Legiovlak je projekt Československé obce legionářské, který si předsevzal vytvořit věrnou repliku legionářského vlaku z období let 1918–1920, kdy na Transsibiřské magistrále v Rusku probíhaly válečné operace čs. legií. Ve všech vozech bude na návštěvníky čekat věrná rekonstrukce vybavení, legionáři v dobových stejnokrojích, ale také originální exponáty a několik stovek fotografií na panelech mapujících historii čs. legií.
Legiovlak se skládá z 14 zrekonstruovaných vagonů, které vám představí život a boj legionářů na Transsibiřské magistrále během první světové války. Těmito vlaky se desetitisíce čs. legionářů přepravily v letech 1918–1920 napříč Ruskem po Transsibiřské magistrále a průjezd si často musely vynutit bojem s bolševiky a vlastní krví. Pro co největší přiblížení podoby legionářských vlaků a životních podmínek, bojové činnosti a zvyklostí našich dobrovolců, byly vybrány pro rekonstrukci nejčastěji používané vozy.
14 vagonů vlaku
Vlak se skládá z vozů polní pošty, těplušky, zdravotního, filmového, velitelského, štábního, obrněného, prodejního, krejčovského, kovářského (zrekonstruován na Slovensku), ubytovacího a dvou plošinových vozů.
Ve všech vozech čeká návštěvníky věrná rekonstrukce vybavení, legionáři v dobových stejnokrojích, ale také originální exponáty a několik stovek fotografií na panelech mapujících historii čs. legií.
Plošinový vůz s obrněným automobilem
Plošinový vagon sloužil jako pojízdné stanoviště obrněného automobilu. Byl to jediný způsob, jak transportovat obrněné automobily na dlouhé vzdálenosti. Takto osazované vagony byly často včleňovány do sestav obrněných vlaků a sloužili jako pancéřové prvky vlaku. Tento vagon byl zapůjčen od Českých drah na jaře roku 2013. Do současné podoby jej Československá obec legionářská zrekonstruovala na vlastní náklady za necelé dva měsíce.
Obrněný vagon
Obrněné vlaky se poprvé začaly používat ve válkách v druhé polovině 19. století. Jejich úkolem bylo nejen zajišťování bezpečnosti na trati, ale v době války se zapojovaly do bojových operací, odehrávajících se v blízkosti železnice. Poprvé byl československými vojáky použit improvizovaný obrněný vlak v březnu 1918 při bojích s německou armádou u železničního uzlu Bachmač. V rámci otevřených bojů čs. legionářů s bolševiky od května 1918 byly obrněné vlaky jedním z nejdůležitějších bojových prostředků naší armády.
Těpluška
V letech 1918–1920 působili Čechoslováci převážně v blízkosti Transsibiřské magistrály, proto se jejich nejčastějším domovem stala tzv. těpluška. Jedná se o nákladní vagony, které se po „zateplení“ používaly k dopravě vojska. Vylepšeny byly o dvojitou podlahu, zdvojené stěny a případně i o kamna. Ruská armáda tyto vagony používala buď k přepravě 8 koní, 40 vojáků či k přesunu jiného vojenského materiálu.
Plukovní prodejna
Legionáři při pobytu na Sibiři dostávali i hotové peníze, tzv. žold. Když se ale nacházeli mimo obydlené území, nebyla příležitost jejich hodnotu směňovat za zboží. Proto jezdily s vojenskými ešelony také prodejny, kde si bylo možné obstarat celou řadu věcí.
Zdravotní vagon
Pro zajištění prvního ošetření raněných z bojů na Transsibiřské magistrále a jejich přepravu sloužili v letech 1918–1920 čs. zdravotní vagony. Čs. legionáři byli z počátku nuceni používat k těmto účelům vagony improvizované, které postupně vylepšovali. Později se jim podařilo získat i specializované zdravotní vlaky.
Trasa vlaku
Vlak křižuje od května 2015 celou Českou republiku a jeho cesta potrvá minimálně do roku 2026 díky podpoře Ministerstva obrany a Ministerstva dopravy. V letech 2014 – 2018 shlédlo Legiovlak na 600 tisíc návštěvníků.
Legiovlak po letošní zahajovací zastávce v Městci Královém (do 7.4.) pokračuje ve Středočeském kraji, kde bude v Milovicích (9. až 14.4.), Hořovicích (16. až 21.4.). Následně se přesouvá do Plzeňského kraje do Rokycan (23. až 28.4.), Plzně (30.4. až 5.5.) a Klatov (7. až 12.5.). V loňském roce vlak brázdil i na Slovensku, letos to na plánu není. A v plánu není ani zastávka v hlavním městě.
Legiovlak pro školy
Pro školy je připraven program, kdy průvodci v v replikách legionářských stejnokrojů skupiny provedou jednotlivými vagony a odpoví na případné dotazy. Rezervace na program budou spuštěny 4. dubna 2024. Legiovlak poskytuje žákům různou úroveň poučení a jeho návštěva je vhodná především pro děti II. stupně základních škol a pro studenty či učně středních škol.
V rámci expozice jsou připraveny pracovní listy a další materiály. Pro komentovanou prohlídku Legiovlaku a jeho exponátů bude pro objednané školní skupiny vyhrazena zhruba 1 hodina. Maximální kapacita školní skupiny je 30 žáků. Legiovlak je přístupný zdarma. Školy se tak nemusí obávat žádných dalších nákladů po dopravě svých tříd na místo vystavení Legiovlaku v jejich regionu.