Válka na Ukrajině probíhá prakticky od roku 2014. Zásadní zlom ale přišel 24. února 2022, když
Rusko učinilo frontální útok a začalo ostřelovat i hlavní město
Kyjev. Útok na Ukrajinu způsobil největší migrační krizi od druhé světové války, miliony lidí opustilo svou vlast. Stále ale existují lidé, kteří zpochybňují, že na Ukrajině probíhá skutečná válka a umírají
tisíce civilistů. Internetem kolují falešná svědectví, sociální sítě zaplavují konspirační teorie a nenávistné komentáře. Reálné výpovědi z Ukrajiny jsou ale nepopiratelným důkazem toho, co se děje jen
kousek od našich hranic. Maxim Velčovský chce dát svou instalací příležitost
podívat se zblízka, jak vypadá válka. A to prostřednictvím aut, které byly přivezeny z válečné zóny.
Instalace s názvem
Fyzická možnost smrti v mysli někoho žijícího je složena z
vyhořelých aut zasažených válkou na Ukrajině. Civilní automobily jsou krutým svědectvím o děsivé tragédii a přímým důkazem válečného konfliktu 21. století. Ohořelé vraky nabízí vhled do děsivého prostředí ukrajinských měst. Auta vystavená na
Mariánském náměstí jsou dovezená přímo z oblastí zasažených válkou a jsou doplněna
příběhy ukrajinských občanů, kteří přišli nejen o svá auta, ale často také o veškerý majetek a své blízké. Projekt vzniká ve spolupráci s neziskovou organizací
Post Bellum a Velvyslanectvím Ukrajiny v České republice.
Signal Festival se snaží dlouhodobě reflektovat aktuální společenské problémy.
Maxim Velčovský je velké jméno
českého designu i umění. Organizátoři dlouho uvažovali o spolupráci s ním, která vyšla na 10. výročí Signal Festivalu. Maxim Velčovský patří mezi nejznámější české designéry. Vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze v Ateliéru keramiky a porcelánu. V roce 2002 založil s Jakubem Berdychem
Qubus Design Studio, od roku 2011 působí jako vedoucí Ateliéru keramiky a porcelánu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a jako kreativní ředitel společnosti
Lasvit. Podílel se na více než
90 výstavách a jeho práce najdete ve sbírkách
V&A Museum v Londýně,
Centre Pompidou v Paříži, Neue Sammlung v Mnichově,
Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze nebo
Moravské galerii v Brně. V roce 2007 byl zvolen designérem roku v rámci
Czech Grand Design, v roce 2008 získal za instalaci pro
vídeňskou sklářskou společnost Lobmeyr ocenění zakázka roku od časopisu Wallpaper.