Romantická trať z Karlových Varů do Mariánských Lázní slouží veřejnosti už od roku 1898. Trať označená v jízdním řádu číslem 149 je dlouhá 53 kilometrů a vede z velké části chráněnou oblastí Slavkovský les.
Trasu, po které vlak jede, tvoří
idylická krajina, takže poklidná cesta je velmi příjemná. Začíná v
Karlových Varech na dolním nádraží. Lokálka projíždí okolo
Golf a wellness resortu Cihelny, zastaví v
Bečově nad Teplou, projede přírodní rezervaci
Údolí Teplé, zastávku má také v
Teplé, krásný pohled se z okénka naskytne i na přírodní památku
Podhorní slatě, až přes Úšovice vlak dorazí do
Mariánských Lázní.
Trať celkem měří 56 kilometrů a vlak zastavuje v jednadvaceti stanicích.
Vedle přírodních krás v nejbližším okolí je trať ovšem zajímavá i z technického hlediska. Dělníci na ní během dvou let prací
od května 1896 do října 1898 vyhloubili sedm tunelů. Železnice
kříží silnice a vodní toky dvaadvaceti mosty. Na stavbě se podílelo 700 italských dělníků, kteří se podíleli právě na ražbě tunelů. V dobách Rakouska Uherska jezdil po trati i rychlík do Vídně. Trať patřila k nejrentabilnějším ve své kategorii v celém mocnářství – k návštěvě
Mariánských Lázní ji použil i
císař Franz Josef.
Roku 2020 vydal
Server The Guardian.com seznam
deseti nejkrásnějších železničních tratí starého kontinentu, na kterém se objevila právě tato česká jednokolejka.
Poznejte půvab trati mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi, objevte její historický význam a technické zajímavosti během cesty.
Trať byla zprovozněna v roce 1898.
Trať je dlouhá 56 kilometrů.
Na trati je jednadvacet stanic.
Z vlaku můžete vidět Golf a wellness resort Cihelny, přírodní rezervaci Údolí Teplé a přírodní památku Podhorní slatě.
Technickou zajímavostí jsou sedm tunelů vyhloubených během výstavby a dvaadvacet mostů, které překonávají silnice a vodní toky.
Na stavbě trati se podílelo 700 italských dělníků, kteří se specializovali na ražbu tunelů.
Trať byla jednou z nejrentabilnějších v celém mocnářství a používal ji i císař Franz Josef pro návštěvu Mariánských Lázní.
V roce 2020 byla trať zařazena na seznam deseti nejkrásnějších železničních tratí starého kontinentu podle serveru The Guardian.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.