I když se ale po Klostermannovi na Šumavě jmenuje řada míst, neexistovalo až do roku 2025 žádné jeho muzeum, místo kde by bylo možné pochopit, o čem vlastně psal, proč a jak. Dům Karla Klostermanna na bývalé srnské faře se otevírá všem milovníkům Klostermannových příběhů na začátku července 2025!
Patříte mezi čtenáře
Klostermannových románů a povídek z prostředí staré
Šumavy? Pak musíte srnskou expozici určitě navštívit! Dům nabízí kromě příjemného návštěvnického zázemí kavárny
klostermannovskou expozici ve dvou patrech. Součástí moderní expozice jsou různé artefakty, které pomohou pochopit a procítit vztahy mezi různými tvářemi
Šumavy – například desítky
šuplíků, jakýchsi
historických konzerv času. Díky nim se literární příběh
Šumavy propojuje a konfrontuje s tím historickým a každému tak umožňuje poznat toto
magické místo svým tempem a jedinečným způsobem.
Dům Karla Klostermanna otevírá svět
Klostermannových šumavských
románů formou textů ke čtení i poslechu. Nejedná se o klasickou muzeální expozici, ale o unikátní
klostermannovskou badatelnu, do níž můžete opakovaně vstupovat, studovat a hledat zde vše, co vás zajímá – od historie (místní i globální), přes
literaturu,
kultury šumavských Němců, nebo otázky ohledně
životního prostředí (tehdy i nyní),
šumavských lesů či Klostermannovu filozofii na soužití člověka s přírodou.
Podivuhodný svět
Karla Klostermanna tvoří prostorové koláže a instalace z
Váchalových tisků (jejichž reprodukce velkoryse poskytlo
Muzeum Šumavy), starých knih, fotografií a řady dalších věcí, které skládají vnitřně soudržný obraz mysli
Karla Klostermanna. Více než
3 hodiny audionahrávek zpracovali profesionální čeští a němečtí rozhlasoví herci a režiséři (režie českého audia se ujal Jakub Doubrava, který Klostermannova díla upravuje i pro Český rozhlas).
Klostermannovo Srní
Ve vztahu ke
Karlu Klostermannovi je na
Srní muzeum věnované jeho dílu zcela právem. Žila tu
velká část jeho
rodiny, odtud vyrážel na své výpravy po
Šumavě a velká část jeho
šumavských románů se zde i odehrává. Pro návštěvníky
Šumavy, ale i pro místní má být centrem, kde se na Šumavu mohou podívat “
očima Karla Klostermanna”, kde mohou pochopit, jak se formovala historie Šumavy, v jakém stádiu ji
Klostermann poznal, co viděl, co prožíval, a jak a proč o tom psal.
Karel Klostermann a konec staré Šumavy
Karel Klostermann se narodil do doby tzv. "
třetí vlny kolonizace Šumavy”, motivované zejména
těžbou dřeva. Rostoucí velká města tehdy polykala rychle dřevo na stavbu a topení, zrychlující průmyslové revoluci v Evropě se nedostávalo energie.
Šumava se svými rozsáhlými a často ještě
nedotčenými lesy se – zejména poté, co
Schwarzenbergové našli způsob, jak dřevo do velkých měst dopravit – jevila jako ideální zdroj.
Karel Klostermann, pocházející
po otci i po matce z rodin usazených na Šumavě o zhruba 100 – 150 let dříve byl svědkem překotné proměny
Šumavy: mohutného kácení lesů, vzniku nových vesnic a osad, konce pastevecké kultury a vlastně i zanikání starého způsobu života.
Za jeho života, v roce
1870, udeřila na Šumavu
velká vichřice, následovaná rozsáhlou kůrovcovou kalamitou. Protože ale přišla po desítkách let intenzivního vytěžování lesů, její dopad na poškozené původní porosty byl obrovský, a
proměnu horní
Šumavy výrazně urychlila: obrovské plochy lesů oslabených dlouhotrvající intenzivní těžbou padly, potřeba rychlého
zpracování kůrovcového dříví přinesla obyvatelům
Šumavy a těch, co sem přišli za prací, rychlé zisky. Společenství horní Šumavy skokově zbohatlo a znovu zchudlo. A tak ona kalamita urychlila umírání lesů a zpečetila společenskou proměnu.
Karel Klostermann ukazuje ve svých
šumavských románech jak
ekologickou katastrofu, tak i její
sociální důsledky. Jeho šumavské
romány volají po opětovném spojení s přírodou, s divočinou, po návratu k archaickým kořenům kultury, od nichž se lidé v 19. století postupně odřezávali.
Klostermannovská Šumava v národním parku
Těsně po pádu Železné opony, ještě v roce 1989, byl na relativně velké části území
Šumavy zřízen
Národní park Šumava. Jeho území v sobě obsahuje i
většinu klostermannovské Šumavy.
Národní park definitivně stvrdil návrat velké části území kolonizovaného v 19. století do lůna divočiny (jak po tom volal
Klostermann). I přesto rozsáhlá plocha lesů nepřestala provokovat mnohé k boji o její využití: pro těžbu dříví, vybudování lyžařských areálů, hotelů, apartmánových domů a nových chalup. Absence tradiční kultury, která by
Šumavu chránila, vedla k řadě útoků na ni, a tak se
Národní park zejména v prvních deseti letech stal předmětem silné politizace a konfliktů. Možná že nám zkušenost třiceti let fungování
Národního parku Šumava říká, že přeci jen kultura uvědomující si svou závislost na přírodě a krajině, je pro ochranu krajiny podstatná.
Nemůže tedy právě dílo
Karla Klostermanna – spisovatele, který se s
vědomím
ekologické a sociální katastrofy snaží zachytit
kulturní hodnoty a zvyky kultury svého otce – posloužit jako kulturní kodex lidem, kteří tu žijí, a kteří sem přijíždějí: zprostředkovat způsob, jak se přírodě přiblížit, žít s ní v souladu a neubližovat jí?
Prozkoumejte Dům Karla Klostermanna, který se v roce 2025 otevírá na Srní a nabídne ucelený pohled na jeho dílo a vztah ke Šumavě.
Dům Karla Klostermanna na Srní se otevírá v červenci 2025.
Návštěvníci mohou prozkoumat klostermannovskou expozici, která zahrnuje literární díla, artefakty a interaktivní prvky pro hlubší porozumění šumavské historii a kultuře.
Expozice zahrnuje historické artefakty, literární texty, audio nahrávky a prostorové koláže vytvořené z Váchalových tisků a dalších materiálů.
Audio nahrávky, vytvořené profesionálními herci, slouží k lepšímu pochopení literárních děl Karla Klostermanna a historie Šumavy.
Karel Klostermann měl hluboký vztah ke Šumavě, inspiroval se zdejší přírodou a historií pro svá literární díla a dokumentoval její proměny.
Prostřednictvím různých instalací a materiálů je návštěvníkům ukázán vývoj Šumavy, vliv průmyslové revoluce a ekologické a sociální důsledky této éry.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.