Takzvané
Muttichovky jsou tradiční
krkonošská záležitost, která má v terénu své opodstatnění. Pravdou je, že dnes už málokdo zná přesný význam jednotlivých symbolů. Mnozí na ně dokonce pohlížejí jen jako na nějaké ornamenty. Faktem ale zůstává, že jak v minulosti, tak i nyní se jedná o
orientační značky, které mohou
turistům v nesnázích pomoci.
Němé značky znázorňují
nejvýznamnější vrcholy,
horské boudy,
osady či
obce (jedná se například o
Pec pod Sněžkou,
Špindlerův Mlýn,
Harrachov,
Labská bouda,
Dvoračky,
Mísečky,
Rokytnice nad Jizerou, Liščí hora,
Sněžka,
Sněžné jámy,
U Bílého Labe,
Vosecká bouda,
Pomezní boudy,
Hrnčířské boudy,
Janské Lázně, Lahrovy boudy,
Benecko,
Rezek,
Vrchlabí... a další). Díky velikosti
30–50 cm a
červené barvě jsou
vidět i za snížené viditelnosti, ve sněhové bouři či při námraze. Neudávají kilometrové ani časové údaje, ukazují pouze směr k danému místu natočením a šipkou v dolním okraji značky.
Přehled Muttichovek se dá najít téměř na
každé lyžařské mapě Krkonoš, objevují se i na letních turistických mapách včetně té poslední, vydané Správou KRNAP v prosinci 2021, a v různých průvodcích či prospektech.
Jednotlivých typů němých značek bylo
nejprve 28, po úpravách ve 30. letech 20. století se množství zvýšilo na 35 a v
dnešní době jich je 31, všechny se ale už nevyužívají. Péči o němé značky se věnuje Horské služba Krkonoše ve spolupráci se Správou
KRNAP, a to ve
vyšších a hřebenových partiích, kde jsou nejpotřebnější. Dosud bylo po
Krkonoších rozmístěno celkem 96 Muttichovek. Díky finanční podpoře společnosti
Škoda Auto se letos tento počet
rozšíří o 69 nových němých značek. Nové Muttichovky jsou stejně jako ty původní vyrobené z dvoumilimetrového ocelového plechu s odolnou povrchovou úpravou a natřené červenou vypalovací barvou.
Jedná se o evropský unikát, nikde jinde se na starém kontinentě nic podobného nepoužívá.
Jak Muttichovky na svět přišly?
Myšlenky zavedení
němých značek pocházejí
z počátku první republiky, od
Svazu lyžařů Republiky československé. Prvním důvodem k jejich vytvoření byla nečitelnost letního turistického značení v zimě, neboť symboly namalované na ukazatelích často
zapadaly sněhem či je
pokryla námraza. Druhým důvodem byla
jazyková problematika. Počátek Československa je spjat s pokračováním národnostních sporů mezi českým a německým obyvatelstvem, žijícím v nově vzniklé republice. Nejinak tomu bylo i s jazykovou podobou nápisů na turistických ukazatelích, které kvůli tomu byly nejednou ničeny – ať už jednou či druhou jazykovou skupinou. Němé značky bez jakýchkoliv textů měly tento problém vyřešit.
Vypracování symbolů pro jednotlivé znaky, představující důležité krkonošské cíle, se ujal člen výboru Svazu lyžařů RČS a nadšený
lyžař Kamil Vladislav Muttich. V zimě
1921/22 byly značky vyzkoušeny na 3–4 nejnavštěvovanějších místech v západních
Krkonoších. Osvědčily se, a tak bylo celkem
odesláno téměř 200 značek krkonošským boudařům, kteří měli zajistit jejich umístění podle zaslaných plánků. V létě 1924 bylo němé značení Krkonoš dokončeno.
Muttichovky byly
umístěny v celém pohoří od Nového Světa (
Harrachova) až po
Janské Lázně. Celkově se jednalo o 350 červených cedulí ze silného plechu. Ve 20. a 30. letech se o značky na obou stranách
Krkonoš staral
Svaz lyžařů RČS. Ten po druhé světové válce zanikl a péči o značky v
50. letech převzala
horská služba. Právě v tomto období došlo na české straně hor k několika obnovám němých značek, kdežto na polské straně již zanikly.
S obnovou pomohli tradičně "Škodováci"
Vrchlabští
Škodováci ve druhé
polovině minulého století využili své technické zázemí, aby němé značky pomohli obnovit. A po více než padesáti letech společnost
Škoda Auto na tuto dávnou pomoc
opět navázala a finančně podpořila další obnovu
Muttichovek. Je v tom jistá symbolika toho, že tak jako Muttichovky, je i Škoda Auto po desítky let součástí regionu na severu Čech. Naposled byly
Muttichovky revitalizovány v roce 2003, kdy dílny
Správy Krkonošského národního parku ve Svobodě nad Úpou vyrobily
48 nových značek z dvoumilimetrového ocelového plechu s odolnou povrchovou úpravou – červenou vypalovací barvou.
Návrat
Muttichovek do terénu podporuje KRNAP i
speciální edicí propagačních předmětů s
motivy němých značek. Na informačních centrech Správy KRNAP (krnap.cz/informacni-centra/) a na e-shopu (eshop.krnap.cz/) lze zakoupit unikátní trička a čelenky s němými značkami, ale i tematickou pohlednici a další suvenýry.