Jaké byly začátky nejvýznamnějšího průmyslového podniku České republiky
Auto Škoda? Strojního zámečníka
Václava Laurina (1865–1930) a knihkupce
Václava Klementa (1868–1938) spojovala vášeň pro cyklistiku a také docela obyčejný vztek. Když Klementovi na jeho česky psanou reklamaci německého jízdního kola značky Germania ústecká kancelář firmy Seidel & Naumann odpověděla, že reklamace musí být napsána „ve srozumitelném jazyce“, spojili oba Václavové své síly, pronajali si dílnu na
mladoboleslavské periferii, v místní části Na Hejtmánce a tam 17. prosince 1895 začali s výrobou kol takových, jaká si sami přáli: z nejlepších dostupných materiálů, přitom ale cenově dostupných. Dali jim vlastenecké jméno Slavia.
125 let firmy Laurin & Klement
Koncem roku 1896, tedy před 125 lety, byla
firma Laurin & Klement zapsána do obchodního rejstříku. Počet zaměstnanců, objednávek i modelů se rozrůstal, strojní vybavení se zlepšovalo. V říjnu 1897 byl zakoupen pozemek při silnici na
Kosmonosy a v srpnu 1898 zde byla dokončena nová továrna. Základ dnešní automobilky tedy byl na světě, jako první ale přišly na řadu motocykly: právě s nimi mladoboleslavská značka zahájila své působení na poli motorsportu.
120 let úspěšného působení v motorismu
Jedním z triumfů technika Václava Laurina byly
dva první motocykly L&K (typy SLAVIA A a B), představené veřejnosti
18. listopadu 1899. Díky vizionářství a obchodnímu talentu Václava Klementa se podnik úspěšně rozvíjel: podařilo se totiž zajistit významné zakázky jak na domácím trhu, tak ve vyspělých průmyslových zemích včetně Německa a Velké Británie. Už v roce 1901 tovární jezdec Narcis Podsedníček v sedle motocyklu L&K absolvoval zřejmě
nejnáročnější motoristický závod té doby, pořádaný na 1196 kilometrů dlouhé trati mezi Paříží a Berlínem. Motocyklová éra vyvrcholila 25. června 1905 vítězstvím stroje Laurin & Klement v neoficiálním mistrovství světa na dourdanském okruhu u Paříže. Podívejte se na
film Dědeček automobil, tam to všechno je zachyceno.
115 let od představení prvního automobilu
Prababička dnešních škodovek přišla na svět na sklonku roku 1905, jmenovala se L&K
Voiturette A a stála 3600 rakousko-uherských korun. Lehká a mrštná novinka uháněla s litrovým dvouválcem až čtyřicítkou, ovšem po necelém roce už sortiment zahrnoval širokou řadu dvou- a čtyřválcových modelů. Společnost L&K se stala největší automobilkou Rakouska-Uherska a již před první světovou válkou úspěšně působila na desítkách trhů všech tehdy obydlených světadílů. Prestiž značky posílil také
první středoevropský osmiválec typu FF (1907) a sportovní úspěchy: vozy z
Mladé Boleslavi vítězily v celé řadě mezinárodních soutěží a tovární jezdci patřili mezi hrdiny své doby, například
Václav Vondřich,
„Hiero“ Otto Hieronimus a
„Saša“ Alexander hrabě Kolowrat.
95 let Škodovky a známého loga
V roce 1925 po třiceti letech své existence se
společnost Laurin & Klement spojila se strojírenským a zbrojním koncernem Škoda z Plzně. Spojením se silným strategickým partnerem vzniklo oboustranně výhodné partnerství a v
Mladé Boleslavi byly položeny základy efektivní masové výroby automobilů na páse.
Poprvé také bylo použito
firemní logo, okřídlený šíp coby symbol rychlosti a pokroku, jedna z nejoriginálnějších a stylisticky nejčistších značek na světě. Paradoxně její autor je dodnes neznámý a původ loga je zahalen tajemstvím. Od roku 1999 se používá v černé a zelené barvě; černá symbolizuje stoletou tradici, zelená odkazuje na ekologický přístup.
85 let úspěchů škodovek na Rallye Monte Carlo
Rallye Monte Carlo se pořádá od roku 1911 a je nejenom nejstarší, ale také nejznámější soutěží FIA Mistrovství světa v rally (WRC). Mladoboleslavská automobilka se zúčastnila již druhého ročníku: z Vídně, která tehdy byla jedním z deseti míst, kde posádky mohly jízdu zahájit, odstartoval hrabě Alexander Kolowrat-Krakowský s otevřeným vozem značky Laurin & Klement 21. ledna 1912. Mimochodem, trasu dlouhou 1319 km absolvoval při teplotách až –18 °C.
Právě před 85 lety v únoru 1936 získal roadster Škoda Popular Sport s posádkou Z. Pohl / J. Hausman druhé místo ve třídě do 1500 cm
3. Škodovkám se na Rallye Monte Carlo dařilo i v následujících desetiletích, například posádka P. Sibera / P. Gross s
hatchbackem Škoda Favorit se na nejvyšší příčku dostala celkem čtyřikrát, a to v letech 1991 až 1994.
Škodovky ve třicátých letech prokázaly svou spolehlivost i při náročných dálkových jízdách, například s modelem Škoda Rapid podnikli cestovatelé Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias v roce 1936 cestu kolem světa; za 44 dní ujeli 27 700 km a projeli patnáct států na třech kontinentech.
Výročí klíčových modelů
Na rozvoji automobilky po druhé světové válce se výrazně podílel
model Škoda 1101/1102 Tudor, v mnoha zemích oblíbený nenáročný vůz. Éru vozů s motorem vzadu zahájila Škodovka v roce 1964 výrobou vozu
Škoda 1000 MB, stejný koncept využívalo rovněž sportovní dvoudveřové kupé
Škoda 110 R z roku 1970 a později takzvané
Porsche Východu, vůz
Škoda 130 RS, jeden z nejúspěšnějších závodních a soutěžních vozů své kategorie. Z původního modelu Octavia vycházela
Trekka, která vznikla v roce 1966 na Novém Zélandu a je předchůdcem dnešních modelů SUV. Terénní vůz byl zkonstruován na míru speciálním požadavkům trhu a potřebám jeho zákazníků.
40 let v koncernu Volkswagen
Do revolučního roku 1989 vstupovala Škodovka s podstatnou konkurenční výhodou: zdařilý hatchback
Škoda Favorit z roku 1987 s motorem napříč u předních poháněných kol zásadním způsobem přispěl k rozhodnutí tehdejší evropské jedničky, koncernu Volkswagen, zúčastnit se privatizace české firmy. V dubnu 1991 se Škoda stala jeho čtvrtou značkou. Stejně jako téměř před sto lety vstup silného strategického partnera umožnil velkorysý rozvoj automobilky, zvýšení kvality a rozšíření nabídky o modely vyšších tříd a atraktivních SUV.
25 let vozu Škoda Octavia a 20 let Škoda Superb
V roce 1996 se rozběhla sériová výroba liftbacku
Škoda Octavia, kde si nyní mohou zákazníci vybírat z řady provedení již čtvrté generace. Před 20 lety se také poprvé představil model
Superb; jeho předchůdce byl vrcholným modelem třicátých let.
Z historie do současnosti: rok 2021
Cesta, vytyčená před 125 lety vizionáři Laurinem a Klementem, dovedla Škodovku do nové éry eMobility uvedením modelů
SUPEB iV a
CITIGOe iV. V září 2017 podnik překročil hranici 20 milionů vyrobených vozů, dalším milníkem byla loňská světová premiéra elektrického modelu
Škoda Enyaq iV, již desáté modelové řady. Moderní závod nostalgicky využil historický výrobní objekt pro muzejní expozice a restaurátorské dílny automobilových veteránů. Příběh značky mapuje
Škoda Muzeum, otevřené celoročně a denně, po předchozí domluvě dokonce můžete navštívit i výrobní haly.
Škodovka v současné době vyrábí auta kromě tří českých závodů také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Indii a na Ukrajině, má zastoupení ve více než stovce zemí a je rovněž zodpovědná za aktivity koncernu Volkswagen v Rusku, Indii a v regionu severní Afriky.