Hlavní
oslavy stého výročí značky ČZ ve
Strakonicích sice proběhnou v sobotu, ale už v
pátek 13. září můžete v 18 hodin přijít do
Rytířského sálu strakonického hradu. Koná se tu
beseda s cestovatelem Vojtěchem Hlásným, který na svém motocyklu ČZ projel velkou část světa. Například při poslední expedici se vydal po stopách jiné cestovatelské legendy,
Emila Holuba. Vstupné je dobrovolné.
100 let Čezety
Sobotní
oslavy 100. výročí založení značky ČZ začnou v 8 hodin ráno.
Čezeta ve svém areálu chystá den otevřených dveří, součástí oslav bude také
trialová exhibice mistra republiky Martina Matějíčka a
výstava kol a motocyklů ČZ. Své exponáty do
Strakonic přivezou řady motorkářů a hrdých majitelů. Vystavené stroje se budou hodnotit v několika kategoriích, a protože pořadatelé doporučují dobové oblečení, čeká vás skutečně originální podívaná.
Kromě toho si užijete
výstavu modelů v lahvích,
hudební a taneční program, vystoupení mažoretek i autog
ramiády závodních jezdců ČZ. V 15 hodin odpoledne pak z areálu odstartuje
předváděcí jízda motorek a kol městem, slavnostní tečkou pak bude slavnostní vyhlášení vítězů jednotlivých kategorií.
Příběh značky ČZ
Firmu, kterou dnes známe jako ČZ, založil v roce 1919
strakonický rodák architekt Karel Bubla. Tehdy se jmenovala
Jihočeská zbrojovka; zbraně domácí konstrukce Fox se krátce vyráběly v
Plzni, po dokončení moderních hal se ale výroba rychle přesunula do Strakonic. Firmě se dařilo a za pár let se proměnila na akciovou společnost s názvem
Česká zbrojovka v Praze – ČZ. Sortiment pistolí, vojenských vzduchovek a kulometů nebo trofejních a sportovních zbraní v roce 1929 doplnila jízdní kola. O pár let později přišla řada na motokola, tedy bicykly s motorkem, a nakonec motorky. Ještě před druhou světovou válkou se ze Strakonic rozjely do světa
motocykl ČZ 76 zvaný Kaktus, modely 175 a 250 Tourist, ČZ 500 a ČZ 350.
Po válce se oba přední českoslovenští výrobci motorek sloučili pod označení
Jawa-ČZ a obě firmy nějaký čas fungovaly pod jednou hlavičkou. Menší stroje kubatury 125, 150 a 175 vznikaly ve Strakonicích, větší 250 a 350 vyráběla
Jawa. V padesátých letech se také zrodil legendární a ikonický
skútr 175/501, kvůli bachratým tvarům přezdívaný prase. Není to úplně férová přezdívka: už v prvním roce výroby zaujal zákazníky ve dvaceti zemích světa. Vyráběl se v mnoha modelových obměnách a dnes na něj navazuje
model s elektrickým pohonem, který v
Mirošovicích u Prahy vyvíjí
firma Čezeta.
Výroba motocyklů ČZ skončila v roce 1997, ale to rozhodně neznamenalo konec značky. Dnes je
akciová společnost ČZ jednou z největších strojírenských firem v Česku, která vyrábí především součástky pro automobilový průmysl včetně
podniku Škoda Auto, nákladní a užitková vozidla i vysokozdvižné vozíky.
Kam za motorkami ČZ anebo na nich?
- I když nepůjdete na páteční besedu, přesto se zastavte na strakonickém hradě. Muzeum středního Pootaví sice prochází dlouhodobou rekonstrukcí, ale na třetím nádvoří na vás čeká venkovní panelová výstava. Končí právě v neděli 15. září a provede vás zajímavými místy v okolí; dvanáct tras můžete projet na kole, autem nebo stylově na motorce. Každá trasa obsahuje kilometráž, internetové odkazy a tip, kde se dobře najíst. Součástí výstavy jsou i dobové fotografie, které připomenou 370. výročí založení strakonického Měšťanského pivovaru.
- Mezi lákavé cíle Strakonicka se řadí například replika pravěké svatyně Stonehenge ve Strakonicích na nábřeží Otavy anebo vodní mlýn v Hoslovicích. S dětmi si můžete zahrát hledačku s hádankami; kdo vyluští závěrečnou tajenku, dozví se tajemství neobvyklého kamene na strakonickém Podskalí a z městského informačního centra si na památku odnese malý poklad.
- Slavné Čezety má ve svých sbírkách řada motocyklových muzeí. Za technickými veterány se vydejte na výlet třeba do Muzea motocyklů na hradě Kámen, do Továrního muzea značky JAWA na Konopišti, do Krumlovského mlýna v Českém Krumlově anebo do olomouckého muzea Veteran Arena. Další menší muzea objevíte v Chotovinách, v Kácově, v Chlumčanech, Oselcích nebo v Křivoklátu.