První říjnový den roku 1888 byla zprovozněna železniční trať z Hanušovic do Jeseníku, tzv. Slezský Semmering. Zejména úsek mezi stanicemi Branná a Lipová-lázně nabízí cestujícím úchvatné pohledy na hřebeny Jeseníků a Rychlebských hor.
Železnice zejména v Horní Lipové
prochází několika údolími a tvoří úchvatné zákruty nad nimi. Údolí železnice překonává pomocí viaduktů, přičemž jen na území Horní Lipové jich je šest.
Trasa mezi Brannou a Lipovou překonává
značné převýšení, přičemž nejvyšším bodem trati je Ramzová (760 m n.m.), které je
nejvýše položenou rychlíkovou stanicí v ČR.
Celá smělá stavba, vedená
mezi vysokými vrchy Jeseníků a Rychlebských hor, byla dokončena roku 1888 a měla zásadní vliv na hospodářský a později i turistický rozvoj celé oblasti. Pohled do jízdního řádu napovídá, že
i dnes tudy kromě osobních vlaků Českých drah
projíždějí také rychlíky, spojující město
Jeseník s
Prahou,
Olomoucí i
Brnem (přes Hanušovice), nebo s
Opavou,
Ostravou a
Vsetínem (přes Glucholazy a
Krnov).
Na nádraží v Horní Lipové v bývalé budově ústředního stavědla najdete malou
expozici provozu na této trati. Expozice je věnována železniční zabezpečovací technice, návěstním prostředkům,
historickým předpisům a různým dokumentům,
jízdenkám, plakátům a mnoha snímkům z historie železniční trati, zejména z úseku
Branná – Ramzová – Lipová-lázně. Muzeum nabízí rovněž možnost obsluhy elektromechanického výhybkářského přístroje z vlečky „Kamenolom“, dále obsluhy zařízení na označování historických
lepenkových jízdenek a kleští průvodčího. V letních měsících zde najdete osvěžení z vod Moravskoslezského pramene, v zimě se zahřejete u kachlových kamen v hlavní budově.