Matyáš Bernard se narodil se 24. února 1684 v Sautens, malé vesnici poblíž
tyrolského Insbrucku, jako páté z devíti dětí
kováře a sedláka Jakuba Brauna. Výtvarné nadání se v rodině dědilo: jeden z mladších bratrů se stal malířem, jeden z jeho synovců sochařem, a umělecké sklony se dají vystopovat i v rodině Matyášovy matky.
Jak šel řezbář do světa

Matyáš Bernard se
vyučil řezbářem a ve čtrnácti vyrazil do světa na tovaryšskou cestu.
Zamířil do Itálie a během několika let si tu osvojil řadu dovedností:
kompozici těl,
gest a
mimiky, modelování rozevlátých
šatů i důmyslnou
barokní hru světla a stínu. Přes krátkodobé působení v malé sochařské dílně v Drážďanech se kolem roku 1708 dostal do Čech, do
Prahy, a ubytoval se v Široké,
dnešní Jungmannově ulici, na
Novém Městě pražském.
Rozhodně nepřišel jako začátečník: provázela ho
pověst schopného, elegantního a moderního sochaře, navíc navázal přátelské styky s malířem Petrem Brandlem a s architektem Františkem Maxmiliánem Kaňkou. Praha v něm získala sochaře, na kterého dlouho čekala – a Braun nemohl přijít v lepší chvíli. Zapojil se do
sochařské výzdoby Karlova mostu a Pražany téměř okamžitě uchvátil skvělým
sousoším svaté Luitgardy, které bylo jeho první prací. Zároveň je oceňováno jako dílo nejlepší. Sousoší znázorňuje vnitřní
vidění slepé vlámské jeptišky Luitgardy, jíž se zjevil Kristus na kříži, aby vyměnil své srdce za její. Na mostě je kopie Braunovy práce, originál je uložen v
lapidáriu Národního muzea. Další jeho prací na nejslavnějším pražském mostě je
sousoší sv. Iva, patrona právníků.
Slavná díla v Praze

Měl štěstí; sousoší, které do střední Evropy přineslo
závan nejčistšího italského baroka, se objevilo na desítkách drobných reprodukcí a rytin. Naopak Brauna okouzlila Praha a rozhodl se
zůstat v Čechách natrvalo. Požádal o udělení měšťanského práva,
koupil si dům U kamenného stolu na dnešním
Karlově náměstí a založil sochařskou dílnu. Zakázky se mu hrnuly ze všech stran – podílel se například na výzdobě
kostela svatého Klimenta v pražském
Klementinu. Je zde na
190 děl, což představuje
největší braunovskou kolekci soustředěnou na jediném místě: ve výklencích jsou sochy církevních otců a evangelistů, plastiky zdobí šest bočních oltářů, kazatelnu, zpovědnici a varhanní kruchtu.
Poté pracoval na
výzdobě schodišť a interiérů Černínského paláce na Hradčanech, kde si můžete prohlédnout plastiky Merkura, Androniky a Kupida či skupiny světlonošů a dekorativní vázy. Daším dílem je
epitaf hraběte Šlika v
chrámu sv. Víta nebo
plastiky obrovských orlů na portále
Thunovského paláce v Nerudově ulici.
Na
Clam-Gallasova paláci v Husově ulici zpracoval
čtyři sochy monumentálních Atlantů. Další sochu Atlanta držícího zeměkouli a alegorie Bohatství s penězi a Hojnosti s ovocem objevíte
na Kaňkově bráně do Vrtbovské zahrady na Malé Straně a vázy a sochy antických bohů na terase zahrady tamtéž. Vázy a
sochy světlonošů na schodišti zdobí
palác maltézského velkopřevora na Velkopřevorském náměstí na Malé Straně.
Královskou zahradu Pražského hradu zdobily plastiky a
sousoší Noci a Dne (plastika Dne však byla zničena). Faksimile Braunovy sochy
Naděje je umístěna ve vestibulu stanice
metra Malostranská.
Mistrná práce v Kuksu
A pak přišel na řadu
Kuks. Odborníci se dodnes dohadují, zda se k nějvětší zakázce dostal Matyáš Bernad Braun až na základě úspěchů v Praze, anebo zda se s
hrabětem Šporkem v roli štědrého mecenáše potkal už dřív, například v severoitalském Bolzanu. V
Kuksu vytvořil kolekci alegorií Blahoslavenství a čtyřicet pitoreskních postav trpaslíků pro závodiště před špitálem, soubor alegorií Ctností a Neřestí, a nakonec i soubor soch a reliéfů v nedalekém lese, známý pod názvem
Braunův Betlém.