Za historií vzniku cyklokrosu se musíme vydat do Francie na začátek 20. století, a to do
pařížského parku Vincennes.
Daniel Gousseau, vojín francouzské armády a pozdější generální tajemník Francouzské cyklistické unie, tady rád trénoval na závody v silniční cyklistice, a to navzdory zimě a blátu. Aby si vylepšil fyzičku, jezdil přes pole a louky, a v cyklistickém sedle i s bicyklem na zádech zdolával terénní překážky. Tak nějak se prý zrodil nápad terénní cyklistiky. Od nápadu byl jen krůček k akci, a tak Daniel sepsal první pravidla „de Cyclo – Cross – Pedestre“ a už v roce 1902 ve Francii zorganizoval první národní šampionát.
Cyklokros ve světě
Nový sport budil vášně: některé země cyklokros odmítaly, jiné vítaly. A zajímavost?
Francie, Belgie, Holandsko či
Itálie, tedy země, kde se vedle fandů klasických silničních disciplín objevili první vyznavači závodů v terénu, dodnes patří k hlavním cyklokrosovým baštám.
Začátky ale nebyly jednoduché: po prvním národním šampionátu v roce 1902 ve Francii se teprve po osmi letech, v roce 1910, konalo podobné klání v Belgii. Následovalo Švýcarsko v roce 1912, Lucembursko roku 1923 a v letech 1929 a 1930 Španělsko a Itálie.
České začátky
Kdy cyklokros učaroval Čechům? Podle vzpomínek pamětníků záhy po první světové válce. První oficiální cyklokrosový závod u nás se konal v dubnu 1922 a organizoval ho
Josef Erlebach (1863–1943), učitel a později ředitel školy, náčelník Klubu cyklistů ve
Slaném a také čestný funkcionář
závodu Praha – Karlovy Vary – Praha. Erlebachův cross-country, tedy závod „napříč krajinou“, jak zněl název klání, startoval v Košířích a končil v
Šárce. Trať měřila 34 kilometrů, premiéry se účastnilo 25 odvážlivců a zvítězil
František Kundert.
První oficiální Mistrovství republiky se uskutečnilo v roce 1952 v
Jihlavě v
Březinových sadech a zvítězil silničář
Vlastimil Růžička, který ve své kariéře vyhrál dvanáct etap
Závodu míru. Bývalé Československo se záhy zařadilo mezi cyklokrosové velmoci.
Když se řekne cyklokoros, kdekomu se vybaví jména jako
Jan Veselý, Karel Bouška, Jaroslav Antoš, Vojtěch Červínek, Miloš Fišera či
Radomír Šimůnek, tedy mistr světa v cyklokrosu a sportovec roku 1991. Řada z nich kombinovala cyklokros s klasickou cyklistikou, což je i případ nejlepšího českého jezdce
Zdeňka Štybara. Ten je vzorem i pro
Michaela Boroše a další cyklokrosaře nastupující generace.
Tábor hlavní město cyklokrosu
Mezi přední česká cyklokrosová města patří
Tábor. Čeští reprezentanti tu vybojovali tituly mistrů světa v různých kategoriích, město bylo už několikrát pořadatelem mistrovství světa.
Sportovní areál Komora je postavený cyklokrosu na míru, trať je prověřená každoročními závody seriálu Světového poháru, je divácky přehledná a poskytuje vysoký komfort pro organizátory, závodní týmy i novináře.
Pokud se do sportovně relaxačního areálu vydáte v době, kdy se tu nekonají nebo nechystají závody, určitě vás mile překvapí. Vstup je volný, hraje se tam americký fotbal a softbal, děti jezdí na kolech a na bruslích, nechybí ani občerstvení. Navíc podle pořadatelů soutěží Komoru znají příznivci cyklokrosu ve spoustě zemí a do táborského areálu jezdí rádi, takže soutěže provází fantastická divácká kulisa.
Zajímavosti o cyklokrosu
- Cyklokrosu se někdy říká bahenní lázně. Důvod je jednoduchý: závody se obvykle konají na podzim a v zimě, a to na okruzích s délkou asi 2,5 až 3,5 kilometru. Sezóna mezinárodních závodů Světového poháru trvá od září do ledna.
- Cyklokrosové závody se kromě Tábora jezdí také v Mladé Boleslavi, Veselí nad Lužnicí, Zábřehu, Kolíně, Lounech, Ostravě, Jičíně, Chýnově, Plzni, Krnově, Rýmařově či Hlinsku.
- Na okruhu bývají roviny, překážky, kde závodníci musejí seskakovat z kol, i strmá stoupání, kde část trati závodníci překonávají během.
- Na cyklokrosových tratích se střídají úseky s různým povrchem – trávou, hlínou i dlažbou.
- Cyklokrosová kola se podobají silničním kolům. Jsou lehká, mají úzké ráfky a pláště a zahnutá řídítka. Horským kolům se podobají profilované pláště, které brání smyku na kluzkém povrchu, a brzdy upevněné na vidlicích rámu, což zabraňuje hromadění bláta. Závodníci smějí kola v průběhu závodu měnit.
- Hledáte další cyklokrosové akce? Podívejte se na Kudy z nudy do kalendáře akcí.