Firmu
Emco založil
Zdeněk Jahoda už roce 1990. Proč
Emco? Na to v jednom z rozhovorů vzpomíná jeho žena Blanka Jahodová, která od roku 1991 pracovala v rodinné firmě v oddělení marketingu. Když prý s manželem vymýšleli název firmy, ani přesně nevěděli, čím se bude zabývat. Chtělo to nějaký univerzální název, a tak navrhla
eMco – jako Martin Company, podle Martina, nejstaršího syna. Potenciálnímu pokračovateli firmy tehdy bylo jedenáct let a rodinný byznys se ho příliš netýkal. Po třiceti letech je ale všechno jinak: společnost už sice nepoužívá grafickou podobu názvu s velkým M uprostřed, ale Zdeněk Jahoda nedávno předal vedení svým potomkům a Martin se skutečně stal generálním ředitelem.
Emco: od dovozu potravin k vlastním cereáliím
Před třiceti lety Zdeněk Jahoda začínal s dovozem potravin, například
těstovin značky Panzani nebo
marmelád Schwartau. Čeští spotřebitelé si z nich časem nejvíce oblíbili cereálie, do té doby u nás téměř neznámé. Ty úplně první se dovážely z Německa, kde se vyráběly, samozřejmě s německými jmény. Odtud už byl jen krůček k začátku
výroby vlastních müsli Emco, což Zdeněk Jahoda zpětně hodnotí jako svůj
nejvýznamnější podnikatelský tah. S pečením „müsli“, kterým Emco říká hezky česky „mysli“, Jahodovi začali v obyčejné kuchyňské troubě. Dnes už je výroba profesionální, a protože pečlivý výběr surovin je základem udržení vysokého standardu kvality všech produktů, vločky si společnost vyrábí vlastnoručně ve
vlastním ovesném mlýně ve
Vřescích u Tábora na
jihu Čech, tedy v místě pěstování nejlepšího ovsa. Výrobní závod pak stojí v
Hrdlech, obci kousek od
Terezína a
Litoměřic.
Zdravá snídaně
„Rád vzpomínám na to, s jakou láskou a péčí moje maminka připravovala snídaně a svačiny pro mě a mé sourozence,“ vzpomíná na webu firmy Emco její zakladatel
Zdeněk Jahoda.
„Se stejným úsilím a nadšením se nyní sám věnuji vývoji našich výrobků, každý osobně ochutnávám a na vás stůl nepustím nic, co bych s klidem nenabídl svým dětem a vnoučatům. Největší radost ale mám, když se dozvím, že některá maminka snídala naše výrobky už jako dítě a dnes je kupuje svým dětem. To je důvěra, kterou nesmíme nikdy zklamat.“
Od pečení v troubě kdesi ve skladu ušla firma dlouhou cestu. Dnes společnost s 250 zaměstnanci vyrobí ročně přes 11 tisíc tun müsli, a téměř každý druhý balíček této pochoutky v tuzemských obchodech pochází z výrobního závodu v Hrdlech.
Kromě müsli firma vyrábí
müsli tyčinky, ovesné kaše, krekry, sušenky nebo
proteinové nápoje a zhruba polovinu výroby vyváží. Produkty značky Emco se exportují do pětapadesáti zemí, k nejvýznamnějším trhům patří Maroko. Do největšího řetězce světa Walmart dodává firma müsli tyčinku a v USA dokonce má svůj obchodní tým.
Emco bez cukru, recyklovatelné a pro děti
Stejně jako další výrobci zdravějších potravin i Emco řeší jejich složení a vhodnou náhradu cukru. Zkusí se jiná sladidla jako stévie, med, datlový i agávový sirup, nakonec ale volba padla na
vlákninu z kořene čekanky. Používá se nejenom u müsli, ale také v tyčinkách, ovesných kaších nebo ovesných sušenkách, a díky ní je v jedné porci některých produktů jen gram přirozeně se vyskytujících cukrů. Z výrobků rovněž
zmizel palmový tuk a velká část se balí do
plně recyklovatelných obalů. Emco se rovněž snaží
motivovat děti k pohybu, a proto svými výrobky rozdávanými zdarma podporuje sportovní akce a závody, zejména ty, za kterými stojí zapálení dobrovolníci.
Víte, že…?
- Společnost Emco také dováží řadu kvalitních potravin evropských značek, například těstoviny Barilla, Bonbonetti, Bristot, kečupy Heinz, konzervované masné výrobky Tulip, křehké chleby Wasa a další.
- Kompletní sortiment značky Emco a výrobky importovaných značek najdete ve firemních prodejnách v Praze a v areálu výrobního závodu v Hrdlech.
- Hlavní část svého společnosti vlastní nový generální ředitel Martin Jahoda, další podíly v Emcu drží jeho sestry Tereza a Lucie. Zakladatel rodinné firmy Zdeněk Jahoda tak má nyní čas na sport, procházky, cyklistiku, tenis, golf a jógu, na vnoučata a další aktivity. Byznysu se ale úplně nevzdává, věnuje se budování sítě vegetariánského občerstvení Vegg-Go.
- Roční tržby Emco převyšují 1,1 miliardy korun.
- Magazín Forbes pravidelně výrobce zdravých potravin Emco zařazuje do žebříčku největších rodinných firem.