dálkový let v dějinách českého letectví. Za pozornost stojí i automobil
Tatra 80 z roku 1935, užívaný prezidentem
Masarykem, a
stíhací letoun Supermarine Spitfire LF Mk.IXE z roku 1945. Do osvobozené vlasti se s ním vrátili českoslovenští letci bojující ve Velké Británii. Otevřeno je zde celoročně denně mimo pondělí od 9:00 do 18:00 hodin.